Hugo Race

Hugo Race | foto: Capricorn Promotion

RECENZE: Písničkář Hugo Race se vrátil tam, kde byl vždycky nejsilnější

• 1
Rockový písničkář Hugo Race je kultovní postava, která si za léta poměrně častého koncertování vybudovala i velmi slušný okruh českých fanoušků.

Hugo Race: The Spirit (obal alba)

Ty nepochybně potěší, že Race nejen vydal nové album The Spirit s kapelou The True Spirit, ale s týmž seskupením u nás v rámci evropského turné zahraje: dnes v pražském Paláci Akropolis a zítra ve Valašském Meziříčí. Jeho kapela přijede navíc ve velmi silném obsazení, ve kterém dávné členy jako je basista Bryan Colechin či multiinstrumentalista Michelangelo Russo doplní další Raceův dlouholetý parťák, vynikající bubeník Chris Hughes.

Světoobčan

Ač původem Australan, který se do své země vrací a nové album nahrál v Melbourne, je Race dokonalou ukázkou kosmopolity. Když v první půli 80. let s krajanem Nickem Cavem zakládal jeho stále fungující kapelu The Bad Seeds, s níž natočil první alba, byli oba příslušníky umělecky silné komunity berlínských Australanů.

The Spirit

90 %

Hugo Race & The True Spirit

Glitterhouse Rec., 2015

I první alba The True Spirit vznikala v Německu za účasti tamních hudebníků, hlavně z okruhu Einstürzende Neubauten. Race však žil i ve Státech, měl několik projektů s italskými muzikanty, experimentoval s elektronikou a po dlouhodobé návštěvě Mali vznikl dodnes nárazově působící „afro-rockový“ projekt Dirtmusic. Tyto polohy pražským fanouškům v minulosti představil.

Svébytný mix

Pro množství jiných projektů se v posledních letech nedostávalo Raceovi času na tvorbu s jeho nejstarší kapelou The True Spirit, v níž je jeho hudební výraz přece jen nejtypičtější. Poslední studiové album vydali před sedmi lety, novinka je tedy vítána fanoušky i médii jako událost.

Hugo Race & The True Spirit

Událost o to zajímavější, že albem se alespoň zčásti vrací Race k tomu, v čem je odedávna nejsilnější – k experimentování s afroamerickou hudbou, zejména blues, ale i gospelem, funky, soulem. Dané žánry však s kapelou uchopuje zcela originálně, už od prvního tónu rozpoznatelně jako součást svébytného mixu, ve kterém je řada příměsí, které by Afroameričany do své hudby míchat ani nenapadlo.

Už úvodní píseň Man Check Your Woman, postavená na skutečně „ostře nabitém“ groovu, dává vzpomenout na začátky The True Spirit, debutové album Rue Morgue Blues. Stejně tak typicky raceovské „industriální“ blues zní v titulech Sleepwalker nebo Wildcards. Raceovu kytaru podporuje rytmika, jež písním dodává až mantrický rozměr, jako v gospelově poznamenané Dollar Quarter.

Hugo Race koncertoval v roce 2012 na festivalu Blues Alive

Ale autor se nevyhýbá ani bělošským formám: album uzavře Higher Power stojící na vysloveně countryovém vzorci, ale v aranžmá a produkci dotaženém do vemlouvavě psychedelického výrazu. Novinka je tedy nejen zdařilým návratem Race k jeho klasickému stylu, ale také jedním z nejlepších alb kapely The True Spirit vůbec. A že je s čím srovnávat!