Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Je význam Pražského jara přeceňován?

  10:16aktualizováno  10:16
V českých hudebních kruzích se diskutuje o tom, zda je Pražské jaro ve světě dostatečně známým a respektovaným mezinárodním festivalem, nebo zda jeho význam Češi přeceňují. "Nejsme pouze lokální zábavou," řekl v té souvislosti ředitel Pražského jara Roman Bělor. Naopak hudební publicistky Věra Drápelová a Dita Hradecká se domnívají, že festival není tak renomovaný, aby ovlivňoval hudební svět. Vytýkají mu nevýbojnost a nedůležitost.

"Pražské jaro nemá všeobecný ohlas mezi občany jako třeba Salcburský festival," připustil Bělor. "V profesionální hudební branži je však dobře známé, kdekdo zde chce vystupovat."

V životopise festivalu sice figurují jména několika hvězd, samy tyto osobnosti však ve svých biografiích Pražské jaro zpravidla opomenou zmínit, napsala Hradecká v Lidových novinách. Dodala, že v zahraničí daleko více znají a oceňují Bedřicha Smetanu - ale ještě více plzeňské pivo.

Rovněž podle Drápelové hvězdná kariéra světových špiček spolehlivě funguje i bez Pražského jara, které je klidným domáckým festivalem se zavedenými rodinnými rituály; je to všechno jaksi ztuhlé a stereotypní, uvedla v Mladé frontě DNES.

Podle této hudební kritičky si lze těžko představit, že Pražské jaro prostoupí celé centrum města, že jím budou žít obchodníci od majitelů luxusních restaurací až po prodavače párků a že na vlastní dramaturgické jádro se nabalí další umělecké i společenské aktivity, jdoucí až na hranici nonkonformnosti. 

Například ředitel České filharmonie Václav Riedlbauch je přesvědčen, že Pražské jaro lze srovnávat se Salcburkem a podobnými festivaly. Mnozí lidé v kuloárech nicméně přiznávají, že je třeba přitáhnout do Prahy víc špičkových osobností, i když se ví, že velkou roli hrají finance a že to není snadné.

Budoucí šéfdirigent České filharmonie Zdeněk Mácal se domnívá, že pomoci by mohla doposud jedinečná atmosféra hudební Prahy a osobní kontakty. Připomněl také, že kdysi byly osou festivalu koncerty filharmonie; ta by podle jeho názoru měla být víc zaangažována i nyní. 

Pražskému jaru se někdy také vytýká špatná propagace. Roman Bělor proto mimo jiné chce modernizovat veřejnou prezentaci festivalu, domyslet komunikaci s potenciálními zájemci o vstupenky, najít pestřejší způsob prodeje lístků a lépe nabízet ty programy, o něž není předem tak velký zájem.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Houslista Leonidas Kavakos a dirigent Jakub Hrůša na zahajovacím koncertě 122....
GLOSA: Filharmonie bez Bělohlávka a proč je Byčkov rozumná volba

Česká filharmonie odstartovala 122. sezonu. Na konci té minulé přišla o šéfdirigenta Jiřího Bělohlávka, místo nějž převzal taktovku zahajovacího večera Jakub...  celý článek

David Koller vyzval tuzemské hudebníky, aby předělali některé z jeho sólových...
Než přijde nové album Lucie, zahraje David Koller své hity akusticky

Ještě než se příští rok začnou dít velké věci kolem Lucie, můžou si fanoušci poslechnout muziku Davida Kollera v méně tradičním pojetí. Hudebník se svou...  celý článek

Boris Carloff
VIDEO: Boris Carloff obaluje melancholii vokály a syntezátory

Hudebník a producent Boris Carloff vydává album The Solipsist, o němž tvrdí, že je jeho nejelektroničtější a zároveň nejpísničkovější. Zároveň vypouští klip ke...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.