Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jako podívaná Monte Cristo nezklame

  12:49aktualizováno  12:49
Kdo čekal, že muzikál Monte Cristo přinese oproti předcházejícímu Draculovi četná překvapení, toho nejspíš středeční premiéra zklamala. Tvůrčí tým skladatele a producenta Karla Svobody ani nemohl rozbít mantinely dané monstrózním sálem Kongresové centra, který svými parametry dvoj až trojnásobně přesahuje rozměry obvyklých muzikálových scén ve Vídni či na Broadwayi. Na takovém jevišti se zkrátka nedá příliš myslet na jemnou hereckou práci. Udělejte to tak, aby to viděli i ve třicáté řadě! Tak zní první přikázání.

Coby výpravná muzikálová show je adaptace Dumasova románu vybudovaná s nápaditostí a citem pro efekt. Na scénu připlouvá mohutný koráb Edmonda Dantese, jehož intrika nepřátel uvrhne do vězení na ostrově If a jenž se posléze stane hrabětem Monte Cristem. Dobrodružnou opravdovost kamenných vězeňských kobek zase přináší kulisa, jejíž dvě části se spojují jako obří vrata. A otec a syn Pištěkové k tomu připravili tak opulentní kostýmní hody, za jaké by se nestyděl ani hollywoodský film.

Bazén s vodou na forbíně, který reklamní kampaň avizovala jako velkou atrakci, je ovšem zbytečnou přítěží. Žádné mořské vlny se nekonají - jejich vznešený příboj alespoň rezonuje v ústředním hudebním motivu. Vodní příkop tak pouze nutí účinkující, aby si hráli na obíhanou, a precizní taneční čísla jsou kvůli němu utopena vzadu.

Muzikál byl psán zjevně některým interpretům na tělo. Platí to zejména o titulní postavě, které sedí romantický patos Daniela Hůlky a již alternují Marián Vojtko a Jaromír Adamec. Nebo o padoušsky průzračném Danglarsovi, jehož pojednal Jiří Korn (alternuje Martin Pošta) s klaunsky ironickým nadhledem. V inscenaci nechybí ani "autorské logo" režiséra Jozefa Bednárika - taneční figura jménem Čas, která symbolicky spojuje výjevy z doby minulé i přítomné, jež střídavě prolínají v bleskových střizích.

Předností předlohy je, že se v ní střetávají velké vášně - láska, zrada i pomsta. A téma bankovních podvodů zahrnuté v muzikálu není žádnou umělou aktualizací, ale pouze citací přímo z Dumasovy knihy. Orientaci v ději usnadňují ještě titulky promítané nad scénou a odtrhávané listy s letopočty. Vzhledem k rozsáhlosti románu se nicméně libreto až příliš podřídilo diktátu vysvětlovacích povinností. I tak se někdy Zdeněk Borovec dokáže blýsknout obraty, jako třeba: "z prstů ti rostou peníze jak drápky kočičí".

Na premiéře se nemile podepsal skluz příprav, a tak produkce přišla o sérii předpremiér, při nichž se celý muzikálový stroj obvykle patřičně vyladí. Ale i když celý ten kolos ještě nepracuje s potřebnou lehkostí, přeci jen již ve své váhové kategorii zabodoval.

Pravda, nejde o událost, která by rázem ohromila svět; jenže takové muzikály se během desetiletí urodí tak jeden či dva. Za nimi ovšem následuje trochu širší skupinka pomyslné první ligy, dále běžný standard hlavního pole a za ním klopýtají propadákoví opozdilci. A Karel Svoboda & spol. si svojí novinkou do prvoligové tabulky vyšlápli.

Monte Cristo

Hudba a produkce

Karel Svoboda

Texty a scénář

Zdeněk Borovec

Choreografie a námět

Richard Hes

Režie

Jozef Bednárik

Scéna

Daniel Dvořák

Kostýmy

Theodor a Jan Pištěkovi

Obsazení

Monte Cristo

Daniel Hůlka, Marian Vojtko, Jaromír Adamec

Mercedes

Leona Machálková, Vanda Konečná

Faria

Karel Černoch, Josef Zíma

Danglars

Jiří Korn, Martin Pošta

Edmond

Radim Schwab, Ernesto Čekan

Morcerf

Tomáš Bartůněk, Jaromír Adamec

Albert

Bohuš Matuš, Roman Vojtek

Haydée

Iveta Bartošová, Zuza Ďurdiová

Otec Dantes

Karel Fiala, Pavel Veselý

Hospodská

Hana Křížková, Naďa Wepperová

Hudební recenze: Muzikál Monte Cristo se může opřít o písně

Nosné melodie vetkl Karel Svoboda do písní Svatba, Náš sen, Můj Monte Cristo, Proč nejsi tam, kde já či Útěk; Doteky tvých řas zpívané Danielem Hůlkou jsou nejlepším milostným songem muzikálu. Prostší aranžmá, která vypíchnou kytarové sólo nebo naopak mohutná orchestrální vzdutí, dávají písním kyslík - třeba ve skladbě Náš sen. Avšak mezi těmito polohami, tedy střídmou a hutnou, to není příliš zábavná hudba.

