Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Tóny jako vojáci a severské slunce. Tak zpívá slavný Kaufmann

  16:55aktualizováno  16:55
Publikum vyskakující ze židlí ještě před dozněním posledních tónů nejznámější tenorové árie, ženy všech věkových kategorií hrnoucí se k pódiu, s květinami i bez nich. Středeční koncert Jonase Kaufmanna v Obecním domě skončil triumfem.

Tenorista Jonas Kaufmann a dirigent Jochen Rieder | foto: ČTK

Ovace vestoje má dnes skoro každý zpěvák, ovšem jen někdo předvede skutečně mimořádný výkon. Německý tenorista k takovým výjimkám patří. V Praze se zastavil v rámci turné, na němž představuje své nové album Pucciniho árií. Dal by se tedy čekat slepenec evergreenů, ale Kaufmannovi a jeho „dvornímu“ dirigentu Jochenu Riederovi se přesto podařilo vsunout do programu i jakous takous myšlenku.

Jonas Kaufmann

PKF - Prague Philharmonia, dirigent Jochen Rieder

Smetanova síň Obecního domu, 16.března 2016

Hodnocení­: 90%

Pojali ho jako průřez Pucciniho dílem od úplného počátku, a to doslova, protože na úvod zazněl autorův opus č. 1, Preludio sinfonico. Puccini ho zkomponoval ještě jako student milánské konzervatoře, ovlivněný Richardem Wagnerem, ale přesto už tehdy nepostrádající vlastní invenci. Orchestr PKF – Prague Philharmonia tuto i další skladby hrál pozorně a kultivovaně.

Pucciniho rané opery jako Le Villi nebo Edgar se na jevištích příliš neobjevují. Na hity tedy došlo až koncem první poloviny koncertu, s operou Manon Lescaut, která v Pucciniho kariéře znamenala zlom na cestě ke slávě. Slavné melodie pak zazněly především v druhé půlce, v níž přišla na řadu Tosca, Madame Butterfly a nakonec Turandot, kterou již Puccini nedokončil.

Dělá to, co chce autor

Kaufmann není ani Ital ani showman, zosobňuje disciplínu spojenou s inteligencí a muzikalitou. Krásný temný hlas je darem, ale on se nespokojuje s jeho předváděním. Zatímco třeba Roberto Alagna v nedávném kinopřenosu Manon Lescaut z Metropolitní opery (v němž zaskočil právě za onemocnělého Kaufmanna) prostě chrlil z plna hrdla tóny stylem „padni kam padni“, Kaufmann je má uspořádané do vzorně srovnané řady jako vojáky. Žádný nevybočuje, všechny jsou stejné - a přesto je vlastně každý jiný. To už je ale Kaufmannovo umění přednesu a splnění skladatelova přání.

A Puccini dobře věděl, jaké „instrukce“ připojuje k notám. Takovou árii Cavaradossiho z Tosky, v níž hrdina před popravou vzpomíná na chvíle lásky, někteří tenoři co nejhlasitěji proštkají od začátku do konce, protože hlas jim ani jinak nefunguje. Když má ale nešťastný odsouzenec zpívat o sladkých polibcích, Puccini velí ubrat na síle, vložit do zpěvu co nejvíc citu, ladnosti. Přesně to Kaufmann nenásilně a měkce udělá a dosáhne kýženého efektu tiché bolesti. A takto má vystavěnou každou árii. V přídavcích ještě zazpíval druhou (respektive první) árii Cavaradossiho a poté desperáta Dicka Johnsona z opery Dívka ze Západu.

Nikdo samozřejmě není úplně dokonalý, jde spíš o vyzdvihnutí předností. Toho si je Kaufmann očividně vědom, však také z alba pro turné vybral ukázky, které mu sedí nejlépe. Slavnou árii Nessun dorma, kterou v Turandot zpívá princ Kalaf, ovšem nemohl pominout. Podává ji bezvadně, ale přesto... Člověk nikdy nezapomene na žhavé jižní slunce, které sálalo ze zpěvu Luciana Pavarottiho. V Kaufmannově světě bude slunce vždycky trochu zastřené. Ale i tak hřeje.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Houslista Leonidas Kavakos a dirigent Jakub Hrůša na zahajovacím koncertě 122....
GLOSA: Filharmonie bez Bělohlávka a proč je Byčkov rozumná volba

Česká filharmonie odstartovala 122. sezonu. Na konci té minulé přišla o šéfdirigenta Jiřího Bělohlávka, místo nějž převzal taktovku zahajovacího večera Jakub...  celý článek

David Koller vyzval tuzemské hudebníky, aby předělali některé z jeho sólových...
Než přijde nové album Lucie, zahraje David Koller své hity akusticky

Ještě než se příští rok začnou dít velké věci kolem Lucie, můžou si fanoušci poslechnout muziku Davida Kollera v méně tradičním pojetí. Hudebník se svou...  celý článek

Kapela Mirai
Na debutovou desku Mirai se vešla láska, bezstarostnost i pomíjivost

Kapela Mirai vydává v pátek svou debutovou desku Konnichiwa, která se o měsíc zpozdila kvůli tragické události, nečekanému úmrtí manželky bubeníka Šimona...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.