Z inscenace opery Bohuslava Martinů Hry o Marii.

Z inscenace opery Bohuslava Martinů Hry o Marii. | foto: Ilona Sochorová

Hry o Marii od Bohuslava Martinů jsou jako monumentální obřad

  • 0
Novou inscenaci Her o Marii od Bohuslava Martinů, kterou pražské Národní divadlo uvedlo k letošnímu padesátému výročí skladatelova úmrtí, lze považovat za kvalitnější než některé jiné inscenace českých oper na první scéně.

Nepřímou "zásluhu" na tom má bezesporu samo dílo. Čtyři kratší kusy, inspirované středověkými legendami a mirákly, a spojené postavou Panny Marie, jakož i motivem hříchu a odpuštění, nejsou v jakémkoli slova smyslu zatíženy inscenační tradicí a jsou otevřenější k rozvinutí představivosti.

z inscenace opery Bohuslava Martinů Hry o Marii

Režijní rukopis Jiřího Heřmana se tentokrát uplatnil z lepší stránky než před časem v Rusalce. Šéf opery spolu se scénografem Pavlem Svobodou Hry o Marii pojal jako svého druhu monumentální symbolický obřad.

Dirigentova zásluha

Inscenátoři se tak sice možná dostali do určitého rozporu s prostotou a naivitou předlohy, nicméně až na některé sporné folklorně-realistické momenty, které zcela nepasovaly do celkové symbolicko-mystické koncepce, se jim podařilo udržet stylovou jednotu a divadelní účinek.

z inscenace opery Bohuslava Martinů Hry o Marii

Ten podpořila choreografie Jana Kodeta i rozmístění sboru (respektive sborů) v postranních lóžích prvního a druhého balkonu, třebaže zvuk v tomto případě zahltil hlediště až příliš bombasticky. Navíc tato místa v lóžích se pochopitelně nebudou prodávat. Že by Národní divadlo předem počítalo s nízkou návštěvností?

Ze sólistů nikdo zvlášť nevynikl, nicméně pěvecká a osobnostní manka první scény se v této tetralogii neprojevila tak nápadně jako třeba v Rusalce nebo Prodané nevěstě. K vyššímu hodnocení pak celou produkci definitivně posunul dirigent Jiří Bělohlávek, který orchestr stimuloval k výkonu, jenž gradoval až k závěrečné, dramaticky vzepjaté Sestře Paskalině.

HODNOCENÍ MF DNES 70%