Mezihry bývají často mechanické, jistě i proto, že jsou vkládány do zpívaných dialogů posouvajících děj (skladba Faraon, kdysi Dantesův nebo scéna Udání). Naopak výborně vyznívá Dík nastokrát, zvolna gradovaná proplétáním tří hlasů. Nedostatkem hudebního  zpracování  je  anonymní sound, který překryjí pouze výraznější melodie nebo kvalitní zpěv. Stylové variace směrem k metalu, tangu nebo hospodským písním jsou spíše dekorativně formální.

Králem muzikálu je Hůlka. Jeho sytý vokál lehce proplouvá zvláště operními koloraturami, ve výškách zní takřka hromovládně, i když někdy je až příliš obtěžkán emocemi. Pokud ovšem sedíte v Kongresovém sále v třicáté řadě, Hůlkovo srdcerváčství trochu odfiltruje plyš. V náročnějších pasážích, kde je Hůlka doma, se taková Iveta Bartošová coby Haydée škrtí a Leona Machálková zpívající Mercedes je sice technicky perfektní, ale její zpěv postrádá obsah. Jiří Korn vyzpívá Danglarsovo padoušství jako rutinní, leč přesvědčivě odpudivý "záporák". Živočišným překvapením je Hana Křížková, jež přenesla tělesnou kyprost a ráznost i do zpěvu, z proudu hlasů vyčnívá i jistý vokál Karla Černocha v roli abbého Farii.

V textech je vše jasně pojmenováno, jenže často kostrbatě, takřka školsky, jako by učitel ukazoval pravítkem: "Mercedes, Dantesi, jste manželé, jste pár." To zpívá sbor v písni Svatba. Taková neohrabanost romantickou pohádku, od které očekáváme i slovní kouzlení, spíše nabourává. Rýmy typu podaří-předjaří působí dost humorně, což si tvůrci asi nepřáli. Vcelku jsou slova Zdeňka Borovce rutinou, která na sebe upozorňuje, zvláště když hudba občas zemdlí.

Avšak muzikál je celek, který pohltí plusy i minusy. Z tohoto pohledu má Monte Cristo písně, o které se může opřít a jež se také objevily na stejnojmenném třičtvrtěhodinovém albu, které vydala firma Monitor-EMI.

Muzikál Monte Cristo v Kongresovém centru Praha.

Muzikál Monte Cristo v Kongresovém centru Praha.

Muzikál Monte Cristo v Kongresovém centru Praha.

Muzikál Monte Cristo v Kongresovém centru Praha.

Muzikál Monte Cristo v Kongresovém centru Praha.

Muzikál Monte Cristo v Kongresovém centru Praha.

Muzikál Monte Cristo v Kongresovém centru Praha.

Muzikál Monte Cristo v Kongresovém centru Praha.

Muzikál Monte Cristo v Kongresovém centru Praha.

Muzikál Monte Cristo v Kongresovém centru Praha.

Autor:



Nejčtenější

Televize Prima stáhne pořad 1 proti všem, čekala od něj víc diváků

Moderátoři pořadu 1 proti všem

Vlajková loď podzimu, jak TV Prima označovala svou novinku 1 proti všem, předčasně končí. Interaktivní tipovací soutěž,...

Zemřel zpěvák Vláďa Šafránek. Zpíval v Harleji, založil Walda Gang

Zpěvák Vláďa Šafránek zemřel v šestačtyřiceti letech

V šestačtyřiceti letech zemřel hudebník Vladimír Šafránek, zakladatel populárního uskupení Walda Gang. Známý byl i z...



Zemřel malíř Libor Vojkůvka. Proslavil se i díky cestování

Malíř Libor Vojkůvka (2009)

Vystudoval zahradnictví, ale proslavil se jako malíř samouk. Sám se považoval i za cestovatele, sběratele, akvaristu,...

Český slavík letos nebude. Chce restart, další ročníky plánuje změny

Karel Gott líbá svého dvaačtyřicátého Slavíka (25. listopadu 2017).

Anketa hudební popularity Český slavík se letos neuskuteční. Informaci deníku Právo portálu iDNES.cz potvrdil Jaroslav...

Českého slavíka zničily sociální sítě, řekl hudební kritik Vlček v Rozstřelu

Hudební kritik Josef Vlček v diskusním pořadu Rozstřel (20. září 2018)

„Pár lidí, kteří se rozhodli Slavíka zničit, jej zničili. Je to problém sociálních sítí,” řekl hudební kritik Josef...

Další z rubriky

PREMIÉRA: Nejoptimističtější píseň napsal Xindl X na poslední chvíli

Xindl X při natáčení klipu k písni Dřevo

Šesté řadové album písničkáře Xindla X je plné útěků a písní inspirovaných smutnými tématy. K nejoptimističtějším...

Zemřela Jana Kocianová, zpívala s Karlem Gottem Je krásné lásku dát

Jana Kocianová na obalu desky Každý den

Ve věku 72 let zemřela slovenská zpěvačka Jana Kocianová, která vystupovala s Karlem Gottem či s dvojicí...

Celý svět miluje předělávky písní. Proč se tedy Češi „coverů“ bojí?

Petr Fiala z Mňágy a Žďorp v pražském Foru Karlín (12. prosince 2017)

Ve světě úspěšné písně mívají desítky, možná stovky předělávek. V Česku se kromě revivalových kapel „coverům“ cizích...

Najdete na iDNES.cz