Andy Warhol - obraz Liz (1963)

Andy Warhol - obraz Liz (1963) | foto: Reuters

Hugh Grant prodal Liz a vydělal balík

  • 5
Hugh Grant je nejen dobrý britský herec, ale - jak ukázala aukce poválečného a současného umění - i výborný investor. Obraz Andyho Warhola nazvaný Liz (1963), jejž Grant před lety koupil, se totiž stal druhým nejdražším dílem, které se v newyorské Christie’s ten večer prodalo.

Grant za Warholův ikonický portrét herečky Elizabeth Taylorové před lety zaplatil 3,6 milionu dolarů (64,8 mil. korun); na aukci obraz tuto částku několikanásobně překonal.

Díky dvěma zájemcům, kteří se o obraz přetahovali, se cena vyšplhala až na 23,6 milionu dolarů (asi 454 milionů korun) – včetně poplatku pro aukční dům.

Přesto Christie’s očekávala, že by podobizna filmové hvězdy mohla vynést ještě o něco víc. Akce se kromě Granta účastnily i další známé tváře. V přední řadě se o díla milionových hodnot přetahovala například Jessica Parkerová, kterou diváci znají ze seriálu Sex ve městě.

Z výsledku dražby se může radovat i Christie’s. Aukčnímu domu zajistila nejlepší výsledek v jeho historii, a mimo jiné tak zahnala obavy odborníků, že zájem o umění klesá. Na celkové sumě 325 milionů dolarů (5,9 miliardy korun) se podílela plátna od Jeffa Koonse, Andyho Warhola či Gerharda Richtera.

Z celkem 66 dražených děl se neprodalo jen pět. Nejvíce si kupující považovali obrazu amerického expresionisty s lotyšskými kořeny Marka Rothka. Jeho dílo Bez názvu (Červená, modrá, oranžová) se prodalo za 34,2 milionu dolarů (asi 622 milionů korun).

Zájem vzbudila obří plastika zásnubního prstenu s modrým diamantem od Jeffa Koonse, který koupila newyorská galerie Gagosian za vyvolávací cenu 11,8 milionu dolarů. Dílo z modrého skla měli návštěvníci možnost vidět ve foyeru Rockeffelerova centra, kde nejznámější aukční dům sídlí.

Poslední dva týdny byly úspěšné i pro ostatní velké dražební domy, jako jsou Sotheby’s a Phillips de Pury. Společně s Christie’s jim vynesla dražební kladívka obrat dvě miliardy dolarů. Dražby také ukázaly, že díla impresionistů již nejsou tolik v kurzu a že se zájem obrací spíše k poválečnému a současnému umění.