Tenorista Jonas Kaufmann

Tenorista Jonas Kaufmann | foto: Jan Zátorský, MAFRA

Ženy po něm házejí spodní prádlo. Teď zazpívá hit tatarského prince

  • 0
Rozbouřil svět opery jako málokdo po Lucianu Pavarottim nebo Plácidu Domingovi. Němec Jonas Kaufmann, který ve středu opět vystoupí v pražském Obecním domě, se dokázal přiblížit popularitě svých předchůdců. A stejně jako oni si udržuje kvalitu.

V Česku už vystupoval několikrát. Tentokrát za doprovodu PKF - Prague Philharmonia a dirigenta Jochena Riedera představí repertoár nového alba. Jeho název Nessun dorma odkazuje asi na nejslavnější tenorový hit – árii tatarského prince Kalafa, který v Pucciniho Turandot touží po kruté čínské princezně.

„Bylo to několik dní před mými 21. narozeninami, když jsem roku 1990 viděl legendární první koncert tří tenorů z Říma. Tehdy jsem jim právě tenhle hit hrozně záviděl,“ přiznal Kaufmann pro iDNES. Teď ho zpívá sám. Suverénně se totiž pohybuje nejen v německé hudbě, ale i v doméně Italů. Třeba zrovna v operách Giacoma Pucciniho, z nichž desku sestavil. „Puccini uměl skvěle vyjádřit citový život hrdinů. Někdy se o jeho hudbě mluví jako o filmové, což já vnímám pouze jako kompliment. Předběhl dobu, ohlašuje éru zvukového filmu. Když jsem v Tosce jako Cavaradossi mučen, skoro slyším motivy z akčních filmů,“ tvrdí.

Součást večírku

Fešný kudrnatý tenorista se stal i sexy idolem. Když loni zpíval v Londýně na Last Night of Proms, což je tradiční závěr proslulého festivalu, jeho fanynky po něm házely spodní prádlo. Při „poslední noci“ se publikum sice vždycky trochu odvazuje, ale něco takového bylo dosud v klasice nevídané.

„Je báječné, že klasická hudba může mít dnes tak široký dopad,“ usmívá se Kaufmann, který na tomto koncertě zpíval i neoficiální britskou hymnu Rule, Britannia! (Vládni, Británie). Jako první Němec. „Považuji to přirozeně za kompliment. Všechny vlastenecké písně jsou však výrazem své doby, stejně tak i tenhle kousek z roku 1740. A dnes je prostě součástí obrovského večírku, který se koná v Royal Albert Hall a Hyde Parku,“ vysvětluje.

Třebaže je v současnosti jedničkou, Kaufmann přesto působí v jiném světě, než v jakém se kdysi pohybovali tři tenoři a další hvězdní pěvci. „V Itálii opera ztratila místo, které kdysi zaujímala. Navíc ji zasáhla globalizace, v dobrém i ve zlém. Mnohem více v ní dnes dominují pěvci z Koreje nebo Číny. Také se vytrácejí individuality. Dříve si člověk při poslechu desky okamžitě řekl To je on! nebo To je ona!, ale dnes je pouze málo zpěváků, kteří se dají okamžitě rozeznat,“ uvažuje tenorista.

Naštěstí právě Kaufmanna většina operních fanoušků pozná okamžitě. Všude upoutává krásným temným hlasem, zjevem, inteligencí a citlivým projevem.