V šestici knih se pak rovnoměrně rozprostře Čepova vlastní prozaická tvorba (povídky a román) a esejistické úvahy, jež autor psal zpočátku souběžně s prózami a po odchodu do exilu vlastně výhradně.
VROUCNÝ A OSOBNÍ
V Poutníku na zemi - kromě titulního souboru rozhlasových promluv, úvah a deníkových úryvků zahrnuje také autobiografický esej ve zlomcích Sestra úzkost (psán 19641965) a některé doplňkové texty - se čtenář setká se spisovatelovými zřejmě nejvroucnějšími a nejosobnějšími úvahami. Obě hlavní části svazku na sebe navazují, jednotlivé myšlenky, vzpomínky a obrazy se prolínají. Čep opakovaně přiznává spříznění s těmi, kteří jako on pociťují "existenciální úzkost uprostřed nynějšího světa", ale zároveň vyzdvihuje smysluplnost každodennosti, v níž - a z níž - se postupně skládá celek lidského osudu. Neurčitým a trvalým smutkem probleskují drobné úlomky radosti, dětského úžasu nad tajemnou krásou světa, který je podle autora ve skutečnosti platónským stínem původního, pravého domova, kam člověk patří a kam se touží vrátit. Úděl poutníka na této zemi připomíná Čep jmenovitě také u svých literárních souputníků, Egona Hostovského či Jana Zahradníčka.
Ve svých pozdních esejích nesených jazykem mluvního charakteru, daným jejich původním určením k rozhlasovému čtení, autor spíše medituje, než aby zkoumal, hledal, neřkuli provokoval. Poslední část života, kdy už se čas sčítá a v rovném, odhalujícím "tichém podzimním" světle nelze lhát, přivádí Čepa do světa důvěrných představ, vzpomínek, tvrzení a vyznání, které tvoří ohniska jeho úvah. Projde jimi jako rozcestím, obkrouží je a opět se známou krajinou vrací jinudy; slovy zaříkává úzkost, aby sebe i svého čtenáře ujistil o smysluplnosti světa prozářeného "vševědoucím jasem". V hřejivé kontemplaci vyrovnaně hodnotí situace a danosti i to, co znamenají. Předává jistotu člověka, který ví a který vyzývá, aby nikdo nepodlehl pokušení prohrát zápas o vlastní život. Vždyť dnešek, zítřek mohou přinést úspěch, jenž smaže všechny předchozí nezdary. Právě v tomto momentu eseje vyznívají - a na ploše téměř úplných Spisů tím více - jako zřejmý protiklad k nejistotě hrdinů Čepových próz: ti navždy bolestně nesou úzkost a pochybnosti, neopouští je pasivní lítost nad promarněnými možnostmi života.
HODNOTA OBRAZNOSTI
Z Čepových esejů, deníkových poznámek i ze Sestry úzkosti vystupuje do popředí také obraznost zabydlená postavami a příběhy z dětství, z něhož i v dospělosti přetrvává úžas prvního spatření. Důraz na tuto obraznost není nahodilý, neboť právě ona "si představuje vnitřní svět druhého člověka, jeho city a utrpení, a vyúsťuje v soucit a pochopení druhého".
A bez takové obraznosti se život a umění stávají něčím jednostranným a zmarněným...
Na otázku, do jaké míry z této perspektivy naplnil svůj životní úděl člověk Jan Čep, nám odpovědět nepřísluší; naopak máme jedinečnou příležitost posoudit, nakolik živou uměleckou obrazností dýchá jeho literární dílo.
Jan Čep: Poutník na zemi. K vydání připravili Bedřich Fučík a Mojmír Trávníček. Proglas a Vyšehrad, Brno a Praha 1998 (vyšlo 1999).
293 strany, náklad neuveden, cena 220 korun.