Štefan Margita

Štefan Margita | foto: Milan Nováček

Hraní v Metropolitní jsem se bál, říká Štefan Margita

  • 0
Triumf skladatele Leoše Janáčka i svůj vlastní úspěšný debut prožívá v newyorské Metropolitní opeře tenorista Štefan Margita. Zpívá Filku Morozova v opeře Z mrtvého domu, již nejslavnější americká scéna uvádí poprvé ve svých dějinách.

Debut v Metropolitní je podle Margity velkým zážitkem, ale i nervákem. "Bál jsem se," přiznal v telefonickém rozhovoru pro MF DNES. "Když se otevře opona a uvidíte obrovskou ratejnu pro čtyři tisíce diváků, tak to není legrace. Tušíte, kdo asi všechno sedí v hledišti, navíc si musíte zvyknout na akustiku. Když se totiž hlediště zaplní, tak se hlas nevrací a musíte si dávat pozor, abyste na něj zbytečně netlačili," zdůrazňuje.

Míří do La Scaly

Ještě před premiérou podle něj v divadle panovaly určité obavy z toho, zda toto dílo u diváků "zabere". Janáčkova poslední opera, odehrávající se v sibiřské věznici, totiž není tolik známá, vystupují v ní prakticky jen mužské postavy a nemá klasické hlavní hrdiny. "Veřejná generálka byla ještě poloprázdná, ale na premiéře už bylo plno. Na konci se rozhostilo hrobové ticho, pak se najednou rozlehl šílený potlesk, a když se opona zase rozhrnula, tak publikum aplaudovalo vestoje. Nyní už je o vstupenky obrovský zájem," říká.

Produkci, která se už hrála na několika evropských scénách, opět režíroval Patrice Chéreau, proslulý filmový i divadelní tvůrce. "Zkoušky byly velice intenzivní. Chéreau propracovává vztahy mezi postavami, vytváří je takřka kamerovým okem," poznamenává Margita.

Ani režisér prý nebyl před premiérou bez obav, zvláště poté, co publikum zuřivě vybučelo moderněji pojatou inscenaci Pucciniho Tosky. Jejím scénografem byl navíc Richard Peduzzi, který vytvořil i scénu k Mrtvému domu. Tentokrát však inscenační tým sklidil ovace. Potvrzují to i nadšené ohlasy amerického tisku.

Metropolitní opera je proslulá svou profesionalitou, s níž zajišťuje každé představení. "Všechny role, i ty malé, mají své náhradníky, takzvané ´covery´. Ti normálně zkoušeli a byli připraveni, aby mohli nastoupit místo nás," vysvětluje Margita. Ovšem ani tak dokonalému mechanismu se nevyhýbají nehody. "V jednu chvíli se shora snese na prázdné jeviště příval smetí. No a při premiéře ho technik spustil o pár taktů dřív, než jsme odešli z jeviště. Takže pár kusů na nás přistálo," usmívá se.

Z mrtvého domu se v Metropolitní opeře hraje až do 5. prosince. "Chodíme na další opery i na muzikály. Protože se tu znovu začala hrát West Side Story, určitě se na ni půjdu podívat," plánuje Margita.

Na jaře se tenorista vypraví do milánské La Scaly. Inscenace Z mrtvého domu tam bude pokračovat ve svém tažení operním světem.