Violistka Jitka Hosprová

Violistka Jitka Hosprová | foto: www.jitkahosprova.com

Skladbu pro krále psal v kanceláři. Teď ji hraje česká virtuozka

  • 0
Jitka Hosprová je naší první sólistkou na violu. Daří se jí dokázat, že i tento nástroj může mít hlavní roli. A zapsat se do dějin.

Její nové supraphonské album je symbolicky věnované skladateli, který pro violu udělal víc než jiní: Paulu Hindemithovi (1895 - 1963). Německý skladatel se po první světové válce houslí dobrovolně zřekl a místo nich si za svůj nástroj zvolil violu. Stal se jedním z nejznámějších violistů v Německu i celé Evropě. A pro violu také komponoval.

„V té době byly skladby pro violu ojedinělé a většinou ani nebyly určeny pro koncertní pódia. Z konstrukčních důvodů je viola obtížněji ovladatelná než housle. Dosáhnout paganinské technické úrovně, která se stala pro sólistu požadavkem, je pro violisty mnohem těžší,“ vysvětluje průvodní text.

Skladatelé počátku 20.století, kteří se snažili odpoutat od romantického stylu, však hledali nejen nové kompoziční možnosti, ale i nový, odlišný zvuk. Hindemith sám byl průkopníkem na poli nové hudby, v době kulturního vření se postaral i o skandály, třeba operou Vrah, naděje žen z roku 1919 nebo hudební hrou pro barmské loutky Nuš-Nuši, v níž posměšně citoval Wagnerova Tristana a Isoldu. Po nástupu nacistů však byla jeho hudba zavržena a Hindemith se nakonec musel uchýlit do emigrace.

Nahrané skladby, ať už sólové, nebo doprovázené klavírem či komorním orchestrem, dokládají proměny Hindemithova stylu, postupný odklon od romantického výrazu. Jednu ze sonát věnoval českému violistovi Ladislavu Černému a v poznámce ke čtvrté větě napsal: „Zběsilé tempo. Divoce. Krása tónu je vedlejší.“ Hosprová však dokazuje, že bravurní technika a tónová kultivovanost se nevylučují.

Na album zařadila i jednu z nejslavnějších Hindemithových skladeb vůbec. Autor ji zkomponoval roku 1936 v Londýně, kde v BBC připravoval přenos premiéry jiného svého díla. Den před koncertem ale přišla zprávu o úmrtí krále Jiřího V. a BBC skladatele požádala, aby místo toho narychlo vytvořil vhodnou kompozici. Traduje se, že Hindemith, jenž tvořil lehce jako třeba Mozart, se na šest hodin zavřel do jedné z kanceláří a napsal Smuteční hudbu pro violu a smyčce. Každopádně ještě týž večer skladbu provedl v živém vysílání jako sólista s orchestrem BBC.

Čtete rádi iDNES.cz? Podpořte nás svým hlasem v anketě Křišťálová lupa.


Britská královská rodina