Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Eva Salzmannová hraje ulepeného pobudu v šusťákovce

  12:52aktualizováno  12:52
Jasno lepo podstín zhyna. Po podivným názvem se skrývá velký výkon Evy Salzmannové, která se skvěle vypořádala s náročným monodramatem v pražské MeetFactory.

Eva Salzmannová v jediné roli kusu Jasno lepo podstín zhyna | foto: MeetFactory

Připadá mi, že když jsem byl malý kluk, bývaly roční doby nějak opravdovější než teď. Letmá poznámka hlavního hrdiny vysvětluje podivuhodný název, který dostala nejnovější premiéra v pražské MeetFactory. Jasno lepo podstín zhyna jsou totiž zkomolené názvy ročních období tak, jak si je upravil asociální padesátník Ray žijící kdesi na irském venkově. Postavu ve svém debutu stvořila současná irská autorka Sara Baume.

Fotogalerie

V jediné náročné roli se v inscenaci režisérky Viktorie Čermákové představila Eva Salzmannová. Zvolit ženu do hlavní mužské role není pouhou uměleckou manýrou, pokud přijmeme fakt, že do postavy Raye promítla některé své pocity a starosti sama autorka. Ta se totiž na prahu třicátého roku života odstěhovala z Dublinu na irský venkov, aby přijala jeho životní styl i se všemi výhodami a nevýhodami.

V postavě Raye však šla mnohem dál, popsala jej jako podivuhodného člověka, který vyrůstal pouze s otcem, jenž mu celý život vštěpoval do hlavy, že je retardovaný a měl by se od ostatních držet dál. Syn si tak rozhled o světě udělal z rádia, televize a vlastních, zčásti úsměvných a zčásti děsivých úvah.

V MeetFactory tak nahlédneme do Rayova bizarního příbytku, kde lampu nad stolem drží pomocí tuny lepenky násada od koštěte. Kde nevíte, co jsou ještě věci denní potřeby a co už jen nasyslené odpadky, a kde je vlastně zmíněná lepenka všudypřítomná. Ray si vede sám pro sebe nepřetržitý monolog o světě, během toho neuroticky střihá umělohmotný ubrus, chlebíčky a prostě všechno, co mu zrovna přijde pod ruku.

Eva Salzmannová podává neuvěřitelný výkon, v hodině a půl nepřetržitého monologu hustí do diváků zdánlivě nesouvislou změť Rayových úvah, vzpomínek i nápadů. Zdá se až neuvěřitelné, že se něco takového dá vůbec naučit nazpaměť, a navíc pak publiku podat tak poutavě, jak to Salzmannová činí.

Jasno lepo podstín zhyna

MeetFactory

premiéra 8. října 2017

režie: Viktorie Čermáková

hraje: Eva Salzmannová

Hodnocení­: 80 %

Její promluvy jsou rozděleny do čtyř částí podle zmíněných přezdívek pro roční období. Raye sledujeme v jeho příbytku, když si osvojí psa řečeného Jednooko a když vyrazí na výlet na pláž. „Ať jdu, kam jdu, všude jako bych měl na sobě skafandr, který mě od ostatních odděluje,“ říká Ray. Čermáková se Salzmannovou hlavního hrdinu skutečně stvořily jako místního blázna, ulepeného pobudu v šusťákovce či omšelém sáčku, který sice nikomu nevadí, ale kterému se zároveň každý obloukem vyhne.

V MeetFactory sáhli po zajímavé předloze. Debut Sary Baume, který mimochodem vyšel v češtině, nese především úžasný jazyk. Ne nadarmo také dostala Alice Hyrmanová-McElveenová Magnesii literu za překlad. „Labutě vypadají jako svatební šaty, kavka jako pytel na odpadky. Takhle lidé měří smysl života,“ zamýšlí se třeba Ray – sám „chlap jako balvan“ – nad tím, proč lidi dojaté smrtí labutě už tolik nezaujme smrt jiného ptáka.

Téma podané střídmou a srozumitelnou režií Čermákové asi do MeetFactory davy nenatáhne, výkon Evy Salzmannové by si to ale zasloužil.




Nejčtenější

Film s Johnnym Deppem Město lží byl stažen měsíc před premiérou

Johnny Depp s kapelou Hollywood Vampires na pražském Letišti Letňany, 13....

Premiéra filmu Město lží, v němž se mají v hlavních rolích představit Johnny Depp a Forest Whitaker, byla měsíc před...

GLOSA: Brutal Assault opět dokázal, že patří k evropské špičce

Záběr z festivalu Brutal Assault 2018

Kolem 19 tisíc lidí dorazilo do areálu pevnosti Josefov v Jaroměři na letošní ročník festivalu Brutal Assault. A...



Spisovatelé napadli koncert Karla Gotta v Lipsku. Přitom žádný nebude

Karel Gott v pražské O2 areně 12. června 2018

Část Asociace spisovatelů se rozhodla napadnout říjnové vystoupení Karla Gotta v rámci Roku české kultury v Lipsku. Z...

KOMENTÁŘ: Dívejte se! Oscara získává největší tupost roku

John Nelson, Gerd Nefzer, Paul Lambert a Richard R. Hoover. To je sestava,...

Málokdy se vidí, aby více než šest tisíc vážených osobností spáchalo v jediném okamžiku hromadnou společenskou...

Vietnamci jsou někdy maloměšťáci a pokrytci, řekla Špetlíková Za scénou

Herečka Ha Thanh Špetlíková v kulturním magazínu Za scénou

Do kin vstupuje film Miss Hanoi, ve kterém hlavní roli začínající vietnamské policistky ztvárnila Ha Thanh Špetlíková....

Další z rubriky

Koně v cirkusu. Už se ozvali ochránci, drezúra to ale není, zní z Letné

Záběr z představení Bestias, která na Letní Letnou veze soubor Baro d´Evel Cirk...

Na nezvyklé zapojení zvířat láká jedna ze zahraničních hvězd letošního ročníku novocirkusového festivalu Letní Letná. V...

Vážností bychom Vlasy pohřbili. Čekejte hvězdy i holé zadky, láká režisér

Šimon Caban na zkouškách muzikálu Vlasy

Se zdravým nadhledem pracuje režisér Šimon Caban na muzikálu Vlasy pro pražské Divadlo Kalich. Nehrozí prý patos ani...

Nachlass. Festival pozve do pokojů, kde se lidé chystali na smrt

Prohlídka skoro dokončeného Nového divadla v Plzni.

Připravovali se na vlastní smrt, diváci nyní mohou nahlédnout do jejich pokojů. Výjimečné divadelní zážitky v podání...

ZE ŽIVOTA MÁMY: Když nastane noční(ková) můra
ZE ŽIVOTA MÁMY: Když nastane noční(ková) můra

Náš syn oslavil první narozeniny a rozběhla se další velká epizoda v jeho i našem životě. Ta měla mít trvání rok a půl. Abych nastínila situaci. Moje máti, a i ta manželova, jsou staré školy s utkvělou představou, že batole by mělo s první sfouknutou svíčkou odhodit pleny. Proto jsem si téměř každý telefonát vyposlechla (moje máti) nebo v každé druhé textovce dočetla (manželova máti), že bychom se už měli na to „lulání“ zaměřit.

Najdete na iDNES.cz