Z výstavy Kája Saudek & 60’s

Z výstavy Kája Saudek & 60’s | foto: Josef Vostárek, MF DNES

Kája Saudek byl zlatý tehdy a je i teď, potvrzuje výstava komiksů

  • 7
Vysloužilý paumělec, sexret agent a Mac’Ourek místo Macourek. To jsou jen některé z nápisů v labyrintu komiksů Káji Saudka – výstava nazvaná Kája Saudek & 60’s začala v pátek v pražském Českém centru.

Je cenná i tím, že řada komiksů či jejich úryvků je zde vystavena úplně poprvé.

Výstava ale nabízí i ty obrázky, které nikdy jako komiks nevyšly a které se dochovaly jen v autorových rukopisech: mezi nimi i obálku Clerus Comics z roku 1966, který míří do klášterního prostředí, ač s nepopiratelnou erotikou, pro Saudka tak typickou.

Z výstavy Kája Saudek & 60’sZ výstavy Kája Saudek & 60’s

Z výstavy Kája Saudek & 60’s

Také Boj v ohradě z roku 1967, který je typický téměř filmovými "akčními" střihy a smyslem pro zkratku, a nepublikovanou Černou kočku z třiašedesátého.

Česká kráska od Bonda

Výstavu ovšem uvozuje právě to, co jsme zvyklí s Kájou Saudkem spojovat nejčastěji – tedy film Kdo chce zabít Jessii z roku 1966. Plakáty k filmu, jejichž cena v internetových obchodech přesahuje i dva a půl tisíce korun za kus, jsou vyvedené do nejmenšího detailu. Šedesátá léta byla Saudkovou zlatou érou.

Přestože tehdy teprve začínal, jeho rukopis byl okamžitě jistý a přesvědčivý. Ostatně Saudek si svoji premiéru odbyl nikoli v komiksových sešitech, ale na plátnech kin – právě ve filmu Kdo chce zabít Jessii se objevilo víc než čtyřicet komiksových stran, které nikdy jako příběh nevyšly.

Z výstavy Kája Saudek & 60’s

Výstava kromě plakátů k filmu a několika stránek z příběhu nabízí i méně legendární Saudkovy obálky časopisů My a Pop Music Express. Na obálce časopisu My z roku 1967 se vyjímá srdcová dáma, jejíž horní tvář patří Ursule Andressové, sexsymbolu šedesátých let, která okouzlovala i Jamese Bonda. Ta spodní je tváří Olgy Schoberové, tehdejší Saudkovy snoubenky a představitelky Jessie. A inspirace k hrdince Muriel ze Saudkova sešitu Muriel a andělé.

Saudkovy osudy jsou spletité. Sám se cítil v komunistickém Československu jako cizinec ve vlastní zemi, jeho tvorba byla od začátku příliš "americká", její kritikové ji označovali za buržoazní kýč, což ostatně přineslo i zákaz jeho komiksu Pepík Hipík. Pak se Saudek živil, jak se dalo – kreslil dokonce i příručky o bezpečnosti práce, protože málokterá redakce se odvážila otisknout jeho komiksy. Dnes leží v kómatu v nemocnici v pražském Motole. V dubnu 2006 mu zaskočilo sousto a od té doby se neprobral.

Kája Saudek: Pepík - hipíkKája Saudek: z komiksového díla

Výstava v Českém centru je objevná. Chybí tu to, co by člověk u komiksů ocenil nejvíc, tedy kout s křeslem a zásobou sešitů plných Saudka. I tak je to výlet do jiného světa, kde není problém mít antigravitační rukavici ani cestovat po mořském dně.

Hodnocení MF DNES: 70 %