Hvězdy popu vyrazily na taneční parket

  • 3
Zpívat a být přitom věčně mlád, oslovovat nové a nové generace posluchačů. Co jiného popové hvězdě zbývá v malé, ještě nepříliš bohaté zemi, nadto s nepřenosným jazykem, jako je čeština? Co takhle zkusit elixír vydestilovaný z elektronické taneční hudby? Jedna harcovnice se odhodlala - a triumfovala. Helena Vondráčková. A záhy měla následovnice: Báru Basikovou a Ilonu Csákovou. Teď, posíleni takovými moderními a módními ingrediencemi, nastupují Jiří Korn a Dara Rolins.

I Karel Gott zatoužil po novém stylu - ačkoli jeho album Pokaždé s taneční hudbou přímo nesouvisí, zlatý český slavík slyšitelně inovoval.

Pop-hvězdy prostě potřebují nápady mladších tvůrců více než kdykoli před tím. "Na Heleně Vondráčkové jsem viděla, jak s novou taneční deskou odhodila minulá léta," říká Dara Rolins. Na svém novém albu spolupracovala s dvěma členy pražské taneční skupiny Ohm Square.

Když už i Kocáb...

"I z taneční hudby se stal střední proud. Vyloženě nezávislá taneční scéna, jak jsme ji chápali na začátku devadesátých let, existuje už jenom v nejhrubším undergroundu," říká hudebník a vyhledávaný producent Jan P. Muchow, šéf uskupení Ecstasy Of St. Theresa.

"Pokud jde o experimentální taneční hudbu, pak odjakživa - a nejen v hudbě - platí, že střední proud vždy absorbuje prvky avantgardy. Třeba kompoziční a nahrávací postupy, které vymýšlel v sedmdesátých letech Brian Eno, jsou dnes běžně používány ve středním proudu. Avantgarda je prostě bankou nápadů pro spotřební pop," dodává hudební publicista Josef Vlček.

Od počátku devadesátých let taneční hudba vytvořila v Česku vlastní kulturu. Akce se postupně nastěhovaly i do továrních hal, v létě probíhají velké festivaly u Proboštských jezer nebo na "Mácháči", vycházejí časopisy Tripmag či Ultramix, malé firmy produkují dýdžejské desky. Když už se k současným trendům přiklání tak zkušený chameleon, jako je Michael Kocáb, který také připravuje svou taneční desku, musí být každému jasné, že soudobá taneční hudba v Česku zakořenila stejně jako bigbít.

"Ještě před dvěma lety by se Tata Bojs těžko prosazovali v rádiích. Dnes je hrajou," dává Muchow příklad rockově-taneční kapely.

Spontánnost a vypočítavost

V čem taneční hudba pomohla střednímu proudu? Řada tvůrců včetně Muchowa vítá, že klasické schéma písničky lze nabourat a dávat hudbě občerstvující a pestré zvukové fazony. "Tvůrčí možnosti jsou prakticky neomezené," míní Mardoša z kapely Tata Bojs.

Nemusí to však fungovat pokaždé. "Jakmile se něco stane módou, mnozí muzikanti myslí, že si prodlouží kariéru tím, jak do svých skladeb nacpou nové módní prvky. A ládují do svých písní latinská aranžmá, elektronické svisty a rytmické smyčky. Bohužel, kde není nápad, ani nejmódnější triky nepomohou," míní Vlček.

Veterán Jiří Korn říká, že společný projekt s dýdžejem Neem vyplynul z chuti dělat takovou muziku. "Mně se prostě líbilo, co Neo dělá. Navíc chci celý program předvádět naživo v klubu. Takhle mi to vyhovuje," míní Korn.

Dara Rolins na taneční scéně dva roky vystupovala, než se pustila do svého alba What's My Name.

Podle dýdžeje a promotéra Josefa Sedloně popové hvězdy spíš kalkulují s taneční módností. "Moc jim nevěřím, i když si myslím, že Jiří Korn měl vztah k taneční hudbě už dříve, a tento tah mě od něho nepřekvapil. Spíš mě mrzí, že gramofonové firmy nemají odvahu vyzvat někoho z taneční scény, aby pro ně udělal popovější album. Dal bych šanci třeba zpěvačce Charlottě ze skupiny Ohm Square," navrhuje Sedloň.

Země plná písní

"Já bych do podobných riskantních projektů šel, ale bylo by třeba také změnit uvažování lidí ve firmách," říká Libor Lisý, který se stará o novou značku Ecsape. Ta je součástí firmy EMI Česká republika. Escape objevila skupinu Kryštof a na podzim chce uvést na trh nové album kapely Ecstasy Of St. Theresa.

Podle Lisého je vydávání desek s taneční hudbou obtížné. Zatím vycházejí spíše kompilace. "Taneční scéna je anonymnější, má méně hrdinů než pop. I to hraje roli. Nevím, jestli by hrdinové tanečního undergroundu byli ochotní ke kompromisům. A netuším, jestli by jejich hudbu hrála tuzemská rádia. Přesto bych to rád zkusil," tvrdí Lisý. Obtížnost takového úkolu dokládá na příkladu hvězdné skupiny Chemical Brothers, která patrně vystoupí 4. července na festivalu u Proboštských jezer ve středních Čechách. Velikáni britské taneční hudby u nás zatím prodali "jen" tři tisíce nosičů svého posledního alba a osm tisíc předchozího titulu.

Vydavatelé se většinou shodují, že na českém trhu stále vítězí píseň a prvky taneční hudby k ní mohou být spíše jen přibaleny. "Píseň je stále nejsledovanější žánr. Hudba, která inklinuje k písním, se prodává mnohem lépe než vyloženě rytmická klubová muzika. Taková je moje zkušenost," říká Zbyněk Knobloch, šéf firmy Sony Music/Bonton.

Jan P. Muchow při on-line rozhovoru v redakci iDNES (leden 2001).

Jan P. Muchow při on-line rozhovoru v redakci iDNES (leden 2001).

Jan P. Muchow během on-line rozhovoru v redakci iDNES (leden 2001).

Jan P. Muchow během on-line rozhovoru v redakci iDNES (leden 2001).

Jan P. Muchow během on-line rozhovoru v redakci iDNES (leden 2001).

Dara Rolins diskutuje s Michalem Cabanem.

Helena Vondráčková během on-line rozhovoru v redakci iDNES.

Helena Vondráčková během on-line rozhovoru v redakci iDNES.

Helena Vondráčková během on-line rozhovoru v redakci iDNES.

Helena Vondráčková během on-line rozhovoru v redakci iDNES.

Jiří Korn si s dětmi rozumí.

Bára Basiková při on-line rozhovoru.

Bára Basiková při on-line rozhovoru.

Bára Basiková při on-line rozhovoru.

Bára Basiková při on-line rozhovoru se čtenáři iDNES.

Zpěvák Karel Gott u svého obrazu.

JIŘÍ KORN

Bára Basiková - obal CD Tak jinak, (c) 2001.

Ilona Csáková - obal CD Kruhy mé touhy, (c) 2002.

Dara Rolins - What´s My Name.

Karel Gott - Pokaždé. Obal alba.