Naopak titulem Propadák měsíce byl "oceněn" režisér Sergej Fedotov za vlastní dramatizaci Sologubova Malého ďábla v produkci Národního divadla moravskoslezského z Ostravy.
Přitom se jméno tohoto ruského režiséra objevuje u dvou inscenací, čerstvě nominovaných na prestižní cenu Alfréda Radoka, jejíž držitelé budou vyhlášeni už tento pátek.
Jednou to bylo za nastudování a adaptaci Dostojevského Idiota na scéně Divadelní společnosti Petra Bezruče Ostrava a podruhé za režii a dramatizaci Bulgakovova Psího srdce na Komorní scéně Aréna Ostrava.
"Sergej Fedotov utopil čitelné téma inscenace v drobných podružnostech, v barvitě popisných obrázcích sice poctivě, leč zbytečně vyhrávaných obětavými ostravskými herci," vysvětlují Divadelní noviny, proč jméno tohoto divadelníka spojily s "propadákem měsíce" a dodávají, že v této podobě se inscenace Malého ďábla neměla dožít premiéry.
Na druhé straně tento čtrnáctideník chválí ojedinělý experiment Dejvického divadla, do něhož se s jeho členy pustil Jaroslav Dušek. "Improvizace v jejich podání je dobrodružnou cestou po záludných krajinách náhodných setkání a necenzurovaných automatických pohybových i slovních projevů, divadelně i herecky citlivou, plnou imaginace, fantazie a kreativity," uvádějí noviny.
Připomínají Duškovy zkušenosti se soubory Vizita a Divadelní studio čisté radosti a dodávají, že na podobnou cestu se kdysi vydávali dadaisté a surrealisté a v 60. letech tanečníci butó, hudebníci hippies a Ivan Vyskočil.
Fotografie z představení Sekec Mazec - na snímku Tatiana Wilhelmová, v pozadí Pavel Šimčík. |
David Novotný a Marek Daniel na fotografii z představení Sekec Mazec. |
"Všichni improvizovali přirozeně, jako by to dělali celý život," chválí Jaroslav Dušek herce Dejvického divadla. |
Fotografie z představení Sekec Mazec. |