Andy Warhol - Ingrid Bergman | foto: Múzeum moderného umenia Andy Warhola Medzilaborce

Jen se tak Andyho Warhola lehce dotknout

  • 2
Muzeum moderního umění Andy Warhola ve slovenských Medzilaborcích společně s firmou Sevenmedia připravilo v ostravském antikvariátu Fiducia výstavu Andy Warhol: život a smrt.

Přehlídka se koná u příležitosti dvacátého výročí úmrtí krále pop-artu a je první z letošních warholovských výstav u nás (další chystá na léto brněnská Moravská galerie).

Téměř čtyřicet Warholových děl vměstnali pořadatelé do jedné místnosti podzemního klubu na Stodolní ulici, undergroundový prostor Warholovi rozhodně svědčí, ale co mu už neprospívá, je koncepce celé výstavy.

Získat originály z Medzilaborců, zejména pro vystavování v soukromém prostoru, je husarský kousek, za který zasluhují pořadatelé obdiv. Je víc než zřejmé, že zde nebylo možné udělat Warholovu retrospektivu či reprezentativní výběr z díla, nicméně i tak může vzniknout důstojná výstava.

Stačilo by doplnit ji panely s informacemi o jednotlivých obrazech, popsat souvislosti jejich vzniku, být důslední při přípravě katalogu či jakékoli jiné tiskoviny.

A hlavně jí poskytnout větší prostory, kde by mohl divák díla sledovat alespoň z minimálního odstupu a kde by nebylo na sobě nalepených několik desítek velkých zasklených formátů, které se v sobě navzájem odrážejí.

Pokud už organizátoři byli schopní dostat do Ostravy čtyřicet Warholových děl, zbýval jen krůček k tomu, aby z nich vznikla skutečná výstava – tedy ne jen proto, že jsou od slavného člověka, ale kvůli tomu, že mají něco sdělit. V Ostravě se návštěvníci Warhola jen letmo dotknou, ale nemohou se do něj ponořit.

V antikvariátu se představují dva Warholovy autoportréty (1967), slavná podobizna Ingrid Bergmanové nazvaná The Nun (1983), dvojportrét Jackie Kennedyové (1966). A samozřejmě obrazy souvisící s tématem smrti.

Dvě serigrafie elektrických křesel z cyklu American Death (1971), osm lebek (Skull, 1976). A Warholovy Květiny – černobílá série i barevná verze. Pro její obarvení Warhol záměrně použil anilinové barvy, které časem blednou, květiny tak ztrácejí na životě a každý den se přibližují ke smrti.

Fetišistickým dojmem působí vystavené Warholovy osobní věci – jeho kožená bunda, brýle, fotoaparát a zejména kopie jeho úmrtního listu. Jako by se v této části stával prostor mauzoleem, chybí už jen vosková figurína.

V Medzilaborcích, rodišti Andyho Warhola, mají tyto předměty smysl a logiku, v Ostravě jsou však už jen trpkým gestem, snahou urvat si z celebrity svůj talisman.

V soukromých či oblastních galeriích jsme zvyklí vídat spíše umělce regionálního formátu, géniové stále zůstávají doménou velkých institucí. Pokus ostravské Fiducie je chvályhodnou snahou, přesto by se její autoři měli od větších galerií učit, zejména.

ANDY WARHOL - Život a smrt
Klub Fiducia, Nádražní 30, Ostrava, kurátoři Martin Cubjak, Michal Bycko. Výstava trvá do 14. března, plné vstupné 80, snížené 30 korun. www.warhol.cz.
Hodnocení MF DNES: 40%