Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak na výstavu nahlížel pan Divák?

  10:18aktualizováno  10:18
Dosud největším projektem Správy Pražského hradu byla výstava Deset století architektury; rozpočet činil šedesát milionů korun, příprava zabrala tři roky. Akce trvala od 6. dubna do 31. října a dnes jsou již známa celková čísla: výstavu navštívilo 155 266 lidí. Tržby z prodeje doprovodných publikací, videokazet a dalších materiálů dosáhly 2 275 000 korun.

O tom, jak lidé akci přijali či co je vůbec motivovalo k návštěvě, lze z celkových sum ovšem zjistit těžko, ač odpovědi na tyhle otázky jsou pro organizátory podobně ambiciózních projektů důležité. Správa Pražského hradu si však u agentury STEM/MARK objednala průzkum. Měl zjistit hodnocení výstavy jako celku i jejích jednotlivých expozic, motivaci k návštěvě, úspěšnost reklamní kampaně, spokojenost či nespokojenost s otevírací dobou a cenou vstupného i případný zájem o další podobné akce. Průzkumu se na přelomu července a srpna zúčastnilo 507 osob.

Známky za celkový dojem

Spokojenost s Deseti stoletími architektury se ukázala značná. Ve všech možných kategoriích - od úrovně nasvícení a kvality popisků přes hodnocení dětského programu a doprovodných videoprojekcí až po otázku, zda výstava splnila očekávání jako akce poskytující přehled o vývoji domácí architektury či jako událost letošní kulturní sezony - neklesla průměrná hodnota pod 4,5 bodu; možné maximum bylo 6 bodů. Dětský program získal 5,63 bodu, schopnost jednotlivých expozic navodit atmosféru dané historické doby 5,34 bodu, naplnění očekávání jedinečného zážitku 5 bodů. Relativně nejhůře byly hodnoceny informační materiály, popisky a propagace výstavy (kolem 4,8 bodu).

Z jednotlivých expozic se nejvíce líbila gotika (5,28 bodu, nejméně oddíl věnovaný 19. století (4,62 bodu). S gotikou bylo spokojeno 95 procent návštěvníků, s expozicí románské architektury 94, s renesancí 89, s barokem 88, s 20. stoletím 86 a s 19. stoletím 81 procent respondentů. Obě nejlépe hodnocené expozice za svůj úspěch z valné části vděčí sugestivní atmosféře podzemních prostor Královského paláce. Zatímco u ostatních oddílů se nejvíce líbily vystavené modely a makety, v případě expozic románské a gotické architektury to byly právě samy výstavní prostory.

Více mimopražských a žen

Průzkum rovněž zjistil, že mimopražští návštěvníci tvořili nadpoloviční většinu (54 procent), z nich celých 62 procent uvedlo, že návštěva výstavy byla hlavním důvodem jejich cesty do Prahy. To je důkaz, že organizátorům se podařilo profilovat Deset století architektury jako akci celorepublikového významu!

Podle motivace k návštěvě se mohli respondenti zařadit do jedné ze tří kategorií: 43 procent uvedlo, že si výstavu nechtělo nechat ujít, 37 procent se považuje za pravidelné návštěvníky významných kulturních akcí a 20 procent na výstavu zašlo z profesionálního zájmu. Podle pohlaví převažovaly mezi návštěvníky ženy (65 procent), ty také ve většině kategorií hodnotily tuto výstavní událost o něco kladněji.

Výstavu doprovázela rozsáhlá propagační kampaň, na které se podílelo 19 mediálních partnerů a jejíž komerční hodnota byla 40 milionů korun. Tuto kampaň zaznamenalo 83 procent dotazovaných, přičemž 49 procent z nich připustilo, že je motivovala k návštěvě. Lidé však nepříliš rozlišovali mezi sponzory (na toho generálního, Českou spořitelnu, si vzpomněla správně zhruba čtvrtina respondentů) a mediálními partnery; za sponzory byli často zaměňováni právě mediální partneři - především Česká televize, která výstavu podpořila reklamními spoty, ale rovněž vysílá stejnojmenný dokumentární cyklus o architektuře. Z oněch tří čtvrtin návštěvníků Deseti století architektury, kteří zhlédli alespoň jeden díl onoho TV cyklu, 40 procent připustilo, že pro ně byl motivací k návštěvě výstavy.

