Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jiný čas v pamětech staré dámy

  16:39aktualizováno  16:39
Výtvarnice Mia Münzerová Le Comte žije ve Spojených státech, ale pochází z pražské židovské rodiny - za oceán tuto ráznou ženu vyhnala druhá světová válka. Když dosáhla sedmdesátky, rozhodla se sepsat memoáry, v nichž by vylíčila pražskou etapu svého života a anabázi, která předcházela odjezdu do New Yorku, kam na lodi přibyla 13. ledna 1941. Paměti nazvané Stále sním o Praze vyšly nyní česky včetně obrazové přílohy, která shromažďuje několik černobílých fotografií autorky a její rodiny a osm reprodukcí autorčiných obrazů s námětem české metropole.
Tahle pražská rodačka - na svět přišla 15. března 1909 - není vytříbená stylistka a značný časový odstup i paměť jí už zkreslily obraz některých reálií. S tím však autorčin memoárový příspěvek k uchování vědomí, jak určité společenské kruhy žily v prvních čtyřech dekádách, nestojí ani nepadá a nemá cenu se na faktických posunech recenzentsky "točit". Podstatný je duch téhle knihy. V prvé řadě ukazuje na velmi odlišné vnímání času, než je to dnešní: čas byl i v "tepající" meziválečné metropoli, jíž Praha relativně byla, prožíván mnohem povlovněji, a měl-li člověk hmotné pohodlí, zabýval se svojí duší s důkladností, jež se nyní jeví až jako marnivá rozmazlenost - téměř každý nervový otřes hojil se několikatýdenními pobyty v odlehlých penzionech či léčebnách.

Stále sním o Praze(Vzpomínky)

Autorka: Mia Münzerová Le Comte
Přeložil a slovníčkem v knize zmíněných osobností doprovodil Miloš Tomasco
Ilustrační doprovod a dokumentace z archivu autorky
Nakladatelství H & H, Jinočany, 2000
172 stran + 16 stran obrazové přílohy
náklad a cena neuvedeny
Otevřenost a hojnost času byla v bohatších kruzích spojena s hojností a otevřeností prostoru - nejen žitím v rozlehlých bytech, domech a palácích, nýbrž i v chápání Evropy jako kontinentu, který je "můj" - kdy se samozřejmě přejíždí z místa na místo, ze země do země.

Jiným rysem memoárů Mii Münzerové Le Comte je ovšem podivuhodná věcnost, možná související s fatálním přijímáním zvratů a ran (v autorčině rodině, respektive ve vzpomínkách malířky, jsou trvale a v hojné míře přítomny nemoci a úmrtí, rychlá zhasínání osudů). Vedle tohoto obecnějšího dobového aspektu nese svůj díl na věcném vyznění knihy pisatelčina hédonická chuť žít a emancipovaná neochota nechat si mluvit do osobních záležitostí. Proto docela klidně napíše "Nikdy jsem nedokázala zalhat" a o tři stránky dál líčí, jak jednomu z mužů, kteří se kolem ní točili, lhala. Neřekl bych ale, že takový postoj stojí na chladném kalkulu, nýbrž je projevem vůle a touhy přežít, reakcí na ohrožení, která doléhala na Miu Münzerovou Le Comte, její rodinu i národ (matka malířky zahynula v koncentráku).

A ještě další rovina svazku Stále sním o Praze stojí za pozornost: ta, v níž umělkyně americkému publiku zprostředkovává pražské a české zvyky i historické mezníky. Optika staré dámy je zábavná a užitečně "odtažitá", poněvadž židovský živel koexistoval, ale nesplýval s českým prostředím. Jedna z charakteristik: "Buchty jsou takové české národní jídlo; dává se do nich droždí, jsou velké zhruba dva na dva palce a mohou se plnit mákem či švestkovým džemem zvaným povidla. Jsou výborné, ale je to zákusek spíš pro chudé lidi, protože jsou velmi syté."

Nakonec malá poznámka o aktuálním knižním kontextu. "Považuji Kokoschku za svého nejdůležitějšího učitele," konstatuje Mia Münzerová Le Comte, jinak absolventka pražské Akademie výtvarných umění, žačka Maxe Švabinského. Rakušan Oskar Kokoschka (1886-1980) však ve svých pamětech - pod názvem Můj život je před pár týdny vydal brněnský Atlantis - o svoji obdivovatelku, s níž se stýkal, nezavadil slovem. Partii, v níž na straně 141 výtvarnice popisuje, jak v Nice v roce 1939 potkala malíře Rudolfa Kunderu s jeho šestnáctiletou milenkou Andrey, si pak lze v malířově podání přečíst v knize Ireny Jirků Randez-vous s Rudolfem Kunderou, již předloni vydalo jihlavské nakladatelství Listen.

Příbuzní na maškarním plese.

Rodiče M. Münzerové procházející se po Karlově mostě.

S prvním manželem Wolfgangem Thorwartem blízko Paříže.

Mia Münzerová ve Svatém Mořici.

Mia Münzerová v Karlových Varech.

Sestry Anne a Mia Münzerovy s Fräuli.

Rodinný výlet se spolužačkami.

Autor:



Nejčtenější

Je to výprodej našeho kamarádství, reaguje Viewegh na slevy svých knih

Spisovatel Michal Viewegh v pořadu Za scénou

Euromedia, nový nakladatelský dům Michala Viewegha, láká na letní povídkový soubor Město mezi zelenými kopci, na kterém...

GLOSA: Brutal Assault opět dokázal, že patří k evropské špičce

Záběr z festivalu Brutal Assault 2018

Kolem 19 tisíc lidí dorazilo do areálu pevnosti Josefov v Jaroměři na letošní ročník festivalu Brutal Assault. A...



KOMENTÁŘ: Dívejte se! Oscara získává největší tupost roku

John Nelson, Gerd Nefzer, Paul Lambert a Richard R. Hoover. To je sestava,...

Málokdy se vidí, aby více než šest tisíc vážených osobností spáchalo v jediném okamžiku hromadnou společenskou...

KVÍZ: Jak znáte Rychlé šípy a Jaroslava Foglara, plantážníci?

Rychlé šípy

Mirek Dušín, Jarka Metelka, Jindra Hojer, Červenáček a Rychlonožka. Příběhy Rychlých šípů od Jaroslava Foglara hltaly...

Herci z muzikálů včetně Mamma Mia nedostali honoráře, došlo na insolvenci

Herečka Alena Antalová v hlavní roli Donny v muzikálu Mamma Mia v pražském...

Producent Jiří Jurtin a jeho firma Crystal Skull je ve finančních potížích. Tvrdí, že společnost Ticket Art Praha mu...

Další z rubriky

OBRAZEM: Začal Týden umění. Láká na Warhola, Zrzavého i paneláky

Jan Zrzavý, Benátky I, 1928

Už i Praha má svůj Týden umění. Jeho první ročník začal v pondělí a návštěvníkům otevírá přes třicet galerií včetně...

Modiglianiho Ležící akt se stal čtvrtým nejdráže prodaným obrazem

Obraz Amedea Modiglianiho Nu couché (sur le côté auche) - Ležící akt (na levém...

Za 157,2 milionu dolarů (3,4 miliardy korun) se na aukci v New Yorku prodal obraz Amedea Modiglianiho Nu couché (sur le...

Dámský klín i zrádné spirály. Zakázaní slovenští umělci vystavují na Kampě

Z výstavy Hommage à Peter Vajda

Letošnímu létu v pražském Museu Kampa bezesporu kraluje britský „fotograf královen“ Cecil Beaton. Přesto se v druhém...

Najdete na iDNES.cz