Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ivan Pinkava tančí se Salome na Pražském hradě

  15:51aktualizováno  15:51
Na Pražském hradě probíhá do poloviny září už čtvrtý ročník výstavy Maximální fotografie.

Ivan Pinkava: Salome | foto: PPF/Ivan Pinkava

Generální partner festivalu PPF tentokrát představuje pod názvem Salome průřez dílem fotografa Ivana Pinkavy ze svých sbírek.

Výstava instalovaná v jižních zahradách Pražského hradu sestává z celkem 34 velkoformátových zvětšenin na šestadvaceti stojanech ze skla a oceli. Černobílé snímky z let 1990-2004 zahrnují Pinkavovy slavné portréty, ale i méně známé fotografie zátiší. 

"Ivan Pinkava je fotograf uznávaný stejně samozřejmě doma jako i za hranicemi a rozhodně je jeden z nejzajímavějších autorů stále se rozrůstající sbírky PPF," říká kurátor výstavy Pavel Lagner.

"Pinkavovy fotografie jsou fascinující právě svou záměrnou nejednoznačností," dodává Lagner. "Co je provokující, je současně intimní a útěšné, co je o smrti, je i o novém začátku. Světlo prostupuje tmou, a zda byl před objektivem muž či žena, není zcela jisté ani důležité." 

Už název výstavy naznačuje, že Pinkavovy fotografie odkazují k obecně sdíleným kulturním archetypům: v případě námětu Salome jde o "portrét" dcery krále Heroda, která si za svůj fascinující tanec řekla svému nevlastnímu otci o zvláštní odměnu - hlavu Jana Křtitele.

Výjev "dívky a smrti", známý v mnoha podobách z dějin malířství, je však na Pinkavově fotografii prostoupen vlastním obsahem a intenzitou, které jim propůjčili autor i konkrétní žena na jeho fotografii. 

"Dívku zachumlanou v hrubém kabátě s krutýma, možná spíš vyhaslýma očima můžeme vidět jako vražedkyni i oběť nešťastného milostného citu," říká Pavel Lagner, který zároveň upozorňuje na zvláštní efekt Pinkavových portrétů.

"Lidé na fotografiích Ivana Pinkavy na nás hledí nejméně tak intenzivně jako my na ně. Snímky pod speciálními antireflexními skly tak fungují jako zrcadlo vlastní duše či jako hlubina, do níž se můžeme potopit." 

Na koncepci výstavy spolupracoval opět architekt Michal Froněk (unikátní skleněné stojany s ocelovou podestou, vyráběnou technikou odlévání starých zbraní a děl, vznikly v ateliéru Olgoj Chorchoj), autorem grafického designu výstavy, plánků prohlídky i plakátu je Aleš Najbrt.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Karbon, Zdeněk Burian
Dorotheum otevírá podzimní aukční sezonu. Láká na Buriana i Muziku

Astronomický podzim je tu a s ním přichází i začátek sezony v pražském Dorotheu. Aukční dům tentokrát zahajuje dražbou, které kraluje olej Hlava s kloboukem z...  celý článek

Fotografie nominované na ceny Czech Press Photo 2017
Prohlédněte si snímky nominované v prestižní soutěži Czech Press Photo

Do letošního ročníku se přihlásilo 482 tvůrců s 7 277 fotografiemi. Mezi snímky, které vybrala mezinárodní porota, jsou i díla našich fotografů Petra Topiče,...  celý článek

Obraz Chudý kraj od Maxe Švabinského na výstavě Světlo v obraze v Jízdárně...
VIDEO: Na Pražském hradě jsou k vidění stovky tváří impresionismu

V Jízdárně Pražského hradu začíná v pátek výstava Světlo v obraze, která si dala za cíl zeširoka představit český impresionismus. Kromě stovek děl českých...  celý článek

Kočárky, které přežijí i dva raubíře.
Kočárky, které přežijí i dva raubíře.

Přečtěte si recenze kočárků na eMimino.cz a vyberte ten nejlepší.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.