Jedna barva, která skrývá mnoho myšlenek

V Českém muzeu výtvarných umění v Praze byla zahájena výstava Monochromie zaměřená na monochromní tendence v českém výtvarném umění po roce 1990. V galerii jsou představeny monochromní - jednobarevné - práce od třinácti autorů, jejichž dílo vneslo do tohoto výtvarného principu mnoho nových prvků. Výstava, o které by se dalo říct, že je určena zejména náročnému divákovi, se bude konat do 7. dubna.

Výstava Monochromie je prvním pokusem o zmapování této výtvarné tendence v 90. letech dvacátého století a v prvních letech století následujícího. V minulosti se objevily výstavy reprezentantů této malířské tendence například v Galerii Oskara Kokoschky nebo v Nové síni v Praze.

Monochromie nebyla v minulosti velmi častým výtvarným prvkem českých malířů. V třicátých letech se spíše objevovala v podobě soukromých experimentů. Až přelom 50. a 60. let přinesl jednobarevnost založenou na míšení barev a laků. Často se také uplatňoval ve spojitosti s geometrickou abstrakcí, neokonstruktivismem a minimalismem.

Čeští výtvarníci devadesátých let se zaměřují na abstraktní variantu monochromie, jejímž prostřednictvím reagují na postmoderní situaci a uspořádání světa. Silné zastoupení protagonistů monochromie mladé generace je v Brně, kde působí například Václav Krůček nebo Petr Kvíčala. Další oblastí jsou potom severní Čechy s umělci Martinem Kolářem, Danielem Hanzlíkem nebo Pavlem Markusem.

Monochromní umění se soustředí na výtvarný projev jednou barvou s výraznou redukcí. Obrazy často vyjadřují hluboké duševní pochody a filozofické myšlenky autorů. V průběhu let se monochromní malba postupně vyvíjela a zároveň se musela potýkat s výraznou dávkou nepochopení od laické veřejnosti. Přitom její jednoduchá koncepce může také sloužit jako výborný dekorativní prvek.

Kateřina Štenclová: Žlutý a oranžový monochrom

Kateřina Štenclová: Skoromonochrom dočervena

Michal Škoda: Vymezení

Václav Stratil: Zelený obraz

Václav Krůček - Bez názvu

Petr Kvíčala: 17 dní červené