Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jazzoví hosté přijedou z USA a Polska

  10:56aktualizováno  10:56
Americká jazzová legenda James "Blood" Ulmer a známý Polish All-Stars Jazz Quintet se tuzemským divákům představí v rámci koncertní série nazvané Jazz Meets World. Energický zpěvák vystoupí v úterý 25. června v Baráčnické rychtě v Praze a polská pětice o tři dny později v pražském Divadle U hasičů.

Soutěžit o volné vstupenky na koncert Polish All-Stars Jazz Quintetu můžete ZDE


J A M E S  " B L O O D "   U L M E R
( U S A )

Narodil se 2. února 1942 v St. Matthes. Extravagantní a energií nabitý jazzový kytarista, flétnista a zpěvák James "Blood" Ulmer byl kontroverzní postavou už v době, kdy začal hrát s Ornettem Colemanem. Jako dítě zpíval s gospelovou skupinou Southern Sons, profesionálně však nastartoval hudební kariéru v roce 1959 v Pittsburgu jako kytarista - ovlivnil ho zde známý kytarista Chuck Edwards. Potom strávil několik let hraním funky jazzu s různými kapelami.

V letech 1967-1971 působil v Detroitu, hrával zde s kapelou, která měla v obsazení bicí, trombon, kytaru, altsaxofon a basu. Do New Yorku přesídlil v roce 1971, devět měsíců hrál pravidelně šestkrát v týdnu v Minton's Playhouse, mimo jiné také s Artem Blakey, Paulem Bleyem, Larry Youngem a Joe Hendersonem.

Rozhodujícím mezníkem jeho kariéry byl rok 1974, kdy začal studovat s Ornettem Colemanem. Toto studium trvalo rok, poté se Ulmer stal členem Ornettovy free funk kapely Prime Time. V roce 1974 již s Colemanem hrál na Ann Arbor Jazz and Blues Festival. V té době také debutoval jako lídr v Artist's House.

Ulmer kombinoval razantní kytarovou hru rockového soundu s Colemanovými harmoniemi a volným zacházením s hudebními formami. V roce 1977 vystoupil s Colemanovou kapelou na Newportském jazzovém festivalu. V následujícím roce mu vyšlo album "Tales of Captain Black", na němž hrál Coleman jako sideman. V osmdesátých letech spolupracoval nadále s Colemanem. Ulmer nahrával i s Arthurem Blythem, hrál ve skupinách Phalanx a Music Revelation Ensemble, spolupracoval s Georgem Adamsem a vedl vlastní, spíše abstraktně zaměřené kapely.

J A M E S  " B L O O D "   U L M E R  ( U S A )

úterý 25. 6. 2002 / 20:30 hodin / Baráčnická rychta, Tržiště 23, Praha 1



P O L I S H   A L L - S T A R S   J A Z Z   Q U I N T E T

Zbigniew Namysłowski
Úspěšný skladatel, leader a multiinstrumentalista Zbigniew Namysłowski, který je jednou ze zřetelně nejvýznamnějších osobností polské jazzové scény, se narodil 9. září 1939 ve Varšavě, kde se mu také dostalo hudebního vzdělání. Profesionálně začínal v roce 1957 na jevišti tamního klubu Hybrydy, kde s tradičními a swingovými formacemi hrál jak trombón, tak trubku, cornet i klavír.

V tentýž čas se však - tentokrát ovšem jako chorusující violoncellista - představil na
POLISH ALL-STARS JAZZ QUINTET

Zbigniew Namyslowski - saxofony
Leszek Mozdzer - piano
Piotr Wojtasik - trubka
Zbigniew Wegehaupt - kontrabas
Cezary Konrad - bicí

II. Mezinárodním jazzfestivalu v přímořských Sopotech. Po období několika sezon, jež strávil ve skupinách Modern Dixielanders, Jazz Rockers a Jazz Wreckers Andrzeje Trzaskowského, díky nimž roku 1961 taky poprvé zavítal do USA, se Namysłowski ve třiašedesátém rozhodl založit samostatné kvarteto a od té doby už napořád vede vlastní comba (jejichž obsazení ale nikdy nepřekročilo pětičlenný formát).

