Diváci, kteří chodí do kin na přímé přenosy z Metropolitní opery, budou moci vidět naživo další jejich hvězdu. V pražském Obecním domě vystoupí večer polský barytonista Mariusz Kwiecien, který zazpívá italské a ruské árie.
Nedávno exceloval s Annou Netrebko v přenosu Dona Pasquala a oba si představení očividně užívali. "Režisér si moji postavu původně představoval jako starého muže, ale když viděl, jakou máme na jevišti s Annou legraci, tak mne ponechal v mém věku, aby mezi námi dvěma uchoval chemii," řekl v rozhovoru pro MF DNES.
Přenosy nepovažuje za více stresující než běžné představení. "Vždycky mám před sebou diváky, nezáleží na tom, zda jich je dvacet, nebo dvacet tisíc. Problém je spíš v tom, že kolem nás neustále krouží početný tým, třeba lidi, kteří nám pořád upravují make-up," vysvětluje.
Kwiecien upoutává i v přestávkových rozhovorech plynulými a pohotovými odpověďmi. "Je to prostě součást velké show, která musí pokračovat i o pauze. Nejtěžší je zazpívat první notu, pak už se může dít cokoli," tvrdí.
Americká lekce
Odchod z Polska, kde studoval, považuje Kwiecien za rozhodující pro svou kariéru. "V té době nebylo v Polsku mnoho příležitostí, také proto, že u nás není tolik divadel. Když jsem dostal cenu na soutěži ve Vídni, všiml si mě americký manažer a dostal jsem pozvání do Spojených států. Teprve tam fakticky začala moje kariéra," podotýká.
Přijali ho do Lindemannova vzdělávacího programu při Metropolitní opeře – a dostalo se mu tvrdé americké školy. "Přišel jsem s představou, že když mám krásný hlas, stanu se hned hvězdou a všechny dveře se otevřou. Jenže se neotevřely. Musel jsem se naučit respektovat práci, další zpěváky, manažery, být vždy připravený, zdokonalit si anglickou výslovnost, styl i herectví. Prostě bojovat. Byla to velká lekce toho, jak se pohybovat v operním byznysu," připouští.
Talent nestačí
Začínajícím zpěvákům proto klade na srdce, aby nespoléhali jen na talent. "Viděl jsem hodně zpěváků, kteří se v Metropolitní opeře udrželi jednu dvě sezony, ale pak zmizeli. V našem byznysu nejde o to, zazpívat jednou, ale být angažován znova a znova do různých rolí na různých místech. Je to tvrdá práce," zdůrazňuje.
On sám se drží již od roku 1999, kdy v Metropolitní opeře debutoval v Janáčkově Kátě Kabanové. "Byla to malá role, dirigoval sir Charles Mackerras a já byl hrozně nervózní. Pamatuji si jen tolik, že jsem zpíval o tom, že začíná pršet," směje se. Poté již přišly velké barytonové úlohy lyrického oboru.
Roli Malatesty v Donu Pasqualovi si v New Yorku zopakuje ještě v únoru, v červnu pojede s Metropolitní operou a její Bohémou na turné do Japonska. V madridském Teatro Real vystoupí na jaře v hlavní roli opery Král Roger od Karla Szymanowského.
Když zvažuje nabídky, jež dostává, bere prý v potaz všechny okolnosti. "Někdy ji přijmu kvůli hudbě, divadlu nebo městu, ale někdy pouze pro peníze. Každý člověk dělá občas něco jen pro peníze. Ideální ovšem je, když se vše spojí dohromady."