Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

I nesnesitelná grotesknost v inscenaci Weissenstein může být atraktivní

  8:42aktualizováno  8:42
Poslední letošní premiérou pražského Divadla Komedie byla světová premiéra dramatizace povídky Johannese Urzidila Karl Weissenstein, v níž autor líčí osudy tří mladíků z předválečné Prahy plné kafkovské atmosféry.

Divadlo Komedie: Weissenstein - Stanislav Majer a Jiří Černý | foto: Divadlo Komedie - Kamila Polívková

Z kaleidoskopu osudů vzniká Urzidilův místopis města, které miloval a jež musel v roce 1939 opustit. V překladu Boženy Kosekové se dramatizace povídky a režie ujal David Jařab.

Divadlo Komedie: WeissensteinKarl Weissenstein byl reálnou postavou. Jde o příběh muže s velkou hlavou, malým sebevědomím, velkým pocitem viny, malou vůlí k životu a velkou tendencí potkávat smůlu.

Asi půl druhé hodiny dlouhou inscenaci nazvanou prostě Weissenstein umístil režisér do komorního prostoru jeviště, na němž sedí i diváci. Titulní postavu ztvárňují tři herci najednou – Jiří Černý, Martin Finger a Stanislav Majer.

Každý hraje jeden z jejích úzkostných stavů a charakterů. Jeden je nesmělý, křehký naiva (Černý), druhý neurotický zoufalec (Finger), třetí do sebe zahleděný pozér (Majer) a všichni dohromady k věčnému živoření odsouzení zatracenci. Prolamování do různých sfér jejich psýchy zdůrazňuje i trojlomná stěna na horizontu, žonglérské předávání jednoho a téhož textu a také práce se zvukem, kdy každý krok rozezvučuje desku na bok postaveného piana.

Mezi dvěma ženami

Atmosféru podporují i úzkostné písně v podání Lenky Dusilové. Osudovost a naléhavost textu a jeho schizofrenní působivost jsou základními prvky inscenace. Všichni herci zdůrazňují podprahovou přízračnost předlohy a grotesknost představ a situací, do nichž se hlavní postava dostává.

Divadlo Komedie: Weissenstein

Dana Poláková si pohrává s provokativní smyslností ženy, jež Weissensteina lituje a současně jím pohrdá. Ivana Uhlířová nabízí další ze svých navenek bezbranných, pro muže však osudově nebezpečných naivek, do jejichž vnitřního světa nelze nahlédnout. Obě ženy téměř v jeden okamžik tragicky umírají a osamělý Weissenstein končí jako bezdomovec na hřbitově. Jeho smrt mezi hroby je důsledkem nesnesitelné grotesknosti bytí. Weissensteinova i našeho.

Touto inscenací dospěl David Jařab k divadelně přesvědčivému jevištnímu tvaru, jenž je mu blízký. V kontextu Divadla Komedie je to další z milníků svébytné, intelektuálně náročné, divácky atraktivní divadelní cesty nastoupené před sedmi
lety.

Hodnocení: 80 %

Autor:



Nejčtenější

KOMENTÁŘ: Pěkný ročník. Přesto karlovarský festival tančí nad propastí

Dojatý Jaromír Hanzlík přebírá ocenění za přínos českému filmu od Jiřího...

Závěr 53. karlovarského festivalu, který na ČT1 sledovalo 257 tisíc lidí, zářil od show bratrů Cabanů přes náš úspěch v...

Alkohol může být zrádný, popsal David Švehlík Za scénou

Švehlík byl ve Varech hostem natáčení dalšího dílu našeho pořadu Za scénou,...

Ve čtvrtek do českých kin zamíří snímek Úsměvy smutných mužů, který vznikl podle stejnojmenné knihy spisovatele Josefa...



Zemřel herec Václav Glazar, proslavil se v kostýmu jeptišky v Kameňáku

Z filmu Kameňák

Václav Glazar zemřel ve středu, bylo mu 65 let. Informaci přinesl režisér Zdeněk Troška, jehož série filmových Kameňáků...

VE VARU S MIRKOU: Romantický upír Pattinson vyklidil prostor Babišovi

Během Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech se premiér Andrej...

Fanynky Roberta Pattinsona utrpěly trauma, ohlášený příjezd hrdiny upírské romance Stmívání se odkládá. Herec dorazí do...

RECENZE: Táta v louži. Protialkoholní léčebně vládne David Švehlík

David Švehlík je hlavní tváří snímku Úsměvy smutných mužů v režii Dana Svátka,...

Zpitý otec schoulený bezmocně ve sprše se pokouší usmát na vystrašenou dcerku nahlížející do koupelny. To jsou scény,...

Další z rubriky

Jak na krizi s láskou a nadhledem. Kostková hraje slavnou spisovatelku

Záběr z představení Kdokoli může dělat cokoli

Kdokoli může dělat cokoli, hlásila Betty MacDonaldová přesně před sedmdesáti lety. Tehdy totiž vyšel první díl její...

RECENZE: Dejdar na vozíku, intrikánka Fialová. A dobrý konec vše spraví

Záběr z představení Dobrý konec všechno spraví

Premiéra hořké komedie Dobrý konec všechno spraví patří mezi nejlepší novinky Letních shakespearovských slavností...

Lidi je lehčí rozplakat než rozesmát. Leoš Noha hraje záletného ministra

Leoš Noha v komedii Natěrač

Leoš Noha se stejně jako loni stal hlavní tváří Letní scény Harfa. Nyní hraje nevěrného ministra v komedii Příště ho...

Najdete na iDNES.cz