Ivan Passer a Věra Křesadlová přicházejí na prezentaci digitalizované verze filmu Intimní osvětlení (2. července 2016). | foto: Dan Materna, MAFRA

Film z jiné planety. Forman mě prosil, ať obsadím jeho ženu, líčil Passer

  • 2
Jedenapadesát let poté, co přišel na svět, rozzářil se první film Ivana Passera Intimní osvětlení v plné kráse digitálně restaurované kopie na 51. karlovarském festivalu. "Za chvíli uvidíte, co z člověka život udělá po tolika letech," prohlásila na pódiu jeho hrdinka Věra Křesadlová, jedna z mála profesionálních hereček v celém obsazení.

Passer poté prozradil celou sérii náhod, která za slavným snímkem stály, včetně volby Křesadlové. „Tehdy byla manželkou Miloše Formana, který pořád naléhal, ať jeho ženě tu roli dám. Namítal jsem, že mě dobře zná, tudíž mě nebude poslouchat. Forman na to: Tak jsi kamarád, nebo ne? Nakonec roli dostala, protože jsem nikoho lepšího nenašel, a dodnes mě mrazí v zádech, když si představím, že by to hrál někdo jiný než Věra Křesadlová,“ přiznal Passer.

Jinak obsadil vesměs neherce, musel je přemlouvat, což mu nevadilo: „Já mám naopak strach z lidí, kteří chtějí být před kamerou.“

David Ondříček, syn kameramana snímku Miroslava Ondříčka, připomněl, co mu otec o natáčení Intimního osvětlení vyprávěl. „Ptal jsem se ho třeba, jak docílili pohybu klasů ve větru. Počkal jsem si prostě na vítr, řekl mi. A na otázku, jak dlouho tedy na vítr čekali, odpověděl tatínek - Tři neděle.“

Vyčištěnou kopii doprovodili na slavnostní obnovené premiéře také scenárista Václav Šašek či zástupci Nadace české bijáky a společnosti UPP, která se obnovy díla ujala. Její specialista vyprávěl, jak na jedné ze starých kopií objevil scénu, která ve všech ostatních chyběla. Zavolal tedy Passerovi a tomu po půlstoletí stačily tři vteřiny, aby prohlásil: To tam nepatří.

Sál pro dvanáct set lidí byl nabitý. „Jediná prořídlá řada je ta protokolární, určená pro zástupce státu, a ti Intimní osvětlení nemají rádi,“ zažertoval moderátor Marek Eben s narážkou na pohnutý osud komedie, u níž se tehdejší ředitel Barrandova ani jednou nezasmál a prohlásil ji na nejnudnější film všech dob.

Eben ji naopak vřele doporučuje. „Je to film jako z jiné planety. Zdánlivě se tu nic neděje, z devadesáti procent tu účinkují neherci, a přitom je výsledek tak půvabný.“