Nebylo to drahé

Organizátoři nevydali vstupenky do jednotlivých expozic, nýbrž jen společný lístek na celou výstavu platný dva měsíce. Vstupné na každou expozici by přitom preferovala necelá čtvrtina návštěvníků. Cena základní vstupenky činila 240 korun: 86 procent respondentů považovalo tuto výši za přiměřenou, šest procent dokonce za nízkou. Možnosti rozložit si návštěvu do dvou měsíců využilo či plánovalo využít 84 procent respondentů. S úspěchem se setkalo čtvrteční prodloužení otevírací doby.

Ve velkých výstavních projektech hodlá Správa Pražského hradu pokračovat. V běhu jsou přípravy na akci věnovanou královské dynastii Jagellonců (k vidění bude v roce 2004). Poslední otázka průzkumu proto směřovala k tomu, nakolik je téma národní historie pro návštěvníky výstavy zajímavé - za právě takové je považovalo 88 procent, 12 procent uvedlo, že by záleželo na historickém období.

Deset století architektury - baroko

Deset století architektury - baroko

Deset století architektury - baroko

Deset století architektury - baroko

Deset století architektury - architektura 19. století

Deset století architektury - architektura 19. století

Deset století architektury - architektura 19. století

Deset století architektury - architektura 19. století

Deset století architektury - 20. století

Deset století architektury - 20. století

Deset století architektury - 20. století

Deset století architektury - 20. století

Autor:



Nejčtenější

GLOSA: Brutal Assault opět dokázal, že patří k evropské špičce

Záběr z festivalu Brutal Assault 2018

Kolem 19 tisíc lidí dorazilo do areálu pevnosti Josefov v Jaroměři na letošní ročník festivalu Brutal Assault. A...

Spisovatelé napadli koncert Karla Gotta v Lipsku. Přitom žádný nebude

Karel Gott v pražské O2 areně 12. června 2018

Část Asociace spisovatelů se rozhodla napadnout říjnové vystoupení Karla Gotta v rámci Roku české kultury v Lipsku. Z...



KOMENTÁŘ: Dívejte se! Oscara získává největší tupost roku

John Nelson, Gerd Nefzer, Paul Lambert a Richard R. Hoover. To je sestava,...

Málokdy se vidí, aby více než šest tisíc vážených osobností spáchalo v jediném okamžiku hromadnou společenskou...

Vietnamci jsou někdy maloměšťáci a pokrytci, řekla Špetlíková Za scénou

Herečka Ha Thanh Špetlíková v kulturním magazínu Za scénou

Do kin vstupuje film Miss Hanoi, ve kterém hlavní roli začínající vietnamské policistky ztvárnila Ha Thanh Špetlíková....

Herci z muzikálů včetně Mamma Mia nedostali honoráře, došlo na insolvenci

Herečka Alena Antalová v hlavní roli Donny v muzikálu Mamma Mia v pražském...

Producent Jiří Jurtin a jeho firma Crystal Skull je ve finančních potížích. Tvrdí, že společnost Ticket Art Praha mu...

Další z rubriky

World Press Photo vyhrál snímek Venezuelana hořícího po výbuchu motocyklu

FOTKA ROKU: Ronaldo Schemidt, Agence France-Presse - Venezuelská krize (3....

Fotografie Venezuelská krize zachycující hořícího demonstranta během nepokojů namířených proti prezidentu Madurovi se...

Dámský klín i zrádné spirály. Zakázaní slovenští umělci vystavují na Kampě

Z výstavy Hommage à Peter Vajda

Letošnímu létu v pražském Museu Kampa bezesporu kraluje britský „fotograf královen“ Cecil Beaton. Přesto se v druhém...

Modiglianiho Ležící akt se stal čtvrtým nejdráže prodaným obrazem

Obraz Amedea Modiglianiho Nu couché (sur le côté auche) - Ležící akt (na levém...

Za 157,2 milionu dolarů (3,4 miliardy korun) se na aukci v New Yorku prodal obraz Amedea Modiglianiho Nu couché (sur le...

Najdete na iDNES.cz