"Každý ročník připravujeme tak, abychom na zavedeném festivalovém půdorysu poskytli našim posluchačům ucelený hudební mikrokosmos, v němž nalezne a objeví to podstatné z klasické hudby, staré hudby, jazzu, world music i sofistikovaný crossover – to vše v podání silných interpretačních osobností," říká umělecký ředitel festivalu Marek Vrabec.
Program letošního ročníku festivalu mezi 28. zářím a 19. listopadem 2008 dále rozvíjí již tradiční dramaturgickou osu tří řad: Inspirace, Crossover a Osobnosti. Nově přidává projekt Spotlights s podtitulem Originální umělci v originálních prostorách.
Výrazným rysem 13. ročníku jsou originální projekty, které Struny podzimu každoročně iniciují. "Letos k nim patří koncert slavné izraelské skladatelky a písničkářky Chavy Alberstein s českými hosty mimo jiné z Čechomoru, projekt Lenky Dusilové s Clarinet Factory a Beatou Hlavenkovou nebo závěrečný koncert Joela Frederiksena a Jiřího Pavlici s jejich ansámbly."
Předprodej vstupenek bude zahájen 5. května ve Festivalovém informačním a předprodejním centru umístěném v hlavní pokladně pražského Národního divadla (provozní budova na Národní třídě). Vstupenky je možno si zakoupit v různých cenových relacích s mnoha variantami zvýhodnění. Kompletní informace jsou k dispozici na www.strunypodzimu.cz.
KDO - KDY - KDE
Irina Lungu & Pražská komorní filharmonie, 28. září, Stavovské divadlo
"Moldavská sopranistka Irina Lungu je ve svých necelých třiceti letech pěvkyní s velkou budoucností. Jsem přesvědčen, že zahájení festivalu v jejím podání bude výjimečným zážitkem," říká Marek Vrabec. Irina Lungu je vítězkou celé řady prestižních mezinárodních pěveckých soutěží, od roku 2003 je členkou milánské La Scaly, kde ztvárnila několik titulních rolí. Světovou hvězdu udělala z pěvkyně role Violetty ve Verdiho La Traviatě po boku Ramona Vargase v roce 2007.
François Couturier, 30. září, Pražská křižovatka
Kvarteto francouzského jazzového klavíristy Françoise Couturiera vystoupí s tematickým programem Nostalgie – Píseň pro Tarkovského. Poctě slavnému filmaři vévodí lyrická, sofistikovaná i nostalgicky zadumaná souhra, laboratorně čistý zvuk i "olympský klid". Hudbu lze stejně dobře zařadit jak do oblasti komorní hudby, tak i soudobého jazzu. Za projektem stojí producent Manfred Eicher, který už pětatřicet let iniciuje jedinečné nahrávky skrze své mnichovské vydavatelství ECM.
Chava Alberstein & hosté, 11. října, Dvořákova síň Rudolfina
S bezmála šedesáti alby na kontě je izraelská písničkářka Chava Alberstein žijící legendou, srovnatelnou s takovými osobnostmi, jakými jsou Joni Mitchellová nebo Joan Baezová. Zpívá hebrejsky, anglicky a také v jidiš. Nazpívala několik písní do filmu Jana Hřebejka Musíme si pomáhat a na základě spolupráce s českými hudebníky vzniklo před dvěma lety pozoruhodné album Lemele, produkované skladatelem Alešem Březinou (více zde). Na objednávku festivalu Struny podzimu proto zazní program, na kterém uvede kromě svého obvyklého repertoáru také české hosty, mimo jiné Karla Holase a Radka Pobořila ze skupiny Čechomor.
Julia Fischer, 19. října, Pražská křižovatka
Mladá německá (ale díky slovenské matce i slovensky hovořící) houslistka Julia Fischer se představí za doprovodu orchestru Württembergisches Kammerorchester. Ve svých pětadvaceti letech je považována za jednu z největších interpretačních osobností současnosti. Její provedení Mozartova houslového koncertu č. 5 v intimním prostředí Pražské křižovatky (kostela sv. Anny) je příslibem intenzivního komorního zážitku. Julia Fischer hraje na italský nástroj z dílny Giovanniho Battisty Guadagniniho z roku 1750.
