Mimořádně divácky přitažlivá je hned úvodní inscenace. Švýcarský soubor Öff Öff Productions přiveze představení Orbite, které je žánrově na hraně mezi moderním tancem a novým cirkusem.
Na železné konstrukci 15 metrů nad zemí tančí na lanech zavěšení tanečníci. Konstrukce, na které jsou připoutáni, má tvar dvou lopatek či křídel, která se stále otáčejí. Pohání je výhradně pohyb tanečníků, kteří na konstrukci tančí a přeskakují mezi jejími tyčemi.
"Je to relativně nebezpečné a nesmírně náročné na koncentraci. Pohyb jednoho ovlivní všechny tanečníky. Proto není v inscenaci žádný prostor pro improvizaci," charakterizuje své dílo choreografka Heidi Aemiseggerová.
Diváci akrobacii sledují pohodlně ze zkosených lehátek. Tanec Praha uvede inscenaci tři večery za sebou v prostoru parkoviště před Sazka Arenou. Původně organizátoři chtěli Orbite předvést zdarma na Staroměstském náměstí. Od radnice první městské části však nedostali povolení a kvůli nízké dotaci si nemohou dovolit nevybírat před Sazka Arenou vstupné.
Soubor, který vznikl v kibucu Největší hvězdou je izraelský soubor Kibbutz Contemporary Dance Company, který se od 9. června představí v Hudebním divadle v Karlíně. Soubor, původně skutečně založený a pracující v kibucu, patří ke stálicím světového tance a na festivalu se již před několika lety s úspěchem předvedl.
Letos se vrací s inscenací Ekodoom, což se dá volně přeložit jako "eko zkáza". Sama inscenace již tak jednoznačná není a jejího tvůrce Ramiho Be’era baví právě šíře možných interpretací. "Smutek z vývoje lidstva však v ní zastoupen je," vzkazuje choreograf.
Z dalšího programu pak ředitelka Tance Praha Marta Lajnerová upozorňuje například na španělskou skupinu Arrieritos, která důmyslně kombinuje tradiční flamenco se současným tancem.
Kvůli na poslední chvíli škrtnutým magistrátním subvencím budou muset diváci oželet například představení Ivy Bittové s americkými tanečníky Wendy Osserman Dance Company a soubor Kägif, který spojuje tanec, nový cirkus a hip hop.
Podle jakého klíče se v již hotovém programu škrtalo? "Jednoduše tam, kde to ještě šlo, například nebyly nakoupené letenky. Je to však pro město velká ostuda," konstatuje Lajnerová.
Dramaturgyně, zakladatelka přehlídky a zároveň držitelka festivalové značky Yvona Kreuzmannová zvažuje, že po letošní peripetii s dotacemi, kdy grantová komise přiřkla festivalu třímilionovou podporu, ale zastupitelstvo schválilo pouhou desetinu, Tanec Praha metropoli opustí.
"Mám nabídky z jiných měst, která mají o festival velký zájem," konstatuje. Již nyní se přehlídka koná v dalších šesti městech, například v Pardubicích, Brně, Ostravě či Českých Budějovicích.