Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak spatřit místa přechodu a okamžiky rozhodnutí

aktualizováno 
- Teresa Hubbardová a Alexandr Birchler vstupují na výtvarnou scénu jako jedna z řady tvůrčích dvojic současnosti - připomeňme manžele Becherovi, Gilberta a Georga, Lukáše Jasanského a Martina Poláka, Pierra a Gillese, ale také Evu a Adele, hermafrodity, jež potkáte na zahájení každé významnější výtvarné události.
Na putovní přehlídce mladého švýcarského umění Nonchalance, která byla na podzim k vidění ve výstavních prostorách berlínské Akademie výtvarných umění, fotografie Hubbardové a Birchlera tak trochu zanikly - pozornost na sebe stahovala Sylvie Fleury a Ugo Rondinone či další dvojice Biefer a Zgraggen, mistři travestií na téma současného a moderního umění. Teprve ve vzdušné, velmi prosté instalaci v pražském Veletržním paláci lze ocenit přesné provedení poměrně komplikovaného záměru a zjistit, jaké místo mezi konceptuálními fotografy své generace tato dvojice zaujímá.
Vystavené snímky se formálně podobají na jedné straně tvrdé věcnosti francouzské fotografky Florence Paredeisové (ta vystavovala i ve Francouzském institutu v Praze), a na straně druhé výpravným příběhům dnes velmi populární Australanky Tracey Moffatové. Nejjistější cesta za smyslem velkoformátových barevných inscenovaných snímků basilejské dvojice si žádá spíše fenomenologickou než psychologickou výbavu. Obrazy ukazují postavy ještě před reakcí, těsně před zaujetím postoje či před změnou emocionálního stavu, neboť už jimi hýbe jakési ještě ne zcela vědomé napětí. Druhým tématem, které Hubbardovou s Birchlerem zajímá, je koexistence exteriéru a interiéru, toho, co se děje vně a co trvá uvnitř (nebo obráceně). V případě těchto fotografií ovšem simultaneita neznamená prolnutí, vzájemné ovlivnění, ale oddělenost, neúčast. Pohled, který sjednocuje oddělené, ukazují fotografové především jako konstrukci. Jejich snímky tak nevypovídají o tom, co je vidět, ale o tom, že vidění a obraz jsou výsledkem určitého postupu a význam určují pravidla jeho vytváření. V každém případě jde Hubbardové a Birchlerovi o zviditelnění toho, co je vlastně nepostřehnutelné - ať už na straně zobrazeného, nebo na straně způsobu zobrazení. Platí to i o jejich sérii padajících předmětů zachycených fotoaparátem v okamžiku, kdy už opustily své místo nebo ruku, která je držela.
Fakt, že Veletržní palác sáhl právě po této výstavě, vysvětlíme asi tím, že tato expozice do Prahy putovala z košického muzea Vojtecha Löfflera, kde také vznikl i katalog. V Praze si však navíc odbývá premiéru videosnímek Řehořův pokoj 2, jímž expozice dostává ještě další dimenzi. Tentokrát tedy paláci štěstí přálo, neboť Hubbardová s Birchlerem se evidentně nacházejí ve fázi, kdy buď už vytvořili své nejlepší věci - a ty jsou kvalitní -, anebo stojí na samém počátku tvůrčího vzepětí, jež je může dovést nejen na důležité přehlídky a do renomovaných galerií. Ačkoli výstava sama o sobě zůstává v dramaturgii Veletržního paláce poněkud osamocena a spíše by patřila do jiného typu instituce, lze její pražskou reprízu považovat za dobrý tah.

Teresa Hubbardová, Alexander Birchler: Kousky. Sbírka moderního a současného umění Národní galerie v Praze, Veletržní palác. Výstava se koná do 4. dubna.
Autor:



Nejčtenější

Film s Johnnym Deppem Město lží byl stažen měsíc před premiérou

Johnny Depp s kapelou Hollywood Vampires na pražském Letišti Letňany, 13....

Premiéra filmu Město lží, v němž se mají v hlavních rolích představit Johnny Depp a Forest Whitaker, byla měsíc před...

GLOSA: Brutal Assault opět dokázal, že patří k evropské špičce

Záběr z festivalu Brutal Assault 2018

Kolem 19 tisíc lidí dorazilo do areálu pevnosti Josefov v Jaroměři na letošní ročník festivalu Brutal Assault. A...



Spisovatelé napadli koncert Karla Gotta v Lipsku. Přitom žádný nebude

Karel Gott v pražské O2 areně 12. června 2018

Část Asociace spisovatelů se rozhodla napadnout říjnové vystoupení Karla Gotta v rámci Roku české kultury v Lipsku. Z...

KOMENTÁŘ: Dívejte se! Oscara získává největší tupost roku

John Nelson, Gerd Nefzer, Paul Lambert a Richard R. Hoover. To je sestava,...

Málokdy se vidí, aby více než šest tisíc vážených osobností spáchalo v jediném okamžiku hromadnou společenskou...

Poslední role. Robert Redford oznámil, že chce skončit s hraním

Robert Redford (Benátky, 1. září 2017)

Oscarový herec a režisér Robert Redford ohlásil konec kariéry. Pro Deadline potvrdil svá slova z rozhovoru v časopisu...

Další z rubriky

OBRAZEM: Od Ungeltu po Zlín. Co přejí do nového roku čeští umělci

Divadlo Ungelt, Praha

Na závěr roku tradičně vybíráme z došlých novoročenek od kulturních institucí, jako jsou galerie, divadla nebo...

Zemřela herečka Gabriela Vránová, dabovala i Catherine Deneuve

Gabriela Vránová

Po delší nemoci zemřela v sobotu ráno herečka Gabriela Vránová. Dlouholeté člence Divadla na Vinohradech bylo 78 let....

Zemřela Eva Gorčicová, hlas známý z Dallasu či Star Treku

Eva Gorčicová v muzikálu Charleyova teta v Městském divadle Brno

V úterý 22. prosince odešla další z hereček Městského divadla Brno, pětašedesátiletá Eva Gorčicová. Talentovaná...

Vzpomínáme: Kdo nechal sestru jíst mouchy a kdo chutnal žížaly?
Vzpomínáme: Kdo nechal sestru jíst mouchy a kdo chutnal žížaly?

Když jsem u nás v kanceláři řekla, že chystám článek o příhodách z dětství, spustila se lavina vzpomínání. Redakce se smíchem rázem otřásala v základech. Jedna si ostříhala řasy, druhá si touhu po papouškovi splnila v bažantnici, třetí nutila mladší sestru jíst mrtvé mouchy… a to není zdaleka všechno!

Najdete na iDNES.cz