Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Grafik pátrá v dětství esesáka po příčinách jeho morální devastace

  17:01aktualizováno  17:01
Sedmačtyřicetiletý výtvarník Jan Vičar patří k nemnoha umělcům, kteří si dokonale osvojili grafické techniky, aby je pak inovovali a dokazovali jejich životaschopnost v epoše digitálního obrazu. Dokazuje to i na aktuální výstavě Chtěl jsem být generál, ale válka byla příliš krátká.

Jan Vičar, Převozník, 2014 | foto: GHMP

Výstava Galerie hlavního města Prahy  potrvá v Colloredo-Mansfeldském paláci do 21. září. Její koncept odráží autorovy vlastní zážitky z období, kdy pracoval jako pečovatel v německé Kostnici. Leitmotivem tohoto vyprávění je agresivita a intolerance jeho klienta - bývalého příslušníka nacistických oddílů SS - a jeho dcery. Vičar pátrá v dětství muže, jemuž říká Josef K., a hledá možné příčiny jeho morální devastace.

Fotogalerie

Cyklus je doplněný zápisky z vlastního deníku, který si Vičar během své práce vedl. V nich obsažená autentická zpověď Josefa K., který vzpomíná na "staré dobré časy", ještě podtrhuje drsnou a pohnutou atmosféru, se kterou se musel autor vyrovnávat při kontaktu s neobvyklým pacientem.

Vičar se od poloviny devadesátých let pokouší rozhýbat disciplínu grafiky novými impulzy. Charakteristickým rysem jeho tvorby je spojení klasických technik s méně tradičními, nebo dokonce přímo experimentálními postupy.

Vičarovou nejexkluzivnější metodou se stal linoryt, který je pro jeho monumentální tisky nejpřiléhavější technikou - díky dostupnému materiálu, téměř neomezenému formátu a poměrně snadnému zpracování. Náměty volí různorodé a diváka často jeho inspirace zaskočí neortodoxním a spontánním vnímáním skutečnosti.

Neustále proměňuje svůj výraz, v jednotlivých pracích zcela volně mísí prvky konceptuální, figurativní a abstraktní. Jeho typickým projevem jsou bohatě strukturované tisky mimořádně velkých formátů, ovšem vedle toho občas vytváří i drobné, minuciózně provedené listy. Jeho práce většinou mají narativní ráz, který však nemusí být nutně spojený přímo s figurativním obsahem; často jde o příběh, jenž vedl ke vzniku grafiky a je v ní implicitně zahrnut jako druhá vrstva, aniž by byl přímo čitelný.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Umělec Patrik Proško
Stále se honíme za tím, abychom zanechali trvalou stopu. To je egoismus

Kdo je člověk, který zcela vědomě tvoří tak, aby jeho dílo co nejdříve zmizelo? Co ho k tomu vede a jak přemýšlí? Vyjádření vizuálního umělce Patrika Proška...  celý článek

Jan Zrzavý
Žlutý Kristus a další Zrzavého poklady. V létě bude i Kyncl a Gutfreund

Letní prázdniny se blíží, přesto galeristé po celém Česku stále pilně chrlí na své návštěvníky nové a nové výstavy. K vidění je dílo Jana Zrzavého, Františka...  celý článek

Z výstavy Voayer v pražském prostoru DUP 39
VIDEO: Staňte se voyerem. Výstava ukazuje nahé ženy v sexuálních polohách

V Praze začíná kontroverzní výstava Voayer, která návštěvníkům ukazuje živé nahé ženy jako skulptury. K vidění bude tři dny v prostorách galerie DUP 39. Vstup...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.