Následující zimní vystoupení Hudby Praha se bude konat pod střechou pražského Paláce Akropolis. „V Čechách nemáme v úmyslu dělat ještě něco jiného,“ říká Ambrož, jenž uvažuje pouze o dalším koncertu na Slovensku. „Dostali jsme řadu nabídek od pořadatelů letních festivalů. Napadlo nás, že jeden takový bychom mohli založit sami a být v příjemné roli hostů,“ vysvětluje Ambrož.
Nyní Michal Ambrož bydlí v posázavské Okrouhlici, kde by měl v nejbližších dnech uvést do provozu rodinnou vodní elektrárnu. Lipnice nad Sázavou, místo památných folkrockových festivalů osmdesátých let, leží v kraji, který důvěrně zná. Navíc má město k dispozici vhodný přírodní areál. První ročník festivalu, který proběhne v sobotu a jenž dostal název Rej noci svatojánské, kapela bere jako rozehřívací. Kromě Hudby Praha na něm vystoupí také Ambrožova skupina Divoký srdce a několik místních kapel, jejichž vývoj Ambrož pečlivě sleduje.
„Rozhodující bude příští ročník festivalu, kdy oslavíme dvacáté výročí. Na něm se rozhodne, jestli náš lipnický festival vydrží,“ říká kapelník. Hudba Praha jej chce věnovat nadaci Člověk v tísni, již letos podpoří spíše symbolicky. Příště, pokud bude vše podle představ, by měla do nadace směřovat finanční částka. Loňský Koncert pro Kosovo, konaný pod záštitou této humanitární organizace, byl jedním z impulsů, který přivedl Hudbu Praha zpátky na scénu. V té době zemřel baskytarista kapely Ivan Wünsch, jehož nahradil Jiří Jelínek, a Hudba Praha nakonec na koncertu vystoupila.
„Někdo by chtěl hrát víc, ale to není většinový názor v kapele. Kdyby se měly vrátit nervy a staré ponorkové nemoci, tímto stylem bych už nedokázal pokračovat. Takhle se vidíme jednou za čas, zůstáváme přáteli a to je pro všechny strany příjemné,“ říká Ambrož. Hudba Praha je pokračovatelkou legendární Jasné páky, jejíž koncertní nahrávky by Ambrož rád jednou vydal. Hořkosladké písně jako Je to zlý, Brejle nebo Moře se v osmdesátých letech zapsaly do dějin spontánního rocku a získaly kapele početné publikum.
Skupina koncertovala i v devadesátých letech a vydávala desky, ale nakonec se rozešla, zmožena vnitřní únavou. Fluidum, které po sobě zanechala, bylo však mnohem silnější a přitáhlo k Hudbě Praha další generace posluchačů. „Základ repertoáru je jasný a lidi ho musí dostat. Chceme také experimentovat se staršími písněmi, třeba s těmi, které napsal Ivan Wünsch a jež jsme nehráli deset let,“ dodává Ambrož k nynějšímu repertoáru Hudby Praha.