Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kapitalismus, design, hnus a lenost

  10:03aktualizováno  10:03
Umělecko-aktivistická skupina Guma Guar svojí pražskou výstavou podpořila zakázaný Komunistický svaz mládeže.

Z výstavy Meze tolerance/ Limits Of Tolerance | foto: Nikola HronkováMF DNES

V říjnu 2006 Ministerstvo vnitra ČR vydalo rozhodnutí o ukončení činnosti Komunistického svazu mládeže (KSM). Nepomohla ani úprava stanov, v nichž radikální levice původně otevřeně přiznávala svůj cíl: svržení kapitalistické společnosti. Městský soud v Praze letos v březnu zákaz KSM stvrdil.

Právní rozhodnutí rozčililo umělecko-aktivistickou skupinu Guma Guar, která vznikla v roce 2003 a tvoří ji Milan Mikuláštík, Dan Vlček a Richard Bakeš. V kauze našla námět pro výstavu, jíž se nyní představuje v rámci cyklu Hustý provoz na Staroměstské radnici.

Hustý provoz se dle pořádající Galerie hlavního města Prahy snaží dramaturgicky "přiblížit nezávislé výtvarné scéně, kde působí řada výrazných kurátorských osobností, které dokázaly zaujmout svými projekty, často realizovanými na bázi DIY kultury (‚do it yourself‘), bez finanční podpory, reklamy a sponzorů".

Tady o umění vážně nejde
Pro výstavu Meze tolerance nepřipravila Guma Guar "umění", nýbrž výzvu ke společenské diskusi. Aktivistické trio považuje "zákaz činnosti KSM za potlačování a vážné porušení práva na svobodu slova", jak upozorňuje v úvodním textu expozice.

Jinak řečeno: zákaz činnosti dotyčných radikálů má Guma Guar za závažnější, než je existence KSM; takový zákaz je pro demokracii větší nebezpečí než výkřiky těch, kteří žádají její zničení. Rozhodli se proto KSM podpořit: galerijní prostory poskytli k prezentaci této organizace a její kauzy. Guma Guar jsou zde pouhými, jak tvrdí, "designéry". Nicméně to neznamená, zdůrazňují vzápětí, že by byli sympatizanty oné zakázané organizace a toho, co hlásá.

První část expozice nabízí kopie korespondence mezi Komunistickým svazem mládeže a justičními orgány plus video s anketou natočenou u pražské Právnické fakulty, kde se Guma Guar studentů ptají, co zákazu KSM říkají.

Druhá část je daleko "vydesignovanější": na jednu stěnu umělečtí aktivisté nakreslili několika generacemi vzývaného vůdce revoluce Che Guevaru, na sousední stěně se skví transparenty z arzenálu KSM typu "Kapitalismus - bída, hnus" či transparent oslavující svobodu na castrovské Kubě. Trochu důrazněji a "moderněji" působí videozáznamy z pouličních protestů KSM - až na to, že svou tiše výhrůžnou formou poněkud připomínají pochody neofašistů.

Na úrovni transparentu
Jaká měřítka na takovouto galerijní produkci uplatnit? V těsné provázanosti se tu nabízejí kritéria ideová a komunikační.

Propagandistické propriety mladí radikálové podědili z nejneochvějnějších leninsko-stalinistických tradic. Vlajky a transparenty nevypovídají o ničem jiném než o vyšeptalosti kdysi revolučního ducha: to, co KSM žádá, bylo v historii za nemalou cenu vyzkoušeno, avšak nepotvrdilo svoji životnost.

Praxe nebyla potvrzena teorií, což by pro marxisty mělo být potvrzením správnosti oné teorie. Jenže jakákoliv reflexe této skutečnosti není na výstavě ze strany KSM patrná a Guma Guar ji za sebe supluje již zmíněnou anketou se studenty, z nichž někteří se, pravda, zamýšlejí nad povahou komunismu.

To je však od Guma Guar čirý alibismus používající ty nejprovařenější mediální praktiky - když si nechci dát práci s analýzou problému, s jeho precizním formulováním, provedu anketu. "Zajímavý" postup od tria, které se nechává charakterizovat coby umělecko-aktivistická skupina zabývající se kritikou systému a ironizováním mediálního světa.

Výstava Meze tolerance chce upozornit na nesporně zásadní otázky demokracie: Kde začíná a kde končí míra tolerance? Nemá demokratická společnost blízko k totalitnímu režimu, pokud zakáže ideologii, která má ve svém programu svržení kapitalistického způsobu života? Problém expozice spočívá v tom, že tázání je zde formulováno myšlenkově líně, na úrovni hesla vyvedeného na transparent pro demonstraci.

