Eddie Redmayne ve filmu Fantastická zvířata a kde je najít

Eddie Redmayne ve filmu Fantastická zvířata a kde je najít | foto: Freeman Ent.

GLOSA: Děti čtou scénář od Rowlingové, nejvíce táhne Destrukční deník

  • 1
Za posledních pět týdnů z pultů knihkupectví v sekci pro děti a mládež nejrychleji mizel Destrukční deník, Hravouka nebo původní scénář J. K. Rowlingové k filmu Fantastická zvířata a kde je najít. Vyplývá to z žebříčků prodejnosti Svazu českých knihkupců a nakladatelů. Co fascinuje malé čtenáře právě na těchto titulech?

Za úspěchem Destrukčního deníku autorky Keri Smithové stojí obliba nového žánru. Mládež navyklá neustálé interakci v on-line světě začíná tuto funkci vyhledávat i v literatuře. A na ruku jim jde právě dílo kanadské autorky, které je plné úkolů, výzev a dalších aktivit, které čtenáře nenutí být jen „pouhým“ příjemcem sdělení. Čtenář sdělení totiž sám dotváří. O fenoménu knih ve stylu „dodělej sám“ jsme psali již zde.

Destrukční deník - Keri Smithová

Už několik týdnů se v žebříčku daří také původnímu scénáři k filmu Fantastická zvířata a kde je najít. Zde snad diskutovat o důvodech dobrých výsledků knihy ani není nutné. Příběh sice sám nenese jméno Harryho Pottera, odehrává se však v jeho světě. A to i 20 let po vydání prvního dílu funguje. Nehledě na to, jestli se jedná o román nebo scénář k filmu.

Schopnost a hlavně oddanost čtenářů a fanoušků Harryho Pottera číst scénáře dokázal už úspěch osmého dílu Harry Potter a prokleté dítě, který vyšel loni v létě. Fantastická zvířata nad ním však výrazně vítězí po vizuální stránce. Obálka i grafická úprava knihy vzbuzuje dojem, že čtenář v ruce právě drží důležitý literární poklad z knihovny ve škole čar a kouzel v Bradavicích.

Obálka knihy Hravouka

Úspěch malí čtenáři dopřávají i Hravouce autorky Terezy Vostradovské, jejíž půvabně naučná publikace vysvětluje, proč v lese tlejí listy nebo jak vypadá žabí noha. Hravouka se v žebříčku objevovala už dříve. Vyšla v roce 2016. Do popředí se vrátila po oznámení nominací na knižní ceny Magnesia Litera. Čímž znovu potvrdila, že význam literárních cen stojí především v publicitě, kterou literárnímu dílu mohou poskytnout. Ani není nutné, aby kniha zvítězila. Hravouku totiž porazilo dílo Překlep a Škraloup. To v nejaktuálnějším žebříčku prozatím chybí.

Sečteno a podtrženo, nakonec se žádné velké překvapení nekoná. Motivace dětského čtenáře, potažmo rodičů, knihu koupit jsou jasné. Tři zmiňované tituly jsou příkladnou směsicí dobrého marketingu, zavedené značky, doporučení od odborníků a zalíbení malých a mladých čtenářů v novém žánru. Je pozitivní vidět, že děti mají zájem o rozličné žánry a zajímavé tituly, často mnohem kvalitnější než jejich dospělí kolegové.