Uměleckými zájezdy, při nichž procestoval celou Evropu a později také Indii, Austrálii a Nový Zéland, získal značné uznání - zejména po tom, co mu u polské Muzy a na britské Decce vyšla jeho dvě elpíčka z poloviny 60. let. Jako bandleader, jemuž vždycky záleželo na prezentování nových talentů, pomohl prostřednictvím své sestavy mezinárodně etablovat takové hudebníky jako Michala Urbaniaka, Adama Makowicze, Czeslawa Bartkowského, Wlodka Gulgowského nebo Tomasze Szukalského.

Ačkoli se v minulosti zabýval hrou na mnohé nástroje (kromě již jmenovaných třeba i na kytaru, kontrabas aj.), během 60. let se Namysłowski definitivně rozhodl pro altsaxofon a sopranino, jež také upřednostnil na všech více než 20 albech, která mu zatím vyšla a z nichž pár je kritikou řazeno k celoevropsky vůbec nejdůležitějším v příslušné dekádě (zejména pak "Winobranie" a "Kujawjak Goes Funky" ze 70. let).

Zbigniew, který mimo jiné hrál s Danielem Humairem, Tedem Cursonem a s NOVI Singers (ten Američanům řádně protřel zrak při jednom z varšavských jam-sessions s Blood, Swaet & Tears a nesčetněkrát byl vítězem rozličných anket v kategorii nejlepších altkařů Evropy), patří také mezi prominentní hráče Česko-polského big bandu, který řídili Milan Svoboda a Jan "Ptaszyn" Wróblewski.

Se svým kvartetem k nám tak opětovně přijíždí muzikant, který má za sebou zkušenosti z tradičního jazzu, prošel bopem, sympatiemi k free i k rockové fúzi, a odjakživa se cítil inspirován etno-vlivy - ať už z Indie, Balkánu či jeho rodného Polska s odkazem modální zpěvnosti a tanečnosti jednotlivých témat i čímsi z jejich přímo osudové melancholie...

Leszek Możdżer
Leszek Możdżer je všeobecně považován za největší objev polského jazzu za posledních deset let. Narodil se v roce 1971 a na klavír hraje od svých pěti let. Prošel všemi stupni formálního hudebního vzdělání až k vysokoškolskému diplomu Hudební akademie Stanislawa Moniuszka v Gdaňsku. Skutečným startem v jazzové hudbě pro něho byly první kontakty se souborem "Miłość" v roce 1991.

Od té doby byl mladý klavírista zavalen lavinou cen, mimo jiné to jsou: Cena Krzysztofa Komedy, 1. místo v Mezinárodní soutěži jazzové improvizace v Katovicích, Cena III. programu Polského rozhlasu, Řád prezidenta města Gdaňsk, nemluvě o anketě čtenářů "Jazz Forum", ve které byl zvolen "Novou nadějí" v roce 1993 a 1994, pětkrát označen za nejlepšího klavíristu (1993-1997) a "Hudebníka roku" (1995, 1996).

Už šest let je Możdżer spjat s populárním jazzovým souborem "Miłość", se kterým nahrál šest alb, z toho dva s americkým trumpetistou Lesterem Bowie. Donedávna byl zároveň hvězdou Kvarteta Zbigniewa Namysłowského, s nímž nahrál také několik CD. Ke spolupráci ho zvou i jiné slavné osobnosti polského jazzu jako Tomasz Stańko, Janusz Muniak, Michal Urbaniak či Piotr Wojtasik.

Celkem nahrál Leszek Możdżer už více než dvacet CD, z nichž tři vyšly jako jeho vlastní: "Chopin - Impresje", "Talk To Jesus", které se stalo v roce 1996 albem roku v anketě Jazz Forum, a "Facing The Wind" s americkým kontrabasistou Davidem Friesenem. Koncertoval v Německu, Španělsku, Švédsku, České republice, na Slovensku, v Řecku, Finsku, Itálii, Maďarsku a ve Francii. Vystupoval se známými hudebníky: Buddy de Franco, Arthur Blythe, Billy Harper, Buster Williams, Ben Riley, Archie Shepp a jinými.

