Zpěvačka Sade vystoupila 14. května 2011 v pražské O2 areně. | foto: Jan Zátorský, MAFRA

RECENZE: Hynku, Viléme, Jarmilo, Sade, tenhle květen víc lásky nepojme

• 30
Na koncert zpěvačky Sade Adu čekala Evropa dlouhých sedmnáct let. Kdo to vydržel a její tvorbou si alespoň zkracoval večery při svíčkách, v sobotu večer v pražské O2 areně jásal, zjihl i tleskal vestoje. Nejromantičtější koncert poslední pětiletky stál nejen na vynikajícím zpěvu, ale i výborné kapele a brilantní scénografii.

Vystoupení, které zpěvačka připravila pro své fanoušky, připomíná dokonale naplánované rande. Vyrazíte na něj s někým, koho držíte za ruku, nebo koho za ni teprve chcete chytit. Budete se spolu kolíbat v rytmu nejlépe provedených ploužáků, sem tam se rychleji rozvlníte, ale s největší pravděpodobností skončíte v peřinách. Nevím, co po koncertě dvaapadesátelité Sade dělají její singl obdivovatelé, ale možná si dají panáka na zdraví členů kapely The Jolly Boys. Ti totiž zpěvačce předskakují.

Láska barevná i černobílá

Hudební styl mento, s nímž "chlapci" přijeli z Jamajky, nijak nenaznačuje, že by kapela trpěla jakoukoliv psychickou dysfunkcí. Naopak. Energii, kterou její zpěvák vložil do tanečních kreací při zpěvu písně Rehab od Amy Winehouse, by mu záviděly i Husákovy děti. Nutno podotknout, že The Jolly Boys, předchůdci ska a reggae, vznikli čtyři roky před tím, než se narodila Sade.

Sama Sade ale pohybem šetřila. Její nástup na scénu, za níž běžela projekce známá z klipu Soldier of Love, zaplněnou vysočanskou halu napnula. Zpěvačka vystoupala z pod pódia po bíle nasvícených schodech, celá v černém spustila titulní píseň z posledního řadového alba a nikdo by jí v tu chvíli její věk nehádal.

Sade své vystoupení zahájila v černém outfitu, končila ale jako rudá královna.

A když hned vzápětí přidala Your Love Is King, bylo jasné, že ten, kdo ji miluje, opravdu nemusí nic řešit. Díky skvělé dramaturgii se dostalo na všechny podoby lásky, k níž lze jméno Sade přidat za rovnítko. Jen málokomu by totiž prošlo zpívat třicet let o zamilovanosti, o polibcích, víře a síle, kdyby to nedělal s takovým přesvědčením a především kvalitou jako ona.

V Kiss Of Love se Sade na plátně proběhla trávou v zelených šatech a jako čerstvě zamilovaná patnáctka ukázala, že o lásce se dá zpívat s neuvěřitelnou lehkostí. Při Love Is Found však scénograf použil pouze černou a bílou, která skvěle doplňovala v tu chvíli statickou Sade a podpořila naléhavost v jejím hlase.

Láska vyšší než Empire State

Klasiku Smooth Operator, podpořenou obrovským potleskem, vystřídala křehká melodie Jezebel, odehraná tak, že se snad i muzikantům tajil dech.

"Je zločin, že tě pořád chci? Má láska je širší než Victoria Lane, má láska je vyšší než Empire State. Tak je to zločin?" ptá se Sade v písni Is It A Crime. Ježišmarjá, samozřejmě že ne, obzvlášť když to zazpívá jako v sobotu v Praze a nechá za sebou rozehrát panorama New Yorku. A navíc, kdo by se na ni zlobil, když do dalšího promítaného videa navíc zamotá nápis "SADE LIVE, TONIGHT IN PRAHA", napádaně podobný tabulím na Broadwayi.

Ano, Sade promyslela vše do nejmenšího detailu. Houpavé rytmy střídala s melodiemi s nádechem latiny, jako královna stála uprostřed pódia osvícená kuželem bílého světla, ale zároveň mizela do stínu, aby dala prostor své famózní kapele. Z šestičlenného týmu prosím v duchu znovu zatleskejte dvojici Stuart Colin Matthewman (saxofon, kytara) - Andrew Hale (klávesy).

Obří potlesk by zasloužil scénograf, který pro Sade připravil famózní show.

Projekce, ať už jen minimalistické hry s barvami nebo záběry na tančící dvojice či Sade samotnou, jen dokonale podtrhly náladu. Zpěvačka se do nich přirozeně nořila jen tím, že byla ve správné chvíli na správném místě.

I módní přehlídku, s níž si řada tváří ze showbyznysu plete své koncerty, pojala s grácií. První část odzpívala celá v černé, se staženými vlasy a tolik typickými kruhy v uších. Poté přidala košili a vestu, a nakonec se proměnila v křehkou vílu v bílých šatech, jejíž ženskost podtrhly rozpuštěné vlnící se vlasy. Právě takhle završila dvouhodinový večírek, navíc s písněmi No Ordinary Love a By Your Side.

Hala ji ale jen tak nepustila a došlo i na famózní závěr, do něhož naskočila v rudých šatech a ve skladbě Cherish The Day posluchače opět pozvala do New Yorku. Za průsvitnou oponou, na níž se promítaly letecké záběry těch nejfotogeničtějších mrakodrapů včetně Chrysler Building, vystoupala doslova přímo mezi ně. Na výsuvném soklu vyjela nad hlavy muzikantů a v černobílém živém klipu naposledy zazářila.

Je-li Elvis Presley králem rokenrolu, Michael Jackson králem popu a Madonna královnou popu, pak Sade je královnou lásky. V jejím podání totiž není přiblblým klišé, ale výsostným stavem. Ona vyvolá nejniternější emoce, ale neždímá je za každou cenu.

Hynku, Viléme, Jarmilo, Sade, do letošního května už se víc lásky snad ani nemůže vejít.

SADE
Praha, O2 arena, 14. května 2011.