GLOSÁŘ: Světovost dvakrát jinak. Jedna skutečná, druhá ošvindlovaná

  18:55
Jan Martiník je basista, Pavel Černoch tenorista, oba působí převážně v cizině. Shodou okolností teď v Praze vystoupili na koncertě den po sobě. Předvedli, co umějí, ale světové parametry měl pouze jeden večer.
Pavel Černoch zpíval v Národním divadle Berliozova Fausta

Pavel Černoch zpíval v Národním divadle Berliozova Fausta | foto: Národní divadlo

Třiatřicetiletý Martiník před pár lety uspěl v renomovaných soutěžích Operalia a BBC Cardiff Singer of the World, nyní je sólistou berlínské Státní opery Pod lipami. Stojí na úplném počátku kariéry, přesto si před publikem v několika českých městech troufá zdolat samotný Everest, za nějž se dá označit Schubertův písňový cyklus Zimní cesta. V rámci turné dorazil ve středu i do pražského Rudolfina.

Ona vysoká hora obnáší čtyřiadvacet písní, v nichž utrápený hrdina putuje nehostinnou zimní krajinou, až na konci potká starého flašinetáře, který možná vůbec není flašinetář, ale smrt přinášející vysvobození. Tato esence romantického hudebního výrazu byla a je doménou mnoha skvělých pěvců všech hlasových oborů.

A Martiník mezi ně míří. Jeho bas je nádherný, klidný, téměř bez vibrata, přitom jeho zpěv není plochý, naopak, hlas se volně rozpíná, z barevných, znělých hloubek stoupá do výšek a vše je jakoby ulito z jednoho kusu. Jenom krásně zpívat ovšem u Schubertova cyklu, trvajícího 75 minut, nestačí.

Martiník nejvíc potěšil způsobem, jakým jednotlivé písně vyprávěl, jak posluchače nenásilně vtahoval do děje. Možná zatím ještě ne tak intenzívně jako pěvecké legendy typu Matthiase Goerneho nebo Thomase Hampsona, určitá opatrnost byla znát, ale zpívanou poezii cítí báječně. Ostatně němčina je jeho druhý jazyk, ačkoli konečný verdikt o výslovnosti by musel vynést rodilý mluvčí. Rozumět mu však bylo perfektně. Představovat si, jak Martiník zpívá Schuberta coby vyzrálý čtyřicátník, je neobyčejně lákavé a snad i reálné.

Zvlášť pokud se k němu pak připojí významní klavírní doprovazeči. Což nesnižuje výkon Davida Marečka, vystudovaného pianisty, v současnosti však ředitele České filharmonie, který klavírní part, zrádný ve zdánlivé lehkosti, nastudoval vedle svých manažerských povinností. Z tohoto pohledu všechna čest, ačkoli někteří z českých pianistů „na plný úvazek“ by patrně doprovázeli ještě měkčeji a básnivěji.

Faust zůstal bez Markétky

Druhý den následoval slet z oblaků na tvrdou půdu Národního divadla. Vedení jeho operního souboru se poslední dobou pokouší o světovost zvaním některých pěvců z první (případně slušné druhé) ligy do svých šedivých produkcí, ale doplňuje je většinou stěží poslouchatelnými pěveckými výkony z vlastních zdrojů.

Takovým bizarním mixem bylo i koncertní provedení Berliozova Faustova prokletí, do nějž divadlo pozvalo dvaačtyřicetiletého tenoristu Pavla Černocha. Berliozovo zpracování Goetha, ve světě nezřídka uváděné i scénicky, je prostoupené jímavými melodiemi, ale také působivými sborovými a orchestrálními čísly.

Orchestr s dirigentem Jaroslavem Kyzlinkem hrál takt za taktem, ale udělat si představu, v čem je krása a rafinovanost této hudby, při nejlepší vůli nešlo. Divadelní sbor nepřipomínal efektně znějící těleso, někdy vlastně ani nebyl pořádně slyšet.

Domácí sólisté vykazovali značné nedostatky. U představitele Mefistofela, barytonisty Daniela Čapkoviče, i Čech poznal, že netuší, co a jak má ve skladatelově mateřštině vlastně zpívat. Pár kovových tónů nestačí k tomu, aby se zjevil ďábel po francouzsku. Fakt, že ve světě nečeští pěvci české opery šišlají, by spíš měl být pro Národní divadlo výzvou, aby - zvlášť při příležitosti vydávané za mimořádnou - nedělalo to samé se světovými tituly.

Čapkovič aspoň zpíval. Jenže způsob, jakým stvořila lyrickou, jemnou Markétku mezzosopranistka Stanislava Jirků, vyděsil už po čistě vokální stránce. Poslouchat ostrý, nepříjemný zpěv bez špetky kultivovanosti, ve vyšších tónech přecházející do ječení, v nižších do prázdného šepotu, bylo utrpení.

Zvlášť při vzpomínce na vynikající Susan Grahamovou, která před lety zpívala Markétku v kinopřenosu Faustova prokletí z Metropolitní opery, nebo na Sophii Kochovou, která tu samou roli ztvárnila v produkci pařížské Národní opery (před časem ji ve svém kině odvysílal Francouzský institut). Bohužel až příliš domácích pěvců je schopno svůj hlas rozpínat vlastně jen v rozsahu několika málo tónů, což byl problém i Pavla Švingra v roli Brandera.

A tak zbyl pouze Pavel Černoch coby Faust. Jeho tenor má aspoň sílu, rozsah, znělost a barvu. Tóny skutečně spojuje do souvislých frází, nesází je izolovaně a nudně jeden za druhým, což je u nás také špatným zvykem. Zřejmě i jeho francouzština je solidní. Kvůli Černochovi tedy stálo za to vydržet do konce. On sám jistě patří do kvalitní mezinárodní ligy, ovšem kontext, v němž tu vystupoval, špičkový nebyl. Takhle Národní divadlo světovost ošvindlovat nemůže.

Byl to lynč, ale rány už se zahojily, vzpomíná Rusevová na neúspěch Elišky a Damiána

  • Nejčtenější

Byl to lynč, ale rány už se zahojily, vzpomíná Rusevová na neúspěch Elišky a Damiána

21. března 2024,  aktualizováno  13:48

Vysíláme Rok začala herečka Anežka Rusevová hekticky: třemi divadelními premiérami, ve Studiu DVA a...

Podvod za půl milionu. Knihobot odhalil padělky knih tajemného autora

21. března 2024  13:30

Nepadělají se jen obrazy nebo bankovky, ale i knihy. Konkrétně vzácné, obtížně dostupné svazy...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Lovec přichází! Otestuje si znalosti zákulisí soutěže Na lovu

22. března 2024

V sobotu 23. března startuje na TV Nova další série Superlovu, speciální verze pořadu Na lovu....

Simply the best! Ewa Farna podruhé nadchla vyprodanou O2 arenu

23. března 2024  9:40

Zpěvačka Ewa Farna zazpívala 22. března podruhé v po střechu našlapané O2 areně. Na přidaném...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Leštiči klik hráli řediteli za dveřmi, já o protekci nestál, říká jubilant Spálený

21. března 2024

Premium Petr Spálený právě dnes slaví osmdesátiny. Jak říká, svoje roky nikdy moc neprožíval, a tak stále...

RECENZE: Způsob, jak umrtvit oživlé Kroky a skoky české animace

28. března 2024  16:15

Je to smutný paradox. V cyklu Kroky a skoky české animace sice mnohokrát zazní, že animovaná tvorba...

TRENDY V KLIPECH: Miss Kalousová demoluje auto, Boone láká na pražský koncert

28. března 2024  15:01

Bývalá Miss Andrea Kalousová přichází s novým klipem Sorry. Stál ji hodně sil a padlo na něj jedno...

Chceme podchytit tu jeho svobodu. Marek Adamczyk ztvární Miloše Formana

28. března 2024

Premium V chystaném letním představení Forman, které na červen chystá Letní scéna Musea Kampa k připomenutí...

Zemřel maďarský skladatel Deák. Titulní skladbu k Jen počkej! mu ukradli Sověti

28. března 2024  11:39

Ve věku 96 let zemřel maďarský hudební skladatel a trumpetista Tamás Deák. Proslavila ho zejména...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...