Adaptace Stevensonova románu přitom nabízí atraktivní téma: lékař Jekyll provádí pokusy s lékem, který by dokázal oddělit dobro a zlo v lidské duši. Experiment se mu však vymkne z rukou a nadvládu přebírá temná stránka jeho osobnosti – krutý pan Hyde.
Příběh je navíc okořeněn milostným vztahem Jekylla ke dvěma dívkám: Emmě, jež pochází z bohatých kruhů, a Lucy, která je zpěvačkou ve vykřičeném domě v Soho. Jenže přitažlivost látky i úroveň jejího muzikálového zpracování dočista vygumovalo nudné pojetí režiséra Rino Breziny.
Očekávanou muzikálovou výpravnost v sobě nesou ještě tak kostýmy evokující Londýn konce 19. století, ale ani na ně – natož na jejich nositele – není mnohdy pořádně vidět. Brezina totiž tak dlouho "čaroval" s hororovou atmosférou šerosvitu, až inscenaci utopil v temnotě. Ta pohříchu nepomůže ani zamaskovat zdlouhavé nástupy herců, jež mění muzikál v pochodové cvičení.
Inscenaci tak zachraňuje alespoň dobrá forma orchestru karlínského divadla, který řídil hostující dirigent Alexander Frey, a pěvecké výkony protagonistů; o sborech to však říci nelze. Ústřední trojice interpretů si výborně poradila s náročnou hudbou, která kombinuje školu klasického muzikálu a monumentálnost hollywoodských velkofilmů. Jen Daniel Hůlka by v titulní dvojroli potřeboval režiséra, jenž by mu namísto operně–sólistické statičnosti naordinoval výraznější hereckou akci.
Působivě vyznívá také střet dvou rozdílných světů, jak je reprezentují Iveta Dufková v roli skleníkově dokonalé Lucy a Tereza Duchková coby vášnivá Emma. Bohužel však byl pro účinkující překážkou autor českého libreta Adam Novák, jenž jim připravil textové "lahůdky" typu: "Kdo vraždí jako on, musí být šampión…" Je známé, že muzikály od překladatele vyžadují i jistý básnický talent, jenže říkejte to karlínskému dramaturgovi, když je jím právě sám Novák.
Samozřejmě, že nehostinné obří jeviště Kongresového centra komplikuje uvedení každé inscenace. Ale tím spíš by mělo vedení karlínského souboru vybírat tvůrce, kteří dovedou podobný prostor zvládnout a zaplnit efektními nápady.
LESLIE BRICUSSE, FRANK WILDHORN - Jekyll & Hyde
Hudební divadlo Karlín. Překlad a české texty písní Adam Novák, režie Rino Brezina, dirigent Alexander Frey a František Drs, choreografie Helena Brousková.