Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hubička, která chutná příliš kysele

  5:31aktualizováno  5:31
Nelze pochybovat o tom, že nové vedení opery Národního divadla v Praze se snaží zastavit a otočit poděděný zdevastovaný kolos. Ten se však zatím bohužel samovolně valí dál.

Z opery Hubička | foto: Národní divadlo

Vydal ze sebe i novou inscenaci Smetanovy Hubičky, která navíc není tak nová, protože zazněla v červnu v Litomyšli. Nefunguje v ní však vůbec nic.

Režisér Marián Chudovský a scénograf Jozef Ciller zasadili příběh do molitanového puzzle s motivy ze starých pohlednic. To však nenese žádný význam a působí jen jako zapomenutá kulisa z jiné produkce.

Nezvládnutá snaha o stylizaci se pak projevuje směšnými a absurdními výjevy, třeba když se pašeráci místo lesem kradou do chalupy, kde se posilní kořalkou a posléze si odnesou stůl a židle.

Místo vtipu a propracovanosti inscenace upadla do primitivní povrchnosti a nahodilosti. Přitom se zcela zapomnělo na lidské charaktery, které jsou v Hubičce přesně vystiženy.

Ne tak v Chudovského inscenaci, v níž si každý dělá, co umí, nebo spíše neumí. Někdo nedělá nic, někdo cupitá po jevišti a gestikuluje jako pimprle a někdo se snaží roztočit nad hlavou sako tak úporně, že by se za to styděl i ochotník.

Hudební nastudování Zbyňka Müllera při premiéře trpělo bezvýrazností, nesouhrou, orchestr se jen fádně hnal kupředu. Obsadit hlavní smetanovské role Národní divadlo v současnosti zjevně nemůže, protože zpěváky se sytými, průraznými a dobře posazenými hlasy prostě nemá.

Buď znějí ostře a ukřičeně (Maria Haan jako Vendulka), nebo jen jako jakési unavené hlasové cvičení (Tomáš Černý jako Lukáš), případně neznějí skoro vůbec (Miloslav Podskalský jako otec Paloucký). V této "konkurenci" dopadla nejlépe mladá sopranistka Kateřina Kněžíková v roli Barče, ale její zpěv zatím působí sevřeně.

Hubička je možná hříchem doznívající minulosti, ale jednou se ocitla na repertoáru a to je ostuda.

BEDŘICH SMETANA - Hubička
Národní divadlo Praha. Dirigent Zbyněk Müller, režie Marián Chudovský, scéna Jozef Ciller. Premiéra 5. září, délka představení 150 minut.
Hodnocení MF DNES: 20%

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Odhalení poštovní známky k půl století s Cimrmanem
VIDEO: Základy filatelie se otřásly. Je tu druhá známka s Cimrmanem

K padesátému výročí uvedení první cimrmanovské hry Akt přichystal soubor okolo Zdeňka Svěráka společně s Českou poštou novou Cimrmanovu známku. Na vzniku se...  celý článek

Eva Salzmannová v jediné roli kusu Jasno lepo podstín zhyna
RECENZE: Eva Salzmannová hraje ulepeného pobudu v šusťákovce

Jasno lepo podstín zhyna. Po podivným názvem se skrývá velký výkon Evy Salzmannové, která se skvěle vypořádala s náročným monodramatem v pražské MeetFactory.  celý článek

Záběr z představení O medvědovi, který plul na kře
RECENZE: Islanďanka Eliška Křenková s řehtačkou loví zatoulaného medvěda

Veselé i poetické představení plné moderní choreografie a akrobatických výkonů připravila do La Fabriky Jana Burkiewiczová se svým souborem. Inspirovala se...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.