Joss Stone

Joss Stone | foto: EMI

Joss Stone se zvolna vřazuje do proudu

Právě dnes vychází nové album britské zpěvačky Joss Stone s názvem Introducing Joss Stone. Zpěvačka se tentokrát podílela téměř na všech písních i jako spoluautorka.

Právě tento fakt podle protagonistky dělá z alba zlom v její kariéře. Po pravdě řečeno, její podíl, který spočívá především v textech (které, pravda, nejsou žádný zázrak a pohybují se vesměs v tradičních "vztahových" intencích jejího žánru), není tím, co aktuální album odlišuje od Jossiny předchozí tvorby.

foto JOSS STONE VE FOTOGRAFIÍCH
velká galerie na serveru rajce.net

Joss Stone proslula před čtyřmi lety - jako šestnáctiletá - tím, že její první deska The Soul Sessions obsahoval coververze vesměs relativně dost starých soulových písní, nazpívaných s nevídaným vcítěním. Nicméně šlo v podstatě o revival.

Druhé album Mind, Body & Soul (2004) pokračovalo po hudební stránce v nastoupeném směru, nicméně prostřednictvím původního materiálu, napsaného přímo pro Joss Stone. Byl to malý zázrak, že se obě desky staly komerčními trháky, byť obsahovaly v té době vlastně velmi "nemódní" hudbu.

V dnešní době je soul a vůbec klasické žánry černé hudby opět v centru zájmu a Joss Stone je jednou z nekorunovaných královen tohoto směru, navíc s pověstí spoluiniciátorky.

Album Introducing Joss Stone produkoval Raphael Saadiq, který prošel mimo jiné spoluprací s Macy Gray. Právě mírně do jejího modernějšího stylu, než se kterým Joss začínala, producent album posunul (jakkoli obě zpěvačky vzájemně dost těžko snesou srovnání).

Současnější sound, kterému sice nechybějí prvky klasického soulu a la Motown, poměrně tradičně zaranžované smyčce či dechy, ale ani elektronické rytmy a zvuky či DJská kouzla s gramofony, Joss Stone sice vymanil z prostředí revivalu, nicméně zároveň přiblížil průměru módního r´n´b.

Další problém alba je v tom, že samotné písničky nejsou natolik silné, aby obstály samy za sebe. Najde se sice pár dobrých míst, třeba singlovka Tell Me ´bout It nebo Tell Me What We´re Gonna Do Now (jejíž úvod ovšem zní skoro jako by byl "samplem" Marleyho No Woman No Cry), nicméně hudební tok alba je přece jen až příliš souvislý, bez vzruchů.

Naštěstí mnohé zachraňuje to, co je nejen na této desce, ale v celém žánru, který představuje, to nejdůležitější: hlas a zpěv. Joss Stone je skutečně výborná, má velmi příjemnou barvu, která ji zařazuje po bok klasických "soulových bab", ale její hlas je zároveň neopotřebovaný a projev příjemně zapadá do zvoleného stylu vcelku bez manýr a - což umí málokdo - hlavně bez přehrávání.

Určitě není chyba, že se Joss Stone ve spolupráci s Raphaelem Saadiqem pokusila popasovat se současným zvukem. Je nepochybně na dobré cestě. Jen by to chtělo lepší písně. A ruku na srdce - v tomto žánru je úplně jedno, kdo, kdy, o čem a zda přímo pro ni je napíše.

Joss Stone - Introducing Joss Stone
Vyd. Virgin/EMI, čas: 48:01
Hodnocení iDNES.cz: 60 %