Glen Hansard a Markéta Irglová

Glen Hansard a Markéta Irglová - Festival MOFFOM, Lucerna Praha (19. října 2007) | foto: Petr TopičiDNES.cz

Hrdinové Once jsou i na koncertě uhrančiví

Sobotní koncert irského písničkáře Glena Hansarda a jeho přítelkyně Markéty Irglové byl zastřešen festivalem Music On Film – Film On Music (MOFFOM). Hudbu z pozoruhodného filmu Once, v němž oba hrají a který vstupuje i do tuzemských kin, tak publikum dostalo z první ruky.

Na domácí scéně je ovšem Hansard známý jako šéf kapely Frames, která zde často vystupuje. Spolu s Markétou Irglovou již vydal album The Swell Season neboli Prima sezona, inspirované románem Josefa Škvoreckého.

Hansard má k Česku vztah. Ostatně krátkými českými větami pepřil koncert, při kterém Irglová seděla nejčastěji za pianem a její partner zpíval s kytarou. Občas si prohodili nástroje nebo jim přizvukoval baskytarista.

Vedle folkrockových skladeb ze snímku a soundtracku Once si střihli sólově vlastní věci nebo také táhlou píseň Hallelujah od Leonarda Cohena. V Hansardově bezprostředním pojetí nevadilo, že interpreti  hledali v paměti text k Hallelujah. Vztah s publikem byl od prvních tónů neformální, asi jako kdyby spolu všichni seděli v hospodě.

Ve dvojici působí Hansard s Irglovou jako Simon s Garfunkelem. Výtečně se doplňují. Bylo to až symbolické zvláště v písních, při kterých si sedli na jednu úzkou židli a zpívali do jednoho mikrofonu. Přitom Hansard je spíš bujným společenským živlem a jeho partnerka klidným elementem, který vlastně umožňuje bardovi lépe vyniknout.

Hansardův zpěv měl v křiku takovou sílu, že málem zamáčkl publikum do sedaček. Ale  nikdo si nemohl stěžovat, že by mu Hansardovy vypjaté tóny zněly nepříjemně. Ir má velký cit pro napětí. Při ztišeném zpěvu v hitové skladbě Falling Slowly bylo v sále kina Lucerna slyšet snad každé zašustění. Hansard s Irglovou takřka bytostně srůstali s písňovými dramaty, která pomalu rostla, gradovala, jako by vystupovala z ticha. 

Klavírní doprovod a vroucný hlas Markéty Irglové přidával k melancholickým tónům další rozměr. Přitom za skromností a křehkostí  Irglové se skrývala výrazná  energie. V závěru koncertu stáli a zpívali před mikrofonem společně. A najednou se ukázalo, že tichá Irglová má neméně sršatý, pronikavý hlas jako Hansard. Civilnost a přirozenost přerostla v uhrančivost, která se ve dvojici sčítala a již se člověk nemohl nasytit. Nebylo divu, že následovala velká série přídavků.

Glen Hansard a Markéta Irglová
Kino Lucerna Praha, 20. října 2007
Hodnocení MF DNES: 80%