Jaroslav Róna: Sépie (1998) a Hlava bojovníka(2005) - Jaroslav Róna: Sépie (bronz, 1998, 75 x 25 x 60 cm) a Hlava bojovníka (bronz, 2005, 55 x 43 x 30 cm) | foto: Karel Kocourek

Jaroslav Róna vystavuje rozdělen vejpůl

Přes půl tuny váží dvoudílná socha z bronzu nazvaná Podobenství s lebkou, kterou spolu s dalšími zhruba 30 sochami a více než 50 obrazy vystavuje v Galerii města Plzně Jaroslav Róna.

Malíř, grafik, sochař, kreslíř, autor výtvarných návrhů k filmu Amerika podle Franze Kafky i scenárista divadla Sklep svoji výstavu nazval Fifty, fifty... "Je oslavou Rónovy padesátky, ale také naznačuje, že jsou zde obrazy i sochy v poměru půl napůl," řekl šéf galerie Václav Malina.

"V dřívějších fázích své poněkud osamělé cesty se Jaroslav Róna zabýval především přízračnou mytologií dávných počátků, temných dionýských ritů a vypjatých fatálních střetů na život a na smrt," píše o Rónově díle Radan Wagner.  

"V obrazech Rónova následného období se setkáváme opět se základními nadčasovými tématy - tentokrát však převážně se stafáží, tedy lidskými postavami jako čitelnějšími nositeli daných poselství. Ta jsou v prvním plánu méně dramatická, rozvinutá pod vlivem celkového zklidnění a evidentní kázně - nebrání však dále velkým gestům a vloženým emocím."

"Róna se v tomto ohledu vcelku nemění - střídá jen prostředky v boji s lhostejností, průměrností a nevědomostí. Neklade již bezprostředně důraz na vyhrocený konflikt či mrazivý pohled do závratných hlubin lidského nitra."

"V jeho díle je nyní více pozornosti, vcítění, rozjímání a vyrovnanější (sebe)reflexe. Mění úhel pohledu - v současnosti obrací pozornost k „úkolům” známým z dějin umění (například v podání klasiků modernismu Cézanna, Picassa či Mantisse)."

Róna patří k předním osobnostem generace 80. let. V letech 1978 až 1984 studoval ve sklářském ateliéru profesora Stanislava Libenského na pražské VŠUP. Od roku 1986 se zúčastňoval legendárních Konfrontací, o rok později se stal zakládajícím členem skupiny Tvrdohlaví.

Róna se podílel na výtvarném řešení filmu Vladimíra Michálka Amerika, který byl nominován na Českého lva. Je také členem hudební skupiny Tros sketos a rytířem Řádu zelené berušky.

Obrovské sochy, které na první pohled upoutají pozornost, vznikají podle umělce přibližně dva roky. "Několik měsíců je navrhuji a modeluji, další měsíce se odlévají do sádry, bronzu," řekl Róna.

Dodal, že "velké věci" začal realizovat až poměrně pozdě. Volné sochy dělá hlavně na zakázku. Plastiku Podobenství s lebkou například vyráběl v roce 1993, kdy za její odlití zaplatil 250.000 korun.

První odlitek mohou obdivovat návštěvníci Pražského hradu, když vyjdou ze Zlaté uličky na hradební ochoz. Plastiku inspirovanou dvěma sochami Davida a Goliáše z italské Florencie instaloval vloni také v Ženevě v paláci OSN.

Róna měl 30 samostatných a téměř 80 skupinových výstav a jeho díla jsou ve veřejných sbírkách v Česku i zahraničí. V Plzni uceleně vystavuje poprvé. Expozice je považována za jednu z největších. "V historii galerie je Róna druhým autorem, který zde má samostatnou výstavu v podzemí i nadzemí," dodal Malina.

,