Jan Tříska se vrací. A s Hřebejkem rozehrává Kumšt

  • 2
Pražské Divadlo Na Jezerce uvádí slavnou hru Kumšt, v níž se na "česká prkna" po čase vrací čerstvý sedmdesátník Jan Tříska.

"Berte to opravdu jen jako zkoušku, ještě to nemáme úplně doladěné," upozorňoval před začátkem projížděčky režisér Jan Hřebejk.

Ještě než se vžil do role Marka, přišel se do sálu podívat i Jan Tříska. "Tak kde jsou ti diváci?" žertoval směrem k hrstce přihlížejících.

Jiskření na sto procent
Pod jevištěm už pobíhala inspicientka. Když se přesvědčila, že vše je připraveno a všichni jsou na svém místě, Jan Hřebejk zaujal své místo s nezbytným papírem na poznámky.

Zkouška začala. Na scéně stojí Jan Tříska a odříkává první repliky. Někteří herci by snad využili toho, že se nejede "na ostro" a mnohé by ošidili. Ne tak ale Tříska.

Do hraní dává od první chvíle vše, stejně jako jeho kolegové. Pozorovat při práci střet rozdílných hereckých světů, jaké reprezentují Tříska, Kačer a Hrušínský, je jednoduše zážitek.

"Když to mezi nimi na jevišti jiskří, je to paráda," nemůže si Hřebejk vynachválit práci s hvězdným trojlístkem.

Osobnosti se na scéně "netlučou", naopak se doplňují. Třískovo precizní herectví nahrává Kačerově absolutní přirozenosti a do toho vstupuje lehce komediální a přesný Hrušínský.

Kumšt se třemi židlemi
Co páteční "projížďěčka" naznačila, pondělní veřejná zkouška potvrdila. Obecenstvo si představení užívalo a Třískův přiznaný výpadek textu, kdy si došel do zákulisí pro nápovědu, přijalo jako osvěžení. Generálka je přece také jen zkouška.

V době okázalých produkcí funguje i minimalistické pojetí hry. Hřebejkova režie si vystačí jen se třemi židlemi.

Divácké přijetí inscenace snad nejlépe ilustrují dojmy, které si návštěvníci pondělní generálky vyměňovali během přestávky a bezprostředně po představení.

"Tříska je báječný," řekla postarší divačka kamarádce, která jen opáčila: "Všichni jsou báječní!" A stejné věty bylo slyšet po celém foyer i před divadlem.

Tři přátelé versus obraz
Téma hry Kumšt je vděčné a stále aktuální - mezilidské vztahy. Málokdo se totiž ve svém životě nesetkal s tím, co Yasmina Reza popsala - totiž že i silné přátelství může rozbít zprvu obyčejná výměna názorů na jeden obraz.

Slavnou komedii pro tři herce (uváděnou i pod názvy Art, Kunst či Obraz) napsala francouzská dramatička před třinácti lety a získala za ní Moliérovu cenu.

Děj sleduje tři nerozlučné kamarády, které debata o současném umění, vyvolaná minimalistickým obrazem tvořeným bílými proužky na bílém pozadí, jež jeden z nich koupil, dovede až k životně důležitému sporu.

Slavnostní premiéru zažije Divadlo Na Jezerce 10. května. Naplánováno je zatím šedesát představení v průběhu května a června, září a října. Později bude hra uváděna každoročně podle časových možností Jana Třísky.

Konkrétní termíny představení najdete na internetové adrese www.divadlonajezerce.cz.