Vydal ze sebe i novou inscenaci Smetanovy Hubičky, která navíc není tak nová, protože zazněla v červnu v Litomyšli. Nefunguje v ní však vůbec nic.
Režisér Marián Chudovský a scénograf Jozef Ciller zasadili příběh do molitanového puzzle s motivy ze starých pohlednic. To však nenese žádný význam a působí jen jako zapomenutá kulisa z jiné produkce.
Nezvládnutá snaha o stylizaci se pak projevuje směšnými a absurdními výjevy, třeba když se pašeráci místo lesem kradou do chalupy, kde se posilní kořalkou a posléze si odnesou stůl a židle.
Místo vtipu a propracovanosti inscenace upadla do primitivní povrchnosti a nahodilosti. Přitom se zcela zapomnělo na lidské charaktery, které jsou v Hubičce přesně vystiženy.
Ne tak v Chudovského inscenaci, v níž si každý dělá, co umí, nebo spíše neumí. Někdo nedělá nic, někdo cupitá po jevišti a gestikuluje jako pimprle a někdo se snaží roztočit nad hlavou sako tak úporně, že by se za to styděl i ochotník.
Hudební nastudování Zbyňka Müllera při premiéře trpělo bezvýrazností, nesouhrou, orchestr se jen fádně hnal kupředu. Obsadit hlavní smetanovské role Národní divadlo v současnosti zjevně nemůže, protože zpěváky se sytými, průraznými a dobře posazenými hlasy prostě nemá.
Buď znějí ostře a ukřičeně (Maria Haan jako Vendulka), nebo jen jako jakési unavené hlasové cvičení (Tomáš Černý jako Lukáš), případně neznějí skoro vůbec (Miloslav Podskalský jako otec Paloucký). V této "konkurenci" dopadla nejlépe mladá sopranistka Kateřina Kněžíková v roli Barče, ale její zpěv zatím působí sevřeně.
Hubička je možná hříchem doznívající minulosti, ale jednou se ocitla na repertoáru a to je ostuda.
BEDŘICH SMETANA - Hubička
Národní divadlo Praha. Dirigent Zbyněk Müller, režie Marián Chudovský, scéna Jozef Ciller. Premiéra 5. září, délka představení 150 minut.
Hodnocení MF DNES: 20%