Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hledá se nový šéf Státní opery Praha

  11:10aktualizováno  11:10
Deset kandidátů se uchází o místo ředitele Státní opery Praha, které se uvolní koncem sezony 2001/2002. Nástupce stávajícího ředitele Daniela Dvořáka, jenž vystřídá Jiřího Srstku ve funkci ředitele Národního divadla, by měl ministr kultury Pavel Dostál vybrat už do konce tohoto roku.

O Dvořákovo křeslo usilují například jeho neúspěšní konkurenti z konkurzu do Národního divadla - režiséři Tomáš Šimerda a Karel Drgáč. Do výběrového řízení se přihlásil i ředitel Národního divadla v Brně Mojmír Weimann, režisér Daniel Wiesner, teatroložka Eva Herrmannová, dirigent Státní opery Jiří Mikula, manažer sboru Státní opery Luděk Koverd ynský, choreograf Gustav Skála, člen orchestru Státní opery František Fejgl a divadelník a překladatel Jaroslav Gillar.

Své představy již uchazeči vyložili odborné komisi, v níž kromě ministrových náměstků zasedli například teatrologové Josef Hermann a Radmila Hrdinová nebo ředitelé Pražského jara a České filharmonie Roman Bělor a Václav Riedlbauch. Členové komise předloží Dostálovi svá doporučení, ministr však může rozhodnout podle vlastního uvážení.

Zkvalitnit reprízy a podlahu

Všichni uchazeči obecně slibují, že budou kombinovat uvádění velkých světových titulů s méně obvyklými opusy a novinkami, dbát na kvalitu interpretace, zařazovat divadlo do mezinárodního měřítka, udržovat stálý operní i baletní soubor a koordinovat dramaturgii s tituly Národního divadla. Ve financování se hodlají spoléhat na příspěvky ministerstva a sponzorů.

Z konkrétních problémů, jež je nutno řešit, vystupuje do popředí úroveň běžného repertoáru. Například Tomáš Šimerda vytýká současnému vedení, že se příliš soustřeďuje na avantgardní dramaturgii a úsilí věnuje premiérám. "Naproti tomu běžnému divadelnímu provozu dominuje rutinní přehrávání titulů, které jsou na repertoáru již mnoho let," konstatuje Šimerda. Tento bývalý šéf brněnské opery se chce soustředit na uměleckou kvalitu repríz, ale také uvádět klasické operety a vybrané muzikály.

Podobný názor na současnou dramaturgii zastává i Daniel Wiesner: "Některé tituly jsou nasazovány bez hlubší hudebně-dramaturgické rozvahy." Za kritický považuje stav jevištní podlahy, naopak příkladná se mu jeví úroveň propagace. Ta se naopak nezdá Šimerdovi: "Je mnohdy vedena velikášským stylem, který neodpovídá nabízené kvalitě a ve svých důsledcích působí spíše kontraproduktivně."

Nová scéna, Domingo i bazén

Někdejší šéfka opery první scény Eva Herrmannová, jež hodlá vést divadlo ve spolupráci s choreografkou Yvonou Kreuzmannovou, slibuje jména režisérů a dirigentů, jako je David Radok, Jozef Bednárik, Gustav Kuhn, Jiří Kout nebo David Pountney, jakož i hostování významných zahraničních souborů.

Ředitel Státní opery Praha z počátku devadesátých let Karel Drgáč, který věnuje nemalý prostor obhajobě zdejšího vlastního působení, má větší eso: mezi případnými hosty jmenuje - bez časového i finančního horizontu - také Plácida Dominga. "Garantuji publiku hluboké hudební zážitky a souboru slibuji zajímavou práci."

Mojmír Weimann navrhuje využít prostoru zkušebny Státní opery jako alternativního hracího prostoru, František Fejgl uvažuje o zřízení dětského pěveckého studia, Gustav Skála chce pořádat workshopy a mistrovské kurzy v taneční i operní sekci.

