Článek pochází z říjnového vydání časopisu Filter, který je nyní v prodeji. - VÍCE ZDE
Střih střídá střih, posazený bas vábí k nejlepšímu filmovému zážitku vašeho života a k tomu samozřejmě hraje hudba.
Případ Studna a další legrácky
Upoutávka umírá se začátkem filmu. Přesto jsou takové, které v paměti uvíznou. K nezapomenutelným patřilo promo TV Prima na nejslavnější případ Majora Zemana, Studna.
Brůna se topí ve studni a Jura Pavlica zpívá: "Voda má, voda má rozpuštěné vlasy..." Vtípek vzešel z hlavy Jiřího Charváta. Celé to začalo první kampaní na Zemana, pod kterou jsem dal znělku seriálu Přátelé.
"Chěl jsem to směřovat na cílovou skupinu Přátel, ukázat Zemana mladým, kteří z toho můžou mít legraci. Prima se k Zemanovi původně stavěla podobně jako teď k Jakubovi Skláři, který je dělaný jako nedoktnutelná sága Jaroslava Dietla, ale já si řek, že to musí dostat za uši."
Jiřímu Pavlicovi použití jeho písně v seriálu oslavujícím praktiky StB už tak legrační nepřišlo a dokonce zvažoval žalobu za porušení autorských práv. Autora ale zastupuje Ochranný svaz autorský, který má oprávnění za něj vydat souhlas. K porušení práv tedy nedošlo.
Upoutávky
Typů upoutávek je fůra. Na film, na talkshow, na sport, tzv. jídelníčky, tedy menu, co večer poběží, tzv.střiháky z více filmů, imageové upoutávky, které upozorňují na to, co bude v následujícím dílu seriálu nebo představují jeho jednotlivé postavy aj. Příkladem imageové upoutávky jsou sestřihy z vily VyVolených na Primě.
"Začneme stříhat, když jdou VyVolení spát a do rána připravujeme upoutávku na další den s tím, že kdyby se v noci začalo souložit nebo někdo někoho zabil, tak to tam musíme okamžitě dát. Milý byl třeba němý sestřih z noční infrakamery, kde všichni spí a do toho hraje hudba z Křemílka a Vochomůrky," říká Jiří Charvát.
Co zabírá
Při hledání vhodné hudby je třeba zohlednit cílovou skupinu konkrétního filmu. "V rámci upoutávky na jeden titul máme někdy připraveny upoutávky dvě. Učebnicový příklad je Top Gun. Pro pánské publikum byl střihák o letadlech. Stíhačky, Tom Cruise se potí, kluci trénujou a k tomu hraje originální hudba, která ilustruje letecké scény. Druhá upoutávka byla pro ženy. V té se použil romantický motiv. Cruise přijíždí na motorce při západu slunce, krásná holka, líbací scéna, vše dokresleno dojemnou hudbou," vypráví vedoucí Oddělení vizuální prezentace České televize Pavla Hromková.
Jeden z předních režisérů "selfu" (tj. vlastní propagace) na Nově, Tomáš Medek, dává přednost soundtrackům před kapelami. "Taková hudba má velkou sílu, náboj a konkrétní náladu. Ve světě se upoutávky na hudbu z jiných filmů stříhají zcela běžně." Jiří Charvát z Primy miluje elektroniku a britpop.
Nejprovařenější jsou tak Apollo 440, Propellerheads, Chemical Brothers, soundtrack z Austina Powerse, Underworld, Leftfield. Nevhodné jsou zpívané nebo rapované písně, protože text se tluče s komentářem. "Kontraproduktivní nebo cynická hudba by byla třeba upoutávka na dokument o 11. září s písničkou "Co jste hasiči, co jste dělali," vtipkuje drsně Tomáš Medek.
OSA
OSA neboli Ochranný svaz autorský zastupuje autory při udělování souhlasu k užití jejich děl a ručí za to, že autor dostane za použití svého hudebního díla v upoutávce zaplaceno. Televize každý měsíc vykazují OSA tzv. výrobní listy. Obě soukromé televize přistoupily k nařízení používat pouze hudbu starší čtyř let. Za použití skladeb vydaných po roce 2001 se platí mnohonásobně více.
Co neprošlo
Někdy se autor upoutávky musí smířit s tím, že se jeho výtvor k divákovi nedostane. "Kdysi jsem dělal střihák ze tří filmů. V jednom hrál Redford, ve druhém Malkovich a ve třetím Costner. Postříhal jsem to z milostných scén, aby to budilo dojem, že jsou všichni tři homosexuální a vyznávají si lásku. Pod tím hrálo J´taime. Neprošlo to. Jindy měly postavy z Rodinných pout jakože zpívat Um-baba-ů z Královského reggae, byla to docela práce, a taky marná." vypráví Jiří Charvát.
Naše televize
Každý z našich kanálů to dělá trochu jinak. Prima si zakládá na nápadech, Nova na filmovém trailerovém stylu. Tomáš Medek charakterizuje upoutávky své televize jako "velmi usedlé a nudné. Jde o to, že cílová skupina si takové prostě žádá. Ty naše rychlé střihy jednoduše nestíhají."
Česká televize se nebojí lovit v alternativních vodách. "Stylově rozlišujeme hudbu, kterou používáme pro ČT1 a ČT2. Na ČT2 je styl jazzovější, experimentální, saháme do menšinových žánrů. Ve sportovních upoutávkách si dovolujeme progresivnější, dynamickou muziku. Hudba v promech na pořady ČT1 konkuruje komerčním stanicím. Tam se snažíme vystihnout ducha doby a nevyhýbat se trendům," říká Pavla Hromková.
Zaostáváme?
Podle Tomáše Medka ano. "Když zajedete na Promax (mezinárodní soutěž self-promotion a reklamy), nestačíte se vší té vynalézavosti a kreativitě divit. V tomto směru jsme pozadu, ale, a to je důležité, často proto, že nadřízení upoutávku prostě nepustí do vysílání. Bojí se vybočit. Zahraniční upoutávky mnohdy vykrádáme. V českých televizích totiž nefungují zvuková studia tak, jak by měla. Trend současné doby je zřejmý – víc než na rytmus se stříhá na zvukové efekty. Jenže jejich databáze v Čechách nejsou. Stojí někdy i desítky tisíc dolarů a české televize se spoléhají na staré zvukové knihovny, kde sice najdete sto různých zvuků vrzajících schodů nebo rozbitého skla, ale temné hororové mručení, různé svistoty a další prostě ne."