Chybí zde jakákoliv vůle jak k nastínění kontextu, tak k pochopení lidské dimenze problému - právě o to obojí se pokusila dokumentaristka Linda Jablonská ve svém předloňském celovečerním filmu Kupředu levá, kupředu pravá; nějaký čas sledovala na veřejnosti i v soukromí členy KSM i příslušníky Mladých konzervativců.

Jedinou ironií a "podvratností" expozice Meze demokracie tudíž zůstává fakt, že dnes již nelegální KSM se prostřednictvím výstavy představuje na půdě pražské Staroměstské radnice, kde roky již neotřesitelně vládne pravice, respektive ODS. Že to vlastně nikoho nevzrušuje, že žádné debaty a protesty se (zatím) neodehrály, pro to lze mít trojí vysvětlení.

První: česká veřejnost je ke galerijnímu provozu v podstatě apatická, a i kdyby se tam prezentovalo kdovíco, bylo by ticho. Druhé: výstava Meze tolerance je tak bezzubá, že za diskusi vůbec nestojí. A třetí možné vysvětlení: s demokracií to tady nebude tak špatné, jak se Guma Guar snaží sugerovat.

GROUPE GUMA GUAR
- Meze tolerance/Limits Of Tolerance

Kurátor Karel Srp, koordinátorka projektu Olga Malá. Staroměstská radnice, 2. patro, Staroměstské náměstí 1, Praha 1. Výstava trvá do 1. června 2008, otevřeno denně od 10 do 18 hodin kromě pondělí, vstupné: plné 40, snížené 20 korun. Komentář členů Guma Guar a vizuální procházku výstavou lze vidět na www.artycok.tv.




Nejčtenější

Film s Johnnym Deppem Město lží byl stažen měsíc před premiérou

Johnny Depp s kapelou Hollywood Vampires na pražském Letišti Letňany, 13....

Premiéra filmu Město lží, v němž se mají v hlavních rolích představit Johnny Depp a Forest Whitaker, byla měsíc před...

GLOSA: Brutal Assault opět dokázal, že patří k evropské špičce

Záběr z festivalu Brutal Assault 2018

Kolem 19 tisíc lidí dorazilo do areálu pevnosti Josefov v Jaroměři na letošní ročník festivalu Brutal Assault. A...



Spisovatelé napadli koncert Karla Gotta v Lipsku. Přitom žádný nebude

Karel Gott v pražské O2 areně 12. června 2018

Část Asociace spisovatelů se rozhodla napadnout říjnové vystoupení Karla Gotta v rámci Roku české kultury v Lipsku. Z...

KOMENTÁŘ: Dívejte se! Oscara získává největší tupost roku

John Nelson, Gerd Nefzer, Paul Lambert a Richard R. Hoover. To je sestava,...

Málokdy se vidí, aby více než šest tisíc vážených osobností spáchalo v jediném okamžiku hromadnou společenskou...

Vietnamci jsou někdy maloměšťáci a pokrytci, řekla Špetlíková Za scénou

Herečka Ha Thanh Špetlíková v kulturním magazínu Za scénou

Do kin vstupuje film Miss Hanoi, ve kterém hlavní roli začínající vietnamské policistky ztvárnila Ha Thanh Špetlíková....

Další z rubriky

Modiglianiho Ležící akt se stal čtvrtým nejdráže prodaným obrazem

Obraz Amedea Modiglianiho Nu couché (sur le côté auche) - Ležící akt (na levém...

Za 157,2 milionu dolarů (3,4 miliardy korun) se na aukci v New Yorku prodal obraz Amedea Modiglianiho Nu couché (sur le...

Úkryt v horách či masový hrob. Osud nepohodlných v Íránu, odhaluje Harouni

Sním o tom, že je hora stále celá, Shadi Harouni, 2017

Zprávy o Íránu a jeho vlivu chrlí média, obzvlášť v několika posledních měsících téměř nepřetržitě. Přesto o obyčejném...

World Press Photo vyhrál snímek Venezuelana hořícího po výbuchu motocyklu

FOTKA ROKU: Ronaldo Schemidt, Agence France-Presse - Venezuelská krize (3....

Fotografie Venezuelská krize zachycující hořícího demonstranta během nepokojů namířených proti prezidentu Madurovi se...

MUSÍTE VIDĚT: 5 mateřských šíleností
MUSÍTE VIDĚT: 5 mateřských šíleností

Těhotenská maska na břicho, sádrový odlitek nebo ujetý halloweenský obleček... Trendy se nevyhýbají ani těhotným ženám. Připravte se, bude to šílená jízda!

Najdete na iDNES.cz