Jedinečnost okamžiku aneb Ramazzotti a Bee Gees živě

- Koncertní alba prodělala v posledních deseti letech zásadní proměnu. Dřív je gramofonové firmy používaly k naplnění smluv, které se obvykle uzavíraly na pět alb. Jestliže se společnost nebo umělec chtěli po třetí, rozhodující desce rozejít, naplnily smlouvu ještě kompilace největších hitů a "live" album, jehož pořizovací hodnota byla zlomkem toho, co by se zaplatilo za studiovou desku.

Prudký vývoj elektroniky na konci osmdesátých let přišel se zásadní změnou. Na koncertě sejmuté výkony umělců byly stále víc postprodukčně upravovány ve studiu, takže se často stalo, že z původního záznamu byly zachovány jen potlesky. Brzy potom zaplnily koncertní pódia jen počítače místo klasických hudebních nástrojů a zdálo se, že už vlastně není co na koncertě snímat. Přesto se v posledních letech objevily dva nové typy koncertních desek - vystoupení typu "unplugged" čili akustická vystoupení, v nichž interpret demonstruje, že umí víc než jen ovládat baterii komputerů, a koncertní záznamy, kde dojde k něčemu neopakovatelnému.

Eros Ramazzotti: Live

CD, 74 minut

Vydala firma BMG

To je případ Erose Ramazzottiho, jenž vyšperkoval své nové album Live slavnými hosty. S Tinou Turnerovou a Joe Cockerem vytvořil připomínku jen těžko opakovatelné události, v níž se setkaly tři velké pop-rockové hlasy střední a starší generace. I když každý z nich je přítomen jen v jediném duetu, celá nahrávka tím dostala nový rozměr. Zvláště pod vlivem typicky těžkopádného, ale upřímného hlasu Joe Cockera vystoupí v dalších písních zřetelněji do popředí italská romantika a elegance dnes největší italské hvězdy. Jestliže koncertním albům chyběla v uplynulých letech emocionalita, tady se ji podařilo oživit.
Bee Gees: Live - One Night Only

CD, 77 minut

Vydala firma PolyGram


Bee Gees po třiceti letech v hudebním průmyslu vyřešili otázku koncertní desky obdobným způsobem. I oni na novém albu One Night Only zachytili neopakovatelnou událost, jediné vystoupení v Las Vegas s Celine Dionovou. Zpívá s nimi pochopitelně sladkou baladu Immortality, kterou pro ni napsali. Bee Gees však přidávají ještě vlastní provedení skladeb, které kdysi napsali pro jiné umělce. Zvláště jejich provedení obrovského amerického hitu Islands In The Stream z roku 1983 je poodhalením kořenů, které si Kenny Rogers a Dolly Partonová, countryové hvězdy, upravili podle svého. Podobně vyznívá balada Heartbreaker, již kdysi napsali pro Dionne Warwickovou.
Přestože Bee Gees jsou zaběhnutá značka a posluchač od nich nečeká nic nového, stoprocentní dokonalost jejich vícehlasů získala těmito dramaturgickými zásahy na atraktivitě a postavila jejich album spolu s Ramazzottiho deskou mezi nejlepší koncertní tituly tohoto roku.