Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ján Mančuška vystavuje sloup a jeho stín

  18:04aktualizováno  18:04
Ján Mančuška je jedním z nejčastěji vystavujících českých umělců v zahraničí. V Česku je jeho nová výstava k vidění do 17. srpna v zázemí Tranzitdisplay v pražské Dittrichově ulici.

Ta výstava se jmenuje Jihozápadní sloup a jeho stín na začátku novely. Předtím se Ján Mančuška v Česku představil naposledy před šesti lety v pražské galerii Václava Špály. Za hranicemi patří mezi uznávané umělce. Nedávno skončila jeho samostatná výstava v basilejském muzeu pro moderní a současné umění Kunsthalle Basel.

Úspěšný je i komerčně – na začátku června předvedl své instalace na hlavním veletrhu současného umění Art Basel. Instalace na výstavě v Tranzitdisplay vznikly v minulých letech a Praha je uvidí poprvé. Výstavní prostor a jeho půdorys je pro Mančušku výchozím bodem instalace. „Chci, aby celek výstavy působil také jako umělecké dílo," míní umělec.

Proč má výstava tak neobvyklé jméno?
Vztahuje se k intelektuálnímu prostředí, které mi je hodně blízké. Vycházím z knihy Žárlivost od francouzského spisovatele Alaina Robbe-Grilleta. Vypráví o vztahu dvou lidí, kteří se navštěvují na banánových plantážích. Vypravěčem je pravděpodobně manžel, který na dvojici žárlí – tato informace však v knížce chybí. Chybění je téma, které mě zajímá. Můj poslední katalog se jmenuje Chybění. Koncepce výstavy vychází z obálky knihy, kde je nakreslený půdorys domu s popisky a detaily. Prostor galerie je trochu možné vnímat jako rám uměleckého díla.

Ján Mančuška - Ten druhý (2007)

Jednou z vašich nových prací jsou negativy zavěšené před obrovskými lightboxy. Jde o záznam performance Ten druhý s podtitulem Poprosil jsem svou ženu, aby mi začernila místa, na která si nevidím. Jaký je váš tvůrčí záměr?
Žena muži začerňuje štětcem místa, na která si muž nevidí. Jediná instrukce, kterou pár dostal, byla, že pokud muž v jakékoliv pozici uvidí černou, řekne stop. Na konci performance ke mně ten muž přišel a ptal se, jak to vypadá. Řekl jsem mu: Jsi úplně černej. Černá místa měla symbolizovat identitu. Z té performance vzešlo, že člověk je závislý na druhých, aby poznal sám sebe. Samozřejmě druhého pak může nahradit zrcadlo jako reprezentace sebe sama. Ale to často zkresluje.

Ve vaší tvorbě se prolínají různé umělecké obory – literatura, film, konceptuální umění, divadlo, střídáte instalaci, video, text. Proč?
Prolínáním se snažím v určitých věcech navazovat na to, co už bylo. Možná je to odvážné říct, ale mám pocit, že současná literatura, až na výjimky, jako je třeba Michel Houellebecq, rezignovala na výboje, které vznikly dřív, třeba v šedesátých letech. Často člověk dnes narazí na klasickou strukturu románu. A to mě nebaví. A co se týče střídání různých médií, nikdy jsem nebyl fixovaný na jedno, zajímají mě různé podoby přístupů k jedné myšlence.

Dnes se mluví o návratu malby? Ve vaší práci se však malba neobjevuje.
Maloval jsem ve škole, ale s malbou mám problém z mnoha důvodů. Odpuzuje mě rám. Zatímco kresba je vzduchoprázdná, malba má vždycky formát, je v ní vždycky něco těžkého. Zároveň nový návrat malby je úzce spojený s trhem – platformou bohatých lidí, kteří to kupují.

Ján Mančuška

Vaše práce se v zahraničí dobře prodávají. Ovlivňuje to nějak vaši práci?
Pro mě je trh sekundární. Zásadní je proto, že umožňuje financování dalších věcí. Ideální je, když má umělec více zdrojů financování. U nás se nejprve musí trh etablovat. Současně se musí hledat jeho alternativa, aby umělec nemusel být závislý pouze na trhu.

