Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jízlivý škleb na divadelní legendu

  1:00aktualizováno  1:00
Pražské Divadlo Archa s režisérem Jiřím Pokorným a dirigentem Petrem Kofroněm připravilo inscenaci E. F. B. - Kladivo na divadlo, jíž připomíná sté výročí narození Emila Františka Buriana, jedné z největších osobností moderního divadla 20. století u nás.

Klíč k rozporuplné osobnosti, jež se zvláště po válce zdiskreditovala horlivou aktivitou ve prospěch diktatury proletariátu, však zvolili tvůrci příliš jednostranný, jednoduchý a vlastně zavádějící.

Ukazují průkopníka moderního divadla jako směšnou a dogmatickou osobu. Chybějí zmínky o jeho fascinujícím divadle a hudebních aktivitách, o tom, že jako jeden z prvních u nás objevil americký jazz.

Představení nese podtitul "inscenovaný dokument", ale je spíš jakýmsi monotónním parte - oznámením o smrti či celoživotním umírání.

Chybí mu, kromě hudební části, nadhled a humor. Není ani obžalobou, spíše jízlivým šklebem bez snahy o pochopení.

Inscenace je důsledně černobílá - v barvě výpravy, v kostýmech, ve filmových dotáčkách historických i nově pořízených. Burian v podání tří herců - Jiřího Hány, Karla Dobrého a Martina Pechláta - je prázdný mluvka, zaštiťuje se frázemi a jedinkrát vykoná statečné gesto: napíše Stalinovi dopis, v němž protestuje proti uvěznění režiséra Mejercholda.

Ten čin jej po válce ve snech pronásleduje, neb se obává Stalinovy pomsty. Tak inscenace zdůvodní jeho poválečné činy.

O vlivu koncentračních táborů, kde strávil téměř pět let, o jeho soukromí i atmosféře doby se divák nedozví téměř nic.

Zato si vyslechne dlouhou Burianovu přednášku ke členům Divadla D 46. I když všichni herci - dále Gabriela Pyšná, Eva Stanislavová a Alena Štréblová - podávají technicky výborné, soustředěné výkony, i když výtvarné řešení Tomáše Rusína má styl a využití dotáček či voicebandů odpovídá Burianovu přístupu, je zdlouhavá inscenace zklamáním.

Demytizovat Buriana by mohlo být zajímavé, kdyby se s ním tvůrci utkali na poli uměleckém, ne ideologickém, jemuž nerozumějí nebo nechtějí rozumět.

Jediné, co inscenaci zdobí, je hudba. Burianovy skladby na jevišti hraje Agon Orchestra za řízení Petra Kofroně: přesně, moderně a hlavně s respektem k Burianovi a s pochopením. Zpracované skladby si přímo říkají o vydání na CD. Na inscenaci se pak může zapomenout.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ze hry Akt
VIDEO: Padesátiletý Akt. Podívejte se na videa s jubilujícími Cimrmany

Přesně před padesáti lety měla v Malostranské besedě oficiální premiéru hra Akt. Tím odstartoval regulérní provoz Divadla Járy Cimrmana, které si už od...  celý článek

Odhalení poštovní známky k půl století s Cimrmanem
VIDEO: Základy filatelie se otřásly. Je tu druhá známka s Cimrmanem

K padesátému výročí uvedení první cimrmanovské hry Akt přichystal soubor okolo Zdeňka Svěráka společně s Českou poštou novou Cimrmanovu známku. Na vzniku se...  celý článek

Louskáček - Vánoční teaser
VIDEO: Vánoční sen v listopadu. Na Vinohrady se vrací baletní Louskáček

Divadlo na Vinohradech hostí obnovenou premiéru výpravného klasického baletu Louskáček, vánoční sen. Pražskou scénu čeká pouze devět repríz.  celý článek

Advantage Consulting, s.r.o.
TESTOVACÍ INŽENÝR

Advantage Consulting, s.r.o.
Praha
nabízený plat: 41 000 - 59 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.