Josef Mikulka, Dráteníci (30. léta 20. století)

Josef Mikulka, Dráteníci (30. léta 20. století) | foto: Muzeum umění Olomouc

V kavárně vystavují snímky neprávem zapomenutého fotografa

  • 1
V Olomouci si připomínají fotografa Josefa Mikulku. Rodáka, který "jen" dokumentoval běžný život. Jenže možná právě proto mohou být jeho snímky dnes zajímavé.

Ve své době patřil Josef Mikulka (1892-1975) k významným a oceňovaným tvůrcům. Ostatně jeden z jeho snímků se dostal až na titulní stranu prestižního časopisu American Photography. Dnes však jméno olomouckého fotografa Josefa Mikulky něco říká jen znalcům a historikům.

Do širšího povědomí by jeho dílo chtěla vrátit olomoucká Galerie Café Amadeus ve stejnojmenné kavárně Arcidiecézního muzea Olomouc výstavou nazvanou Sentiment, která potrvá do 15. září.

Ovlivněný dvěma válkami

Rodák z Bohuslavic u Litovle se začal fotografii věnovat ve svých osmnácti letech. V období mezi dvěma světovými válkami se aktivně zapojoval do tuzemské umělecké sféry, konkrétně byl členem Klubu fotografů amatérů v Olomouci.

Možná právě skutečnost, že Mikulka fotil spíše obyčejné výjevy ze života, může dnes nalákat návštěvníky na atmosféru zašlých časů. Podle kurátora výstavy Davida Komínka autorovy fotografie totiž nepřekypují experimentem, ale "pouze" dokumentují život v duchu doznívajícího piktorialismu a klasické krajinářské fotografie. "Láska k přírodě a k lidem, patrná z jeho snímků, jde napříč celou jeho tvorbou. Snad to byla aktivní zkušenost ze dvou světových konfliktů, která nutila Mikulku hledat ve svých snímcích klid, vyrovnanost a poezii," říká Komínek.

Zastíněný Drtikolem

Jeho velkým fotografickým námětem byla podle historičky umění Štěpánky Bieleszové také Olomouc. "Starobylé uličky, atmosféra městských parků, povodí řeky Moravy. U všech jeho fotografií je patrná atmosféra podmalovaná světlem, počasím, nálada z nich doslova promlouvá," popisuje Mikulkovy snímky.

Josef Mikulka, bez názvu (30. léta 20. století)

Josef Mikulka, bez názvu (30. léta 20. století)

Dnes nepatří mezi nejznámější tvůrce, je však nepopiratelné, že ve své době se fotografie Josefa Mikulky těšily velké pozornosti. Prezentoval se u nás i v zahraničí a na řadě výstav posbíral také nemálo cen. "Jeho práce ocenili na mezinárodních salonech v Lucernu nebo v Cannes, fotografii Vánoční stromek publikoval na titulní stránce prestižní americký časopis American Photography," upozorňuje Komínek.

Dnes bohužel zůstává ve stínu slavnějších a progresivnějších vrstevníků, jako byli František Drtikol, Jaromír Funke či Josef Sudek. A Bieleszová soudí, že rozhodně neprávem. "Přestože byl fotoamatér a nepatřil mezi průkopníky nových trendů, nepostrádají jeho fotografie výtvarné a estetické kvality. Hodnota jeho snímků spočívá tedy nejen v umělecké rovině, ale zároveň má velkou váhu dokumentární a historickou," vysvětluje význam Mikulkovy tvorby Bieleszová.

Josef Mikulka, bez názvu (30. léta 20. století)

Na prestižním festivalu

Výstava nazvaná Sentiment se bude v kavárně Arcidiecézního muzea Olomouc konat po celou dobu prázdnin, skončí až 15. září. Galerie Café Amadeus vznikla v roce 2009. Dramaturgie výstav, jež vzniká ve spolupráci s Institutem tvůrčí fotografie při Slezské univerzitě v Opavě, se zaměřuje na tvorbu střední a nejmladší generace.

Dosud galerie uspořádala více než dvě desítky výstav. V roce 2011 byla jako jediná česká galerie pozvána na prestižní pařížský Festival mladé evropské fotografie Circulation(s).