Uzavření části expozice dětským očím dnes na tiskové konferenci šéf instituce Miroslaw Borusiewicz zdůvodnil opatrností. "Jsou to umělecká díla, pro některé by ale mohla být kontroverzní," řekl. Zpřístupnění Saudkových snímků z pozdního období, které velmi otevřeně ukazují lidskou nahotu, by totiž v polském tradičně katolickém prostředí mohlo podle Borusiewicze vyvolat nepatřičné diskuse. Lodž ale není prvním městem, kde se výstava setkala s přinejmenším opatrným přijetím.
Jak řekl Zbyšek Ondřeka z varšavského Českého centra, které je spolupořadatelem expozice, značně kontroverzní reakce části společnosti včetně veřejných představitelů vzbudila v ukrajinském Kyjevě. Výstava v Lodži ukazuje průřez Saudkovou tvorbou od šedesátých let do současnosti. Návštěvník se nejdříve seznámí s černobílými snímky z šedesátých a sedmdesátých let, prohlédne si sérii ručně kolorovaných fotografií z osmdesátých let a na konec se dostane k současným dílům.
Starší snímky ukazují scény z každodenního života, nové pak především akty. Jan Saudek patří v Polsku vedle Josefa Sudka k nejznámějším a nejuznávanějším českým fotografům. Svědčí o tom už pouhý náhled do varšavských prodejen s knihami; sbírky Saudkových snímků z německých nebo amerických nakladatelství nechybí prakticky v žádném z nich. Do konce osmdesátých let byla jeho tvorba ve východním bloku prakticky ignorována, devadesátá léta mu ale přinesla mezinárodní úspěch.
Výstava v Lodži bude otevřena veřejnosti do letošního 25. ledna. Poté se přemisťuje do Paříže.
Jan Saudek, Bez názvu. |
Jan Saudek, Lenčiny děti. |
Jan Saudek, New York, New York. |
Jan Saudek, Sbohem Jane. |
Jan Saudek, Touha. |