Co dále nejčastěji charakterizuje českého sběratele? Například to, že se sbírat umění začal, protože toužil vlastnit originální umělecká díla. Nejčastěji se při koupi rozhoduje na základě emocionální hodnoty a subjektivního pocitu. O investici přemýšlí až druhotně. Jeho sbírka má přibližnou hodnotu přesahující milion korun a sbírá převážně díla tuzemských umělců. Nejčastěji se zajímá o malby a nakupuje je buď prostřednictvím internetových platforem nebo přímo z ateliéru od umělce. Nejčastěji za jedno dílo zaplatí do 50 tisíc korun.
K investičnímu rozměru sběru umění se dále vyjadřuje Valérie Dvořáková, art specialistka J&T Banky:
„Mezi sběrateli je investiční příležitost jako důvod, proč začali sbírat nebo kupovat umění, nejsilnější u těch, kteří se sbírání umění věnují méně než rok. Tento důvod je dvakrát silnější než touha vlastnit originální umělecké dílo. Silný je investiční motiv pro nákup prvního díla také mezi sběrateli, kteří se sbírání věnují tři až pět let. Tento důvod se u nich vyrovnává s touhou mít doma originální umělecké dílo. Uváděný výsledek může být ovlivněn důsledky covidové pandemie a obavami o zachování hodnoty úspor kvůli vysoké inflaci pozorované od druhé poloviny roku 2021.“
Čeští sběratelé nejčastěji jednoslovně umění popisují jako: krásu, radost, potěšení, emoce, život, prožitek, koníček, vášeň či odpočinek.
I nejvýraznější umění může zdobit domácnost, připomíná Art Index Pop Up |
Z dostupných dat vyplývá, že český trh s uměním prochází v posledních letech dynamickým rozvojem. A netýká se to jen rostoucího počtu prodejních galerií, ale také zvyšujícími se obraty na aukcích. Vzácná díla často lámou historické rekordy.
Průzkum navíc upozorňuje na rozdíl mezi vlastníkem a sběratelem umění. Zatímco vlastníci si nová díla pořizují primárně jako součást interiéru, sběratelé víc hodnotí i další aspekty díla, například, zdali koresponduje s konceptem jejich sbírky. Pro sběratele je navíc na rozdíl od vlastníků důležitější finanční a investiční stránka nákupu uměleckého díla. Obdobně však obě skupiny uvažují o důležitosti podpory umění a konkrétních tvůrců.
Umění je na globální úrovni tvrdý byznys, říká Barbora Půlpánová |
Co se týče charakteristiky nejčastěji nakupovaných děl, hovoří Anna Pulkertová, art specialistka J&T Banky o jistých rozdílech:
„Sběratelé s historií nad deset let mají vyšší podíl současného a poválečného umění a zahraničního umění. Sběratelé, kteří uvedli, že vlastní sto a více děl, spíše tíhnou k českému poválečnému a meziválečnému období. Více se orientují také na zahraniční umění. U sběratelů s menší sbírkou je patrný větší zájem o české současné umění.“
Nejoblíbenější jsou mezi sběrateli a vlastníky umění malby. Uvedlo to až 88 % respondentů. Na druhém místě v oblíbenosti jsou práce na papíře a grafiky, které vlastní 60 % sběratelů a vlastníků. Třetí nejoblíbenější médium jsou sochy, které má ve sbírkách 37 % respondentů.
J&T Banka do budoucna plánuje vydávat zprávu o situaci na sběratelském trhu každý rok.