Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Bělohlávek začal. Filharmonie hrála efektně, teď začíná práce

  17:07aktualizováno  17:07
Den D konečně nastal a před Českou filharmonii se ve čtvrtek poprvé postavil její nový šéfdirigent Jiří Bělohlávek. Síle okamžiku odpovídala květinová výzdoba ve foyer Rudolfina, laděná do oranžových tónů, květinami byly ozdobeny i obleky hudebníků a hudebnic.

Česká filharmonie zahájila 4. října v pražském Rudolfinu pod vedením dirigenta Jiřího Bělohlávka koncertní sezonu 2012/2013. | foto: Roman VondroušČTK

Přišlo i slavnostní publikum. Jeho část byla dokonce tak "sváteční", že se roztleskala mezi větami Beethovenovy symfonie a o přestávce se nemohla odpoutat od povídání u sklenek sektu, jakkoli zvukové signály volaly zpět do sálu a světla dávno zhasla. A tak došlo k tomu, že zatímco na pódiu už byl nejen orchestr, ale i dirigent a sólista, diváci se stále ještě usazovali.

Nicméně celkově vzato to byl reprezentativní večer a začátek (doufejme) skutečně nové éry České filharmonie. Bělohlávek sestavil program svého inauguračního koncertu dle vlastních slov hlavně symbolicky, s úmyslem předvést orchestr v různých stylech a demonstrovat snahu o spolupráci se špičkovými světovými sólisty.

Výsledný dojem byl pod Bělohlávkovým tradičně precizním vedením efektní, ale rovněž symbolicky ukázal jak přednosti, tak limity orchestru. V úvodní skladbě Petra Ebena Vox clamantis i v závěrečné Janáčkově Sinfoniettě se zaskvělo mnoho z hráčských kvalit.

Rovněž cyklus Pět raných písní Gustava Mahlera, instrumentovaný roku 1986 italským skladatelem Lucianem Beriem, umožnil orchestru ukázat svůj potenciál. Hvězdný kanadský barytonista Gerald Finley předvedl výkon souměřitelný s kreacemi amerického pěvce Thomase Hampsona, který už v Česku několikrát vystupoval. Také Finley zpíval Mahlera s hlubokým vcítěním, tvárností a smyslem pro jazyk, ovšem jeho hlas je jinak zbarvený, zase jinak osobitý, i jeho charisma je odlišné. A to je právě skvělé, slyšet rozdílné, leč silné, vyhraněné osobnosti.

Beethovenova Symfonie č. 5, zvaná Osudová, prozradila, že v tomto stylu se Česká filharmonie světové extratřídě přibližuje méně. Třebaže se nedá říci, že by hrála špatně, není to interpretace Beethovena, kterou by člověk poslouchal znovu a znovu. Působí jakoby zastřeně a "neforemně", ne tak zřetelně, pružně a energicky, jak se dá slyšet například od špičkových německých orchestrů. Nicméně větší pozornost právě hudbě klasicismu deklaruje Bělohlávek jako jednu ze svých priorit.

Slavnost skončila, teď tedy začíná každodenní práce.

Hodnocení MF DNES: 80 %




Nejčtenější

Je to výprodej našeho kamarádství, reaguje Viewegh na slevy svých knih

Spisovatel Michal Viewegh v pořadu Za scénou

Euromedia, nový nakladatelský dům Michala Viewegha, láká na letní povídkový soubor Město mezi zelenými kopci, na kterém...

GLOSA: Brutal Assault opět dokázal, že patří k evropské špičce

Záběr z festivalu Brutal Assault 2018

Kolem 19 tisíc lidí dorazilo do areálu pevnosti Josefov v Jaroměři na letošní ročník festivalu Brutal Assault. A...



Spisovatelé napadli koncert Karla Gotta v Lipsku. Přitom žádný nebude

Karel Gott v pražské O2 areně 12. června 2018

Část Asociace spisovatelů se rozhodla napadnout říjnové vystoupení Karla Gotta v rámci Roku české kultury v Lipsku. Z...

KOMENTÁŘ: Dívejte se! Oscara získává největší tupost roku

John Nelson, Gerd Nefzer, Paul Lambert a Richard R. Hoover. To je sestava,...

Málokdy se vidí, aby více než šest tisíc vážených osobností spáchalo v jediném okamžiku hromadnou společenskou...

KVÍZ: Jak znáte Rychlé šípy a Jaroslava Foglara, plantážníci?

Rychlé šípy

Mirek Dušín, Jarka Metelka, Jindra Hojer, Červenáček a Rychlonožka. Příběhy Rychlých šípů od Jaroslava Foglara hltaly...

Další z rubriky

RECENZE: Rottrová, Ruml, texty snů. O slovo se hlásí kapela Nedivoč

Marie Rottrová na festivalu Benátská! s Impulsem 2018

Herec, bavič a hudebník Jiří Krhut známý například z Kabaretu BO! Jaromíra Nohavici vydal se svou kapelou Nedivoč desku...

Raritní Bob Dylan odhaluje svou pouť od kytary ke kapele

Bob Dylan ve 2. polovině 60. let (z knihy Kdo je ten chlap?)

Vyloženě rané nahrávky z newyorských hospod i šokující vystoupení na festivalu v Newportu, kdy se písničkář vybavil i...

Herci z muzikálů včetně Mamma Mia nedostali honoráře, došlo na insolvenci

Herečka Alena Antalová v hlavní roli Donny v muzikálu Mamma Mia v pražském...

Producent Jiří Jurtin a jeho firma Crystal Skull je ve finančních potížích. Tvrdí, že společnost Ticket Art Praha mu...

Najdete na iDNES.cz