Piotr Wojtasik
Hvězda současného polského jazzu Piotr Wojtasik upoutává pozornost publika nejen jako virtuózní trumpetista, ale také jako skladatel. Mladý umělec spolupracuje s významnými postavami na scéně polského jazzu: Tomasz Szukalski, Leslaw Mozdzer (viz Leszek Możdżer), Slawomir Kurkiewicz a další, a také s jazzmany americkými, např. Billy Harper, Buster Williams, Ben Riley. Jeho vystoupení jsou známá skvělými improvizacemi propojenými s dobře prokomponovanými částmi.
Piotr Wojtasik se zůčastňuje důležitých jazzových festivalů v Polsku i v zahraničí, pilně se věnuje také studiovému nahrávání.

Zbigniew Wegehaupt
Zbigniew Wegehaupt se narodil v roce 1954 v Katovicích, kde vystudoval kontrabas na hudební akademii. Spolupracoval s nejvýznamnějšími polskými hudebníky: Zbigniew Seifert, Tomasz Stańko, Janusz Muniak, Andrzej Kurylewicz, Zbigniew Namysłowski, Wojciech Karolak i s mnoha předními americkými a evropskými hudebníky.

Zúčastnil se důležitých jazzových festivalů, mimo jiné Jazz Jamboree, North Sea Jazz Festival, Red Sea Jazz Festival v Izraeli, Jazz Raley v Düsseldorfu, festivalů v portugalském Bilbao a v Mexiku. Všestranný Zbigniew Wegehaupt patří také k vyhledávaným studiovým muzikantům, nahrává různé hudební žánry - jazz, hudbu filmovou a scénickou i populární.

Cezary Konrad
Nejlepší polský jazzový perkusista Cezary Konrad, oceňovaný již řadu let časopisem Jazz Forum prvním místem ve své kategorii, studoval Hudební akademii ve Varšavě. Debutoval ve skupině Central Heating Trio, která získala v roce 1990 první cenu na festivalu Jazz Juniors v Krakově a cenu festivalu Pomorska Jesień Jazzova - "Klíč ke kariéře". Toto trio se dostalo do finále také v mezinárodních jazzových konkurzech v německém Leverkusenu a belgickém Hoeliardu.

Vystupoval s kvartetem Zbigniewa Namysłowského, s kvartetem Kuby Stankievicze nahrál album "Northern Song", které dostalo v Polsku cenu "Album roku 1994". Spolupracoval s předními polskými jazzovými hudebníky i s hvězdami světového formátu: Randy Brecker, Susan Weiner, Didier Lockwood. Má na svém kontě několik desítek nahraných CD.

Umělecké zájmy Cesara Konrada se neomezují jen na jazz. Už v během studia na akademii čile spolupracoval s varšavskou perkusivní skupinou, se kterou vystupoval na mnoha polských festivalech, např. "Varšavský podzim", "Varšavské hudební setkání", i v zahraničí. Jako symfonický perkusista působil v Orchestru polského rozhlasu a televize ve Varšavě a v orchestru Sinfonia Varsovia. Jako jeden z mála bubeníků vede vlastní soubor, v němž pracuje jako perkusista, skladatel a aranžér.

P O L I S H   A L L - S T A R S   J A Z Z   Q U I N T E T

pátek 28. 6. 2002 / 19:30 hodin / Divadlo U hasičů, Římská  45, Praha 2


James "Blood" Ulmer.

Zbigniew Namysłowski.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Magdalena Kožená a tanečník flamenka Antonio El Pipa si v Rudolfinu společně...
GLOSÁŘ: Kožená tančila flamenco, hvězdný tenorista hrál na kytaru

Bylo by to jistě atraktivní, přesto se mezzosopranistka Magdalena Kožená a peruánský tenorista Juan Diego Flórez nesešli na jednom koncertě. V Praze vystoupili...  celý článek

Ondřej Gregor Brzobohatý, Universum Tour (Forum Karlín, Praha, 18. prosince...
O hudbě se s tátou radím v meditacích a snech, říká Ondřej Brzobohatý

Ondřej Brzobohatý vydává album Universum, na němž posluchači najdou deset autorských písní. Hudebník si k nim napsal i texty a desku sám produkoval. „Mám...  celý článek

Scéna z inscenace Mozartovy Kouzelné flétny v Metropolitní opeře, uprostřed...
RECENZE: Je Kouzelná flétna rasistická a sexistická? V New Yorku to neřeší

Sezona kinopřenosů z Metropolitní opery pokračovala Mozartovou Kouzelnou flétnou. V New Yorku se hraje jako fantasmagorická podívaná „pro celou rodinu“. Je v...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.