Jiří Mikula má údajně předběžně zajištěn recitál tenoristy Josého Cury. V koncepci tohoto dirigenta nefiguruje balet, zato mají být na programu symfonické koncerty orchestru Státní opery. Mikula také vychází z předpokladu, že další setrvání rozhlasové stanice Svobodná Evropa ve společném komplexu budov se Státní operou je z bezpečnostních důvodů neudržitelné. "Po vystěhování budu důrazně požadovat, aby se část objektu přeměnila na zkušebny," uvádí Mikula. Podobně jako Weimann chce zřídit pobočnou scénu, pro změnu v prostorách Kongresového sálu bývalého Federálního shromáždění. "Vznikne jako experimentální scéna, podporující současnou českou i světovou operní tvorbu," vysvětluje Mikula.

Ještě dál jde Luděk Koverdynský: počítá s připojením současného komplexu budov Rádia Svobodná Evropa do majetku Státní opery a jeho přeměnu na kulturně-společensko-obchodní centrum Opera. "Měl by zde být koncertní a divadelní sál, nahrávací studio, zkušebny, knihovna s video a fonotékou, plavecký bazén, biograf, kosmetický salon, restaurace, kavárny, obchody," vypočítává. Pokud jde o finanční zabezpečení komplexu, spoléhá na značné investice ze strany státu.

Kdo má chuť začíst se do koncepcí jednotlivých kandidátů podrobně, jsou k dispozici na internetových stránkách ministerstva kultury www.mkcr.cz.




Nejčtenější

Film s Johnnym Deppem Město lží byl stažen měsíc před premiérou

Johnny Depp s kapelou Hollywood Vampires na pražském Letišti Letňany, 13....

Premiéra filmu Město lží, v němž se mají v hlavních rolích představit Johnny Depp a Forest Whitaker, byla měsíc před...

Spisovatelé napadli koncert Karla Gotta v Lipsku. Přitom žádný nebude

Karel Gott v pražské O2 areně 12. června 2018

Část Asociace spisovatelů se rozhodla napadnout říjnové vystoupení Karla Gotta v rámci Roku české kultury v Lipsku. Z...



GLOSA: Hutka poslal na Zemana smrtku. To už není protestsong, ale nevkus

Jaroslav Hutka (Open Air Music Festival Trutnov 2012)

„Miloš je zhroucený a oči v sloup, z cigaret zvedá se štiplavý čoud, zubatá už na Hrad chvátá,“ zpívá se v novince...

GLOSA: Brutal Assault opět dokázal, že patří k evropské špičce

Záběr z festivalu Brutal Assault 2018

Kolem 19 tisíc lidí dorazilo do areálu pevnosti Josefov v Jaroměři na letošní ročník festivalu Brutal Assault. A...

Poslední role. Robert Redford oznámil, že chce skončit s hraním

Robert Redford (Benátky, 1. září 2017)

Oscarový herec a režisér Robert Redford ohlásil konec kariéry. Pro Deadline potvrdil svá slova z rozhovoru v časopisu...

Další z rubriky

ANKETA: Následuje přestávka. Je to pro vás přežitek, nebo nutnost?

Opona jako symbol divadelní přestávky

Jsou ještě kina, kde se diváci dočkají přestávky během projekce? A co koncerty v halách? A jak si s přestávkou v dnešní...

RECENZE: Optimismus MacDonaldové překoná v Ungeltu i hospodářskou krizi

Záběr z představení Kdokoli může dělat cokoli

Betty opouští venkov a vrací se do Seattlu k sestrám a matce. Bohužel se právě píší 30. léta, ekonomická situace novým...

RECENZE: Připadali si jako idioti, tak začali víc poskakovat

Záběr z představení Idiot Syncrasy souboru Igor and Moreno

Jedním ze zahraničních hostů letošního ročníku festivalu Nultý bod byla dvojice Igor and Moreno. Do pražského Divadla v...

Najdete na iDNES.cz