Lenka Dusilová & hosté, 21. října, Pražská křižovatka
"Společný projekt Lenky Dusilové s experimentálním kvartetem Clarinet Factory a pianistkou Beatou Hlavenkovou jistě splní festivalové motto zážitek z objevování, a to nejen pro festivalové publikum, ale i hudebníky samotné," říká Marek Vrabec. Z podnětné spolupráce jmenovaných umělců postupně vznikají písně, od nichž se dá poodcházet do volnějších, hudebně odvážnějších a abstraktnějších krajin a zase se bezpečně vracet. V živém hraní má své důležité místo i chytře využívaná elektronika. Projekt by měl na podzim získat i studiovou podobu a vyjít na labelu Respekt Publishing.
Les Arts Florissants, 1. listopadu, Národní divadlo
Světoznámý vokální a instrumentální soubor Les Arts Florissants patří se svým charizmatickým dirigentem Williamem Christiem, cembalistou a muzikologem, k absolutní světové špičce v oblasti tzv. autentické interpretace staré hudby a dá se říci k "objevitelům“ hudebního dědictví 17. a 18. století. Ansámbl bude mít na programu koncertní provedení barokní opery Jeana-Philippa Rameaua Les Indes Galantes, o jejíž znovuobjevení pro současné publikum se výraznou měrou zasloužil.
Tenores di Bitti, 6. listopadu, České muzeum hudby
Čtyřčlenný mužský sbor z městečka Bitti v severní části ostrova Sardinie je živoucím exponátem vokálního mistrovství v žánru takzvané sardinské polyfonie, jež se v ostrovní izolaci vyvinula jako zcela ojedinělý styl s hlubokou tradicí. Původně sedláci začali jako naprostí amatéři, kteří se sezpívávali ve sklepě mezi zrajícími sýry a šunkami. Jejich tajemné zpěvy ale okouzlily i rockové hvězdy jako Franka Zappu, Johna Calea či Petera Gabriela, jenž Tenores di Bitti vydal na svém prestižním labelu, zabývajícím se world music, album ´S amore ´e Mama.
Martin Grubinger, 8. listopadu, La Fabrika
Prvním hostem nové festivalové série Spotlights je rakouský multiperkusionista Martin Grubinger. V pouhých čtyřiadvaceti letech se tento rakouský hudebník stal čerstvým držitelem Leonard Bernstein Award a na návrh vídeňského Konzerthausu a Musikvereinu byl vybrán do prestižního koncertního cyklu Rising Stars. Na koncertě v neobvyklém prostředí pražské La Fabriky mu bude sekundovat pianista Per Rundberg.
Rabih Abou-Khalil, 11. listopadu, Dvořákova síň Rudolfina
Libanonský virtuos na arabskou loutnu oud Rabih Abou-Khalil vystoupí se svým triem v netradičním složení, kde oud doplňuje klavír Joachima Kühna a bicí Jarroda Cagwina. Trojice vytváří zcela netradiční jazzový amalgám. "Jeho tvorba tak unikátním způsobem překlenuje hudebně zcela rozdílné světy tradiční arabské hudby, jazzu a evropské klasické tradice. Má za sebou spolupráci s celou plejádou arabských, indických a amerických jazzových hudebníků, mj. s Kronos Quartetem, Balanescu Quartetem nebo s Ensemble Modern,“ doplňuje Marek Vrabec.
Joel Frederiksen & Jiří Pavlica a jejich soubory, 19. listopadu, Dvořákova síň Rudolfina
V Mnichově žijící americký basista a loutnista Joel Frederiksen vydal vloni se svým ansámblem Phoenix Munich opěvovanou nahrávku anglosaských renesančních balad. Zúročil v ní svou letitou zkušenost z oblasti staré hudby a z ní plynoucí stylově čistou interpretaci stejně jako mimořádnou znalost anglosaské písňové tradice. Neméně povolanou osobností, pokud jde o lidovou píseň, tentokrát moravskou a východoslovanskou, je zkušený moravský bard Jiří Pavlica, kapelník cimbálové muziky Hradišťan. Oba jsou zároveň svrchovanými interprety: Frederiksen doprovází svůj sonorní bas loutnou, Pavlica plní roli kapelníka coby primáš.