Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Záchvaty a třaskavý střet protipólů oživují poctivého Idiota

  16:59aktualizováno  16:59
Nastudování Idiota v pražském Rokoku nabízí uctivé zpracování látky s několika režijními bonusy a především dobrými hereckými výkony.

Vedle Jiřího Hány (vpravo) zaujme rolí bezpáteřního Lebeděva i Viktor Dvořák. | foto: Alena Hrbková

Kníže Myškin náhle padá na zem, kde se zmítá v dlouhém záchvatu epilepsie. Stav jeho mysli dokresluje změť blikajících světel, která ovládá celou scénu. Působivý moment diváky ještě více vtahuje do děje a v jinak poklidné inscenaci působí jako pověstný blesk z čistého nebe.

Fotogalerie

Slůvko „poklidná“ však neznamená, že by nová divadelní adaptace Dostojevského Idiota, kterou pro pražské Divadlo Rokoko zrežíroval Pavel Khek, byla nezáživná. Spíše se poctivě a uctivě drží předlohy. A to je, jak známo, u ruských klasiků bod k dobru.

Khek před premiérou upozorňoval, že jeho Idiot tak trochu rezignoval na pravidla času a prostoru. Pravda je to jen zčásti. Diváci se skutečně v úvodu stávají svědky vraždy Nastasji Filippovny (Nina Horáková), tedy činu, kterým Dostojevského román vrcholí. Vědomí tohoto skutku se zlověstně táhne celou inscenací. Od úvodní cesty vlakem až po finále tak visí pachuť zoufalého Rogožinova jednání nad pódiem a neustále připomíná, že to neskončí dobře.

Dva protiklady

Jinak se však hraje zcela podle pravidel. Aleš Bílík překvapil nejen mrazivě autentickým nastudováním Myškinovy nemoci, ale i celkovou kresbou charakteru tohoto prostinkého knížete, který chce být s každým zadobře a naplno upřednostňuje potřeby ostatních před svými. Nadčasový Dostojevského motiv, kdy se sebestřednost Petrohradských o čistotu Myškina postupně rozbíjí, z nastudování přímo čiší.

Ve scénách Myškinova příjezdu do města a hlavně prvního setkání s Jepančinovou (Stanislava Jachnická) a jejími dcerami Bílík působí kouzelně rozpačitě. Protikladem mu je rtuťovitý Rogožin v podání Jiřího Hány.

Idiot

Divadlo Rokoko

premiéra 10. března 2018

režie: Pavel Khek

hrají: Aleš Bílík, Jiří Hána, Nina Horáková, Petra Tenorová, Michael Vykus, Viktor Dvořák, Stanislava Jachnická, Milan Kačmarčík, Zdeněk Dolanský, Tereza Krippnerová, Anna Suchánková, Vilém Udatný

Hodnocení­: 80 %

Ten svou postavu pojímá jako zoufalého milence, který má navenek za všech okolností situaci pod kontrolou, uvnitř jej však sžírá ještě větší nejistota než Myškina.

Hána s Bílíkem svým protipólným jednáním dodávají inscenaci na třaskavosti a v momentech, kdy se nastudování začíná táhnout, jí dopřávají potřebný švih. Z hereckých výkonů je třeba vyzdvihnout také výraz Aglaji. Petra Tenorová ji pojala jako romantickou, ale tajuplně sebevědomou dívku, která stojí plně v protikladu k iritujícímu chování Nastasji Filippovny.

Krom časového přehození závěrečného činu tak Idiot v Rokoku nabízí poměrně klasické zpracování. Pro neznalé předlohy je ideální k seznámení s dílem, těm znalým poslouží jako zajímavá ilustrace jednoho z nejdůležitějších děl Fjodora Michajloviče Dostojevského.




Nejčtenější

KOMENTÁŘ: Pěkný ročník. Přesto karlovarský festival tančí nad propastí

Dojatý Jaromír Hanzlík přebírá ocenění za přínos českému filmu od Jiřího...

Závěr 53. karlovarského festivalu, který na ČT1 sledovalo 257 tisíc lidí, zářil od show bratrů Cabanů přes náš úspěch v...

Alkohol může být zrádný, popsal David Švehlík Za scénou

Švehlík byl ve Varech hostem natáčení dalšího dílu našeho pořadu Za scénou,...

Ve čtvrtek do českých kin zamíří snímek Úsměvy smutných mužů, který vznikl podle stejnojmenné knihy spisovatele Josefa...



Zemřel herec Václav Glazar, proslavil se v kostýmu jeptišky v Kameňáku

Z filmu Kameňák

Václav Glazar zemřel ve středu, bylo mu 65 let. Informaci přinesl režisér Zdeněk Troška, jehož série filmových Kameňáků...

Mamma Mia! Muzikál je zpět, se Streepovou, Brosnanem i babičkou Cher

Záběr z pokračování snímku Mamma Mia!

Filmařsky sice žádná sláva, ale nakažlivá nálada, výteční herci a písně skupiny ABBA vylepšili před deseti lety...

Sen, Hamlet i Romeo a Julie. Kupte lístky na Shakespeara s exkluzivní slevou

Tereza Voříšková a Jan Sklenář jako Romeo a Julie na Letních shakespearovských...

Letní shakespearovské slavnosti jsou v plném proudu. Vedle letošní novinky Dobrý konec všechno spraví s Martinem...

Další z rubriky

RECENZE: Hvězdný tenor režíroval pro Národní. Secvičil jen směšné pózy

Miguelangelo Cavalcanti v titulní roli Verdiho opery Nabucco, kterou uvedlo...

Ztracena v začínajících prázdninách, navíc v náhradním prostoru Hudebního divadla Karlín, začala se hrát nová inscenace...

Sen, Hamlet i Romeo a Julie. Kupte lístky na Shakespeara s exkluzivní slevou

Tereza Voříšková a Jan Sklenář jako Romeo a Julie na Letních shakespearovských...

Letní shakespearovské slavnosti jsou v plném proudu. Vedle letošní novinky Dobrý konec všechno spraví s Martinem...

RECENZE: Hybnerová a Táborský se v Ungeltu topí mezi realitou a snem

Vanda Hybnerová a Miroslav Táborský v inscenaci hry Život podle Jonesových

Na pole jiné dramatiky chtělo pražské Divadlo Ungelt vstoupit uvedením hry Život podle Jonesových. Kus s Vandou...

Najdete na iDNES.cz