Co míníte alternativním způsobem financování?
Například by instituce mohly umělcům platit za to, že jejich práce vystaví.

Jako jeden z mála českých umělců máte zastoupení v zahraničních galeriích. Jaké to jsou?
Ján MančuškaKaždá galerie má svůj intelektuální profil. Samozřejmě to jsou komerční galerie a jejich prioritou je obchod. Newyorská galerie vznikla proto, aby reflektovala nejžhavější tendence newyorské alternativní scény, a pak se začala rozšiřovat do mezinárodního měřítka. Oproti tomu galerie v Karlsruhe vznikla na akademické půdě tamější univerzity a pomalu se rozrůstá. Teď otevírá pobočku v Berlíně.

Nedávno jste měl výstavu v muzeu moderního umění Kunsthalle Basel. Jaká to byla zkušenost?
Byla to má dosud největší samostatná výstava, takže zkušenost to byla výborná. Navíc Kunsthalle v Basileji má specifickou roli v Evropě, je to jedna z nejdůležitějších institucí. Její ředitel je Polák Adam Szymczyk. Už za minulého ředitele, Čecha Petra Pakeše, tíhla k českému umění. Přede mnou tam vystavovala třeba výtvarnice Markéta Othová.




Nejčtenější

GLOSA: Brutal Assault opět dokázal, že patří k evropské špičce

Záběr z festivalu Brutal Assault 2018

Kolem 19 tisíc lidí dorazilo do areálu pevnosti Josefov v Jaroměři na letošní ročník festivalu Brutal Assault. A...

Je to výprodej našeho kamarádství, reaguje Viewegh na slevy svých knih

Spisovatel Michal Viewegh v pořadu Za scénou

Euromedia, nový nakladatelský dům Michala Viewegha, láká na letní povídkový soubor Město mezi zelenými kopci, na kterém...



Spisovatelé napadli koncert Karla Gotta v Lipsku. Přitom žádný nebude

Karel Gott v pražské O2 areně 12. června 2018

Část Asociace spisovatelů se rozhodla napadnout říjnové vystoupení Karla Gotta v rámci Roku české kultury v Lipsku. Z...

KOMENTÁŘ: Dívejte se! Oscara získává největší tupost roku

John Nelson, Gerd Nefzer, Paul Lambert a Richard R. Hoover. To je sestava,...

Málokdy se vidí, aby více než šest tisíc vážených osobností spáchalo v jediném okamžiku hromadnou společenskou...

Vietnamci jsou někdy maloměšťáci a pokrytci, řekla Špetlíková Za scénou

Herečka Ha Thanh Špetlíková v kulturním magazínu Za scénou

Do kin vstupuje film Miss Hanoi, ve kterém hlavní roli začínající vietnamské policistky ztvárnila Ha Thanh Špetlíková....

Další z rubriky

Byl oplzlý, osahával nás, obvinily kolegyně slavného fotografa Kratochvíla

Slavný česko-americký fotograf Antonín Kratochvíl

Český fotograf Antonín Kratochvíl, který získal několik cen World Press Photo, patří k zakládajícím členům newyorské...

Na Slovensku žádají konec výstavy Ringo Čecha. Není to umění, argumentují

František Ringo Čech v ostravské galerii Chagall.

Zaměstnanci Liptovské galerie P. M. Bohúňa se distancovali od výstavy Františka Ringo Čecha, která je zde k vidění od...

Dámský klín i zrádné spirály. Zakázaní slovenští umělci vystavují na Kampě

Z výstavy Hommage à Peter Vajda

Letošnímu létu v pražském Museu Kampa bezesporu kraluje britský „fotograf královen“ Cecil Beaton. Přesto se v druhém...

Naučte se cizí jazyk během mateřské. Snadno a bez učebnice
Naučte se cizí jazyk během mateřské. Snadno a bez učebnice

Domluvit se anglicky nebo francouzsky, než půjde vaše dítě do školy? Za dva nebo tři roky se to opravdu dá zvládnout. Akorát zapomeňte na způsob, jak jste se učila jazyky ve škole. Možná vám totiž vyhovuje úplně jiný typ učení.

Najdete na iDNES.cz