Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

I nesnesitelná grotesknost v inscenaci Weissenstein může být atraktivní

  8:42aktualizováno  8:42
Poslední letošní premiérou pražského Divadla Komedie byla světová premiéra dramatizace povídky Johannese Urzidila Karl Weissenstein, v níž autor líčí osudy tří mladíků z předválečné Prahy plné kafkovské atmosféry.

Divadlo Komedie: Weissenstein - Stanislav Majer a Jiří Černý | foto: Divadlo Komedie - Kamila Polívková

Z kaleidoskopu osudů vzniká Urzidilův místopis města, které miloval a jež musel v roce 1939 opustit. V překladu Boženy Kosekové se dramatizace povídky a režie ujal David Jařab.

Divadlo Komedie: WeissensteinKarl Weissenstein byl reálnou postavou. Jde o příběh muže s velkou hlavou, malým sebevědomím, velkým pocitem viny, malou vůlí k životu a velkou tendencí potkávat smůlu.

Asi půl druhé hodiny dlouhou inscenaci nazvanou prostě Weissenstein umístil režisér do komorního prostoru jeviště, na němž sedí i diváci. Titulní postavu ztvárňují tři herci najednou – Jiří Černý, Martin Finger a Stanislav Majer.

Každý hraje jeden z jejích úzkostných stavů a charakterů. Jeden je nesmělý, křehký naiva (Černý), druhý neurotický zoufalec (Finger), třetí do sebe zahleděný pozér (Majer) a všichni dohromady k věčnému živoření odsouzení zatracenci. Prolamování do různých sfér jejich psýchy zdůrazňuje i trojlomná stěna na horizontu, žonglérské předávání jednoho a téhož textu a také práce se zvukem, kdy každý krok rozezvučuje desku na bok postaveného piana.

Mezi dvěma ženami

Atmosféru podporují i úzkostné písně v podání Lenky Dusilové. Osudovost a naléhavost textu a jeho schizofrenní působivost jsou základními prvky inscenace. Všichni herci zdůrazňují podprahovou přízračnost předlohy a grotesknost představ a situací, do nichž se hlavní postava dostává.

Divadlo Komedie: Weissenstein

Dana Poláková si pohrává s provokativní smyslností ženy, jež Weissensteina lituje a současně jím pohrdá. Ivana Uhlířová nabízí další ze svých navenek bezbranných, pro muže však osudově nebezpečných naivek, do jejichž vnitřního světa nelze nahlédnout. Obě ženy téměř v jeden okamžik tragicky umírají a osamělý Weissenstein končí jako bezdomovec na hřbitově. Jeho smrt mezi hroby je důsledkem nesnesitelné grotesknosti bytí. Weissensteinova i našeho.

Touto inscenací dospěl David Jařab k divadelně přesvědčivému jevištnímu tvaru, jenž je mu blízký. V kontextu Divadla Komedie je to další z milníků svébytné, intelektuálně náročné, divácky atraktivní divadelní cesty nastoupené před sedmi
lety.

Hodnocení: 80 %

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Martin Zounar během zkoušek nového nastudování Krysaře, ještě bez kostýmů
Zounar: Seriál Sousedé dehonestuje hereckou profesi, výsledek je otřesný

Když před několika lety Martin Zounar naskočil do muzikálu Děti ráje, mnohé fanoušky tím překvapil. Populární herec byl spíš než zpěvem známý coby šikovný...  celý článek

Záběr ze zkoušek kusu Lámání chleba
Rodinné kroniky ukážou, jak se na jižní Moravě po válce lámal chleba

Šatna tělocvičny, barevné vinohrady, proměna moravského venkova a hlavně šedesát let nedávné historie. Skutečné události z jihomoravské vísky Skoronice se...  celý článek

Vilma Cibulková ve hře Kalifornská mlha
Střet matky s učitelkou. Vilma Cibulková rozplétá gordický uzel

Škola na předměstí Chicaga. Dvě ženy, učitelka a matka školáka, řeší zásadní problém. První nechala vyloučit syna té druhé na pět dní ze školy.  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.