Z inscenace Adina

Z inscenace Adina - Divadlo na Vinohradech Praha | foto: Viktor Kronbauer

Hra o Adině Mandlové v duchu placaté morality

  • 2
Do dalšího století své existence vykročilo Divadlo na Vinohradech hrou Mileny Jelínkové ze života divy českého předválečného a protektorátního filmu Adina.

Režie se ujal umělecký šéf scény Martin Stropnický, postavě Adiny Mandlové se pokusila vtisknout podobu Veronika Žilková.

Kaleidoskop ze života herečky od vzpurného dětství po návrat do vlasti s manželovou urnou krátce před smrtí v roce 1991 se v podstatě drží chronologie vzpomínkové knihy Mandlové Dneska už se tomu směju.

Život "smetánky" první republiky, okázalý a promiskuitní, tíseň protektorátního korzetu a náhubků, pováleční běsi, do toho vstupy z exilového sídla na Maltě, kde Mandlová žila se svým mužem.

Při troše zručnosti by to mohlo vydat na průměrný revuální pořad. Autorka i režisér však měli vyšší ambici: jejich inscenace chce být nejspíš vnímána jako soud.

Nejde však při něm o "důkazní řízení", že si padlý anděl dokázal přes všechny osobní poklesky a selhání uchovat vnitřní integritu, ale většinou se poukazuje na to, že ti ostatní byli ještě horší. Ztělesněním toho "ještě horšího" je producent a partajní šíbr Josef (jednorozměrný Martin Zahálka), který je na vlně za všech režimů.

Žilková při vší snaze věrohodně přenést alespoň základní charakteristické rysy své postavy až nutkavě připomíná jinou předválečnou filmovou hvězdu Věru Ferbasovou. Jejím replikám v tónině a stylu přerostlého dívčího fracka zoufale chybí snad až na úvodní hádku s matkou nezbytný pel nevinnosti. A z proslulých i méně známých peprných výroků Mandlové na nás dýchne jen protivná ordinérnost na pokraji vulgárnosti a křeč.

Prvního životního i uměleckého partnera Huga Haase bychom z pojednání Ladislava Freje uhadovali jen těžko. Ostatní postavy mají spíše štěstí, že nejsou notoricky známé. K těm věrohodnějším lze přičíst Alexe (Pavel Rímský) a především Vladimíra Šmerala (Jiří Dvořák).

Závěr je čistě placatá moralita. Dříve, než z letadla vystoupí herečka ve smutku s urnou, vypotácí se z něho opilý hokejista z Nagana 98, dav skanduje Kdo neskáče, není Čech! a umělý vichr duje do prázdných igelitek, které se ženou scénou.

"Zlatí hoši" z Nagana v tom jsou samozřejmě nevinně. Ale kolik filmů, v nichž Mandlová hrála, je takovou prázdnou igelitkou? A co si myslet o celé inscenaci? S Vrchlického Godivou před sto lety to bylo pro Vinohrady nejspíš šťastnější vykročení...

MILENA JELÍNKOVÁ - Adina
Divadlo na Vinohradech Praha, režie Martin Stropnický. Psáno ze světové premiéry i reprízy. Délka představení cca 150 minut.
Hodnocení MF DNES: 20%