Ďáblova bible (latinsky Codex gigas)

Ďáblova bible (latinsky Codex gigas) | foto: Dan MaternaMF DNES

K Ďáblově bibli se jde přechodovou komorou

  • 15
Začíná unikátní výstava, která představuje největší rukopis na světě, téměř metrovou Ďáblovu bibli, latinsky Codex gigas.

Už od devíti hodin ráno před pražskou Galerií Klementinum netrpělivě přešlapuje hlouček lidí. Čekají na to, až si s předstihem zarezervují vytoužených deset minut, v nichž na vlastní oči spatří největší rukopisnou knihu na světě - takzvanou Ďáblovu bibli, přesněji Codex gigas.

Po bezmála tři sta šedesáti letech se na pár měsíců vrátila do země, kde na počátku 13. století vznikla a odkud ji roku 1648 ukořistila švédská vojska.

Nebe, peklo a dějiny světa
Od té doby Ďáblova bible vycestovala ze Stockholmu třikrát: do New Yorku, do Berlína a teď do Prahy.

Prohlídka má přesná pravidla: čas je přesně určen a před samotnou knihou umístněnou v klimatizované, nárazuvzdorné vitríně, prostupují návštěvníci "přechodovou komorou".

Teplota v místnosti je nastavena na 18 až 20 stupňů, vlhkost na 45-55 procent, fotit se nesmí. Kdyby se některé z hodnot vychýlily, může hrozit i zavření výstavy. Ale to je podle ředitele Národní knihovny Vlastimila Ježka katastrofická vize, zatím prý Švédové hodnotí pražské podmínky jediným slovem: "Úžasné".

Ve zšeřelé trezorové místnosti za dva a půl milionu korun se pod sklem vyjímá kniha.

I když čekáte, že má být gigantická (výška 92 a šířka 50 cm), stejně vás rozměry zaskočí. Nemůžete však listovat pergamenovými stránkami ani neuvidíte zdobnou vazbu s kováním.

Kniha je totiž otevřena na nejslavnější dvoustraně. V sytých barvách je zde vyobrazen nebeský Jeruzalém a proti němu ďábel se zelenou tváří, čtyřprstými pazoury a rozeklaným hadím jazykem.

Podle historika Zdeňka Uhlíře představují tyto symboly odvěké napětí obce boží a obce ďáblovy, mezi nimiž se podle středověkých představ odehrávají dějiny světa. I čert, šlachovitý a trochu podvyživený, působí rozporuplně: děsuplně a zároveň legračně.

Legendě o hříšném, zazděném mnichu Heřmanovi, který na pomoc s psaním knihy povolal ďábla, se historik usmívá. Podle Uhlíře vznikla pověst, ale i název Ďáblova bible později, jako podvědomý pokus vysvětlit věci nevysvětlitelné.

O počátcích díla se neví ani to, zda opravdu vzniklo v klášteře ve východočeských Podlažicích a kdo byl jeho autorem. Předpokládá se, že jde o práci jedince, kterému sepisování mohlo trvat deset let.

Ďáblova trička
Teprve na doprovodné, zevrubné výstavě si lze prohlédnout reprodukce dalších stran s latinským textem, který je snad o to titěrnější, oč větší je kniha. Většinou jde pouze o čtyřmilimetrové, nahuštěné písmo, které prý i badatelé luští s velkými obtížemi.

Proč je tak malé, není úplně jasné - podobně jako to, proč byly některé strany vytrženy. A na závěr si můžete zakoupit třeba trička či hrníčky s dvěma